Jag har hårdfog. Gjordes av entreprenör. Han sa att det fungerar ett tag mot växtlighet sen kryper det sig på saker.

noterade också att vatten som droppar löser snabbt upp det och så vattna jag lite runt om då märkte jag att vatten (hårdare tryck) lätt förstör. I övrigt nöjd med det.
Jag tror dock de finns någon ännu värre variant än vad jag köpte men tror de blir dyrt då. (om inte ihåg dock)

De breda fogarna gör att det nästan ser ut som en uråldrig gammal stengata du hittat långt under markplan från tusen år tillbaka i tiden.

Snyggt om det är den känslan du vill få, hemskