Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror den som gjort detta har en kombination av 1) dålig på sitt jobb 2) lite dum i huvudet
När han/hon hört att du ska ha plaströr har vederbörande tänkt att det kan aldrig bli snyggt och därför kan man göra hur som helst. Sen om du klagar skyller de allt på dig och ditt val.

Men som flera andra påpekat här finns flera saker man lätt kunde gjort snyggare om man han brytt sig. Men det har helt uppenbart det som installerat detta inte gjort...🤔
Tack för svar, är det någon speciell del du reagerar på som galen? :)

Jag tror den som gjort detta har en kombination av 1) dålig på sitt jobb 2) lite dum i huvudet
När han/hon hört att du ska ha plaströr har vederbörande tänkt att det kan aldrig bli snyggt och därför kan man göra hur som helst. Sen om du klagar skyller de allt på dig och ditt val.

Men som flera andra påpekat här finns flera saker man lätt kunde gjort snyggare om man han brytt sig. Men det har helt uppenbart det som installerat detta inte gjort...🤔
Du och alla andra som pratar om plaströr som grunden till dåligt jobb får tänka på att det är PAL som även på rulle är enkelt att få bra. Det enda som krävs är lite övning och tankereda syftande till ett hantverksmässigt korrekt jobb. Det är kanske i ökande omfattning en bristvara bland de som utför dessa jobb. Det är synd för en person som kan göra det vettigt är dessutom effektiv och snabb finns verkligen inget motdatsförhållande där trots vad som brukar vara uppe här på BH ibland.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S simonnnn skrev:
Tack för svar, är det någon speciell del du reagerar på som galen? :)
Jag är inte hantverkare och har aldrig monterat det du fått installerat men på dina bilder är ingenting rakt. Och visst, rören kan säkert vara besvärliga att jobba med men fästena de sitter i kunde ju ändå vara raka. Man hade också kunnat använda fler fästen för att kompensera att rören är svårare att få raka...
Det ser bara slarvigt ut .
Överlag hade jag använt fler fästen om jag skulle gjort det själv. Anslutande rör typ hänger i sina anslutningar...

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte hantverkare och har aldrig monterat det du fått installerat men på dina bilder är ingenting rakt. Och visst, rören kan säkert vara besvärliga att jobba med men fästena de sitter i kunde ju ändå vara raka. Man hade också kunnat använda fler fästen för att kompensera att rören är svårare att få raka...
Det ser bara slarvigt ut .
Överlag hade jag använt fler fästen om jag skulle gjort det själv. Anslutande rör typ hänger i sina anslutningar...
Du hade förhoppningsvis inte gjort något alls för du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om i denna fråga.

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
O oneill skrev:
Du hade förhoppningsvis inte gjort något alls för du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om i denna fråga.
Hittills har det gått väldigt bra när jag gjort saker och i det här fallet har TS ringt en vvs-firma, hur bra tycker du det gick?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
GK100 GK100 skrev:
Du och alla andra som pratar om plaströr som grunden till dåligt jobb får tänka på att det är PAL som även på rulle är enkelt att få bra. Det enda som krävs är lite övning och tankereda syftande till ett hantverksmässigt korrekt jobb. Det är kanske i ökande omfattning en bristvara bland de som utför dessa jobb. Det är synd för en person som kan göra det vettigt är dessutom effektiv och snabb finns verkligen inget motdatsförhållande där trots vad som brukar vara uppe här på BH ibland.
Jag vet inte hur rören är att jobba med , jag fick informationen att dom var jobbiga från tråden. Om dom är hyfsat lätta att få raka är det bara ännu bättre gjort..
Är inne på din linje , den som gjort detta antingen kan inte, vill inte, eller både och...

S simonnnn skrev:
Absolut, jag förstår. Men är det ändå praxis att det är såhär man fakturerar och får betalt, eller snarare företagens "drömvärld" men något kunderna aldrig skulle acceptera? (jag är ovan beställare av denna typ av jobb)
Tja, det brukar bli ett j-la liv här i trådarna emellanåt när folk inser hur mycket de får betala för material. Eftersom du väl ändå ska ha ett klargörande samtal med dem så kan du gott framföra att du inte (heller) är särskilt nöjd över att de faktuerar Dahls hittepåpriser, men att du gärna betalar 15-20% över inköpspris för deras hantering. Deras inköpspris styrker de med faktura.

Nu har du ju lite kasst förhandlingsläge eftersom jobber redan är utfört.
Du kan läsa mer här: https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag#4188-rimliga-paslag-material

Vad gäller ditt val av plast så behöver det ju inte vara fel, nu vet vi inte i detalj vad du beställt - men om du inte precicerat närmare så kan du gott säga att du förväntade dig raka och snygga rörstråk. De ska också enligt konsumenttjänstlagen som hantverkare avråda om de inte kan utföra jobbet fackmannamässigt (vilket det här inte är). Dvs de kan egentligen inte skylla på ditt materialval.

