I InsidersUnited skrev:
En sådan här fungerar mot måsar, hade flera tak med återkommande måsbon varje år. Efter att jag satt upp en sådan här så har de inte varit där på flera år. Vi la upp plastormar på något tak, det funkar inte.
[bild]
Funkade inte hos mig ,dom blev arga och bajsbombade stora delar av trallgolvet som var rent innan och nu 1 månad senare sitter dom 2m vid sidan om ugglan på skorstenen ,så mitt råd skjut dom

C carl fabian skrev:
Funkade inte hos mig ,dom blev arga och bajsbombade stora delar av trallgolvet som var rent innan och nu 1 månad senare sitter dom 2m vid sidan om ugglan på skorstenen ,så mitt råd skjut dom
Bästa vore att knäppa dom men lagen tillåter väl inte…blir att gå upp på taket och plocka boet varje gång..

• Gilla
Ed2020
  • Laddar…
Tar du bort äggen så är dom snart tillbaks med nya, eller flyger runt och irriterar omgivningen. Punktera äggen eller byt ut dom mot liknande bollar istället så håller dom sig lugna och det blir inga ungar dom behöver försvara.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tar du bort äggen så är dom snart tillbaks med nya, eller flyger runt och irriterar omgivningen. Punktera äggen eller byt ut dom mot liknande bollar istället så håller dom sig lugna och det blir inga ungar dom behöver försvara.
Ok men vill ha bort dom från taket. Säg att jag punkterar äggen, då är de ändå kvar och ruvar. Hur länge? Och lämnar de efter ett tag?

BirgitS
Fågelbon, ägg och ungar är fridlysta. Om fåglarna utgör en allvarlig olägenhet för människor är det kommunen som man ska kontakta för skyddsjakt.

Häromkring är det många som har stora rovfågelsdrakar och de fungerar mycket bra.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
På min arbetsplats har vi stora problem med måsar och deras bon ÖVERALLT (det är alltså hundratals. Fabrik med en massa olika papptak, i direkt anslutning till sjön).
Kommunen kommer ut och "pickar" ägg regelbundet, en eller två gånger per år. Det hjälper ju som sagts inte mot måsarna som redan är där, men de förökar sig åtminstone inte och verkar faktiskt bli betydligt mindre aggressiva än om de haft ungar (detta är bara mitt intryck och kan vara fel).
Jag har många gånger fått höra att detta är det enda man kan göra förutom att skjuta fåglarna.

Skrämmor av diverse slag, inkl "drakar" funkar inte här.

Lite besviken blev man ju dock när man fick höra att "picka" alltså inte är som "olla" fast lite mer grundligt utfört ...

J Jackeee skrev:
Nu har det hänt i år igen. Fiskmåsar värper sina ägg på vårt tak igen. På exakt samma ställe…

Förra året fick jag gå upp två gånger och plocka bort allt tills de lämnade oss i fred.

Finns något jag kan göra för att bli av med dem för gott? Envisa som tusan
J Jackeee skrev:
Nu har det hänt i år igen. Fiskmåsar värper sina ägg på vårt tak igen. På exakt samma ställe…

Förra året fick jag gå upp två gånger och plocka bort allt tills de lämnade oss i fred.

J Jackeee skrev:

J Jackeee skrev:

Ormar är en naturlig fiende.
Prova med att lägga ut gummi/plastormar innan dom börjat bygga bo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.