46 150 läst · 124 svar
46k läst
124 svar
Finns "smitning" för entreprenadmaskiner?
En brevlåda är väll inget att bråka om. Några hundra för en plastlåda.T Tallberga69 skrev:Jag var med om en liknande situation. Kommer hem och brevlådan är nerkörd.
Jag vet att det är en byggarbetsplats en bit bort och de behöver svänga förbi min tomt på vägen. Jag går dit och träffar han som kör grävmaskinen och säger vad det gäller. Jag får som svar. " Åh vad bra att du kommer. Vi slog ner din brevlåda med maskintrailern imorse. Ring min chef och red ut det. Här är numret."
Allt gott tänkte jag och sökte chefen. Han var trevlig men hänvisade till transportföretaget. Fick till slut tag på chefen där som vägrade ta på sig något ansvar. Fick förklaringen att det var massor med folk som ringer om nerkörda brevlådor och han kan inte betala alla dem. Och deras trailer var minsann inte trasig så det kan omöjligen vara dem. Att grävmaskinisten erkänt brydde han sig inte om alls.
Ringde mitt försäkringsbolag. Det blev "sorry, det är ju transportföretaget som måste ta detta... Men om de vägrar testa med Trafikförsäkringsföreningen."
Sagt och gjort. Blev en polisanmälan och sen anmälan till tff. Blev dock nekade ersättning eftersom gärningsmannen var känd. Tff ersätter bara när det är en okänd gärningsperson...
Efter många samtal med mitt försäkringsbolag fick jag dock ersättningen men efter åldersavdrag var det mer en symbolisk summa.
Nu var dom ju helt ointresserade av att reglera skadan i och för sig. Men det är kanske rätt väg rent teoretiskt.C chrillelundmark skrev:Du blandar verkligen äpplen med päron. Eon äger luftledningen, hela vägen in till ditt mätarskåp. De utför ett arbete på luftledningen för att lägga ner den i marken och i samband med arbetet skadas ditt mätarskåp. Vem som utför arbetet är oväsentligt då det är Eon, som ägare (beställare) som är ansvariga för alla skador som uppkommer i samband med arbetet. Eventuella anspråk på skador regleras från din sida med Eon som i sin tur reglerar det med entreprenören. Entreprenören har ansvar gentemot beställaren (Eon). Viss vägledning finns i AB04, Entreprenadrätt
Självklart gör jag det. Är inte snål och vresig och har inga problem med att böja rygg. Är du lat eller?L lbgu skrev:
EON som är ansvariga
deras UE deras ansvar
deras UE deras ansvar
Tråkigt men känner tyvärr igen det. Beror till stor del på ”den nya ekonomin”J j-o75 skrev:Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.
Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.
Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.
Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.
Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Företagen anlitar underentreprenörer som anlitar underunder entreprenör. Min mor fick sin brevlåda sönderkörd av budfirman Best. En granne fotade det. Best vägrade ersätta det utan hänvisade till underentreprenad. Pratade med dem och fick till slut en swishbetalning från chauffören som fick ta det från egna pengar. Det skulle självklart betalats av bolaget. Börjar bli laglöst.
Om det var Eons entreprenör så ska Eons försäkring täcka ditt elskåp. Jag grävde av min egen fiberkabel för något år sedan och både försäkringshandläggaren och han som kom och blåste ny fiber frågade om det var kommunen som hade grävt av fibern för det var tydligen mycket vanligt att kommunen eller deras entreprenörer säger till fastighetsägaren att det täcks av deras hemförsäkring (vilket det gör). Självklart är det entreprenörens ansvarsförsäkring som ska täcka kostnaderna.J j-o75 skrev:
Beroende på storlek och finanser på firman kan de vara oinrresserade att använda försäkringen. En som grävde hos min granne sabbade en del av mitt avlopp. Hans självrisk var 20 000 så han ville inte använda den till min skada som kostade 10 000.Excel skrev: