13 369 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
Firma drog om värmerör - ser okej ut?
Jag skulle önska att det fanns rättsfall, ARN-domar eller annat som visar detta, men tyvärr verkar ingen kunna hänvisa till sådant och då tror jag tyvärr firmorna kommer undan, men helt förfärligt tycker jag.L lbgu skrev:
Finns några tydliga regler för detta? Självklart måste de ha ett ansvar att handla klokt tänker jag, men det kanske ändå är lite orimligt att de ska förväntas få användning för resterna på nästa jobb, eller? =)Intet skrev:
Haha, tack för peppen!mexitegel skrev:
Du tycker 10 meter är för mycket svinn? Tack för input. Jag tänkte nog att de skulle svara något i stil med "vi hade kunnat köpa 25 meter rulle plus lösa längder men det hade blivit dyrare och risk för att behöva åka o handla igen".
Jag ska inte lägga mig platt, men vill samla på mig lite information från er kunniga så jag och firman förhoppningsvis kan ha en saklig diskussion sen
Slang på rulle använder man inte vid synliga installationer. Rörmokarn borde stått på sig och kommit med andra förslag. Vi krökare med yrkesstolthet får ju skämmas när man ser sånt här!S simonnnn skrev:
Någon som hade någon kommentar på denna delen, ser bra och korrekt ut, eller något tydligt galet här också?S simonnnn skrev:Tack för svar, ja jag vet inte vad juridiken säger när det gäller just att det inte är snyggt utfört, vet du något?
Min bild är dock att en annan del som jag inte visat bild tidigare i tråden, men se nedan, där de kopplade in bergvärmen ser helt okej ut (eller?). Där var ju materialen annorlunda men kanske att han var ovan att jobba just med plaströr, kan det förklara att det blivit så tokigt?
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en lite större firma som gjorde ett 5.000 kronorsjobb på löpande. Dom använde sig av Ahlsells prislista där jag fick 15 % rabatt. Ringde dom och informerade min syn på det, då kunde han tänka sig att sänka lite på fakturan. Bad han att dra åt h-e och informerade att han missat en återkommande kund.L lbgu skrev:
Ja, en 10-meterslängd har de garanterat avsättning för hos en annan kund förr eller senare. Står de på sig så får du väl be dem lämna de 10 meter som blev över. En stump på någon meter hade inte varit så mycket att orda om. Inte heller om detta hade varit den enda anmärkningen…S simonnnn skrev:Haha, tack för peppen!
Du tycker 10 meter är för mycket svinn? Tack för input. Jag tänkte nog att de skulle svara något i stil med "vi hade kunnat köpa 25 meter rulle plus lösa längder men det hade blivit dyrare och risk för att behöva åka o handla igen".
Jag ska inte lägga mig platt, men vill samla på mig lite information från er kunniga så jag och firman förhoppningsvis kan ha en saklig diskussion sen![]()
Att det inte finns rättsfall beror antagligen på att ingen polisanmält. Ifall man kan bevisa att de skickar vidare en räkning till kund och påstår att det är deras inköpspris (kanske med ett påslag på 10 - 15 %) och det går att visa att de bara betalat ca. 20% av den summan till grossisten så borde det vara ett solklart fall av bedrägeri. Så i ditt läge kunde det ju vara läge att göra en polisanmälan. Det kostar inget och bolaget får antagligen en liten tankeställare även ifall de av någon anledning inte fälls. Det finns ingen anledning att vara snäll mot sådana här kriminella hantverkare.S simonnnn skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Det är väl köldbärare till en bergvärmepump. Rakt och med bra klamring vad jag tycker. Men denna installation bör vara isoelerad med ångtäta fogar, annars får du kondensvatten på rören och det droppar friskt.S simonnnn skrev:
De har inte påstått att det är deras inköpspris, när jag fick fakturan med dessa skyhöga priserna så frågade jag och de svarade "Vi fakturerar enligt Dahls grundrislista".L lbgu skrev:Att det inte finns rättsfall beror antagligen på att ingen polisanmält. Ifall man kan bevisa att de skickar vidare en räkning till kund och påstår att det är deras inköpspris (kanske med ett påslag på 10 - 15 %) och det går att visa att de bara betalat ca. 20% av den summan till grossisten så borde det vara ett solklart fall av bedrägeri. Så i ditt läge kunde det ju vara läge att göra en polisanmälan. Det kostar inget och bolaget får antagligen en liten tankeställare även ifall de av någon anledning inte fälls. Det finns ingen anledning att vara snäll mot sådana här kriminella hantverkare.
Precis, det är där bergvärmen kommer in i huset, positivt att det i stort ser bra ut =)T Thomas_Blekinge skrev:
Är det en allvarlig brist eller gränsfall?
Tror nog det skulle kunna gå som bedrägeri ändå. De säger ju detta för att lura kunden att tro att det är den ordinarie prislistan. Tänk om någon som jobbade som personlig assistent gjorde något liknande. Går och handlar en liter mjölk på uppdrag från sin brukare. Köper denna mjölk på något företag som har en grundprislista där mjölken kostar 100 kr litern. Assistenten får dock rabatt och betalar 20. Tror du inte denne assistent hade åkt dit om någon anmält detta förfarande?S simonnnn skrev:
Så mitt råd är att polisanmäla idioterna. Rent otroligt att folk låter sig blåsas på stora belopp utan att polisanmäla. Men hade någon snott cykeln värd kanske 1000 kr så blir det polisanmälan direkt.