Nu har det hänt i år igen. Fiskmåsar värper sina ägg på vårt tak igen. På exakt samma ställe…

Förra året fick jag gå upp två gånger och plocka bort allt tills de lämnade oss i fred.

Finns något jag kan göra för att bli av med dem för gott? Envisa som tusan

Montera duvpiggar?

• Gilla
MöIIer och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Montera duvpiggar?
Behöver göra hela taket då enligt folk

Rovfågeldrake, funkar det mot fiskmåsar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rondera taket var och varannan dag. Plocka bort bon som de har hunnit bygga. Har dom redan lagt ägg, punktera dom.

Immobil Immobil skrev:
Rondera taket var och varannan dag. Plocka bort bon som de har hunnit bygga. Har dom redan lagt ägg, punktera dom.
De har redan lagt bo. Ska jag hellre punktera äggen istället för att ta bort allt?

Punktera äggen och låt dom ligga kvar i boet.

• Gilla
ninbeg-7 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Immobil Immobil skrev:
Punktera äggen och låt dom ligga kvar i boet.
Vad är finessen med det jämfört med att ta bort dem?

om det är mycket problem så finns det kommunjägare som man ringa

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad är finessen med det jämfört med att ta bort dem?
Då lägger de inte nya ägg utan ruvar de punkterade. Men du blir ju inte kvitt problemet med de befintliga måsarna.

Ställer måsarna till något problem?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Då lägger de inte nya ägg utan ruvar de punkterade. Men du blir ju inte kvitt problemet med de befintliga måsarna.
De kommer fortfarande vakta sitt bo och äggen och det är väl säkerligen det värsta. Måsar brukar anfalla med tvära dykningar eller bajsbombning, inget är direkt trevligt.

Bor du på landet så skjut måsarna och annars så tar du bort boet.

Samma problem här. Det är en skitjobbigt för hundarna när måsarna gör dykningar mot dem.

Drakarna funkar inte alls. Efter några timmar har de lärt sig.

Det vi gör är att kolla ofta, säg två gånger i veckan, under säsongen och riva direkt de börjar bygga bo.

Hjälper inte det så prova att installera en panter på taket... :)

En sådan här fungerar mot måsar, hade flera tak med återkommande måsbon varje år. Efter att jag satt upp en sådan här så har de inte varit där på flera år. Vi la upp plastormar på något tak, det funkar inte.
1563948__b61b17aa-7ff2-4e5e-abdb-204921c31c8e.jpg

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.