Och det där med rör-i-rör på vägg vs tak är rent skitsnack. Kraven ser helt annorlunda ut.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
O oneill skrev:
Du har nog missat att hon både är proffselektriker, rörmokare och snickare.
Om något skulle jag vara väldigt ödmjuk och rådfråga henne gällande det mesta faktiskt, finns nog ingen annan på byggahus som är bättre än alla hantverkare på samtliga yrken :)

• Gilla
  • Haha
oneill och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt att TS har beställt rätt produkt för ändamålet.

PAL-rör blir aldrig snygga på det sättet kromade rör blir. Det innebär inte att installationen behöver vara direkt ful. Med rätt verktyg och en gnutta talang går det att få prydligt.

Om man vill ha billliga PAL-rör och rördelar kan man köpa från Tyskland.

https://www.heima24.de/rohrsysteme/...r-20-x-2-mm-rolle-mit-50-m-dvgw-geprueft.html

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RasmusVVS skrev:
Förstår inte varför ni som inte har med branschen att göra ens ska yttra er, knappt ett enda svar i tråden har varit vettigt.
Ni framstår precis lika duktiga som "rörmokaren" ni kommenterar. Helt jävla värdelösa.
Håll käft istället för att jaga en post count?

Till sak:
Har du själv valt att få rör på rulle så får du fan skylla dig själv för resultatet.
Hade jag utfört jobbet med krav på PAL rör hade du fått längder, de kommer raka och går absolut att göra snyggt.

Jobbet är katastrofalt illa ut och personen som gjort det borde ta första bästa färjan tillbaka till Polen.
Tygla dig lite. Detta forum är inte flashback.
Det du säger om jobbets kvalitet är ju samma som de flesta andra skribenter har gjort.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R RasmusVVS skrev:
Förstår inte varför ni som inte har med branschen att göra ens ska yttra er, knappt ett enda svar i tråden har varit vettigt.
Ni framstår precis lika duktiga som "rörmokaren" ni kommenterar. Helt jävla värdelösa.

Till sak:
Har du själv valt att få rör på rulle så får du fan skylla dig själv för resultatet.
Hade jag utfört jobbet med krav på PAL rör hade du fått längder, de kommer raka och går absolut att göra snyggt.

Jobbet är katastrofalt illa ut och personen som gjort det borde ta första bästa färjan tillbaka till Polen.
Oavsett om det är på rulle är det bara att använda tex LK riktverk för att få raka rör. Även om du köper raka längder i 16mm PAL så vill de gärna bli lite krokiga men inget som inte går att få snyggt med lite yrkesstolthet.

Dock i det här fallet tror jag inte TS har någon aning om material och sa att "ja plast blir nog bra så länge det funkar"

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tycker faktiskt att TS har beställt rätt produkt för ändamålet.

PAL-rör blir aldrig snygga på det sättet kromade rör blir. Det innebär inte att installationen behöver vara direkt ful. Med rätt verktyg och en gnutta talang går det att få prydligt.

Om man vill ha billliga PAL-rör och rördelar kan man köpa från Tyskland.

[länk]
Kromade rör använder du inte på värme. Det har man till tappvatten.

Visst kan du köpa billiga PAL rör utomlands men då måste du köpa alla delar och presskäftar som passar med det för att det ska vara typgodkänt tillsammans annars är det inte fackmannamässigt utfört.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
O oneill skrev:
Kromade rör använder du inte på värme. Det har man till tappvatten.
Det är rent felaktigt.
Självklart kan man dra värme med kromade kopparrör. Finns verkligen inget hinder för det. Vanligtvis används de i badrum, tvättstugor och liknande.
I TS fall skulle jag dragit hårda kopparrör istället för slang.

Jag har faktiskt inte hört talas om PALrör tidigare, vilket inte verkar vara någon förlust.

• Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är rent felaktigt.
Självklart kan man dra värme med kromade kopparrör. Finns verkligen inget hinder för det. Vanligtvis används de i badrum, tvättstugor och liknande.
I TS fall skulle jag dragit hårda kopparrör istället för slang.

Jag har faktiskt inte hört talas om PALrör tidigare, vilket inte verkar vara någon förlust.
Som anslutningsledning ja men det är inte i denna utsträckning som här. Men absolut kvallitet och funktionsmässigt funkar det men prismässigt undviker man det.

Vill man komma ned i pris och vill köra hårda rör skulle jag säga elförsinkat. Koppar är lite onödig lyx faktiskt nu när det finns andra alternativ. Om inte kunden eller situationen kräver att det ska vara lött skulle jag inte köra koppar även om det faktiskt är favoritmaterialet att jobba i.

Har du inte hört talas om PAL rör ( alupex) då är du inte i branchen och då skulle jag inte ta dig på ditt ord på någon som har koll

Farstatjej90
R RasmusVVS skrev:

Till sak:

Du är arg för att folk gör antaganden utan att veta nåt och antar sen själv att den som gjort det här är från Polen.
Välkommen till forumet.

• Gilla
  • Haha
Ddd999 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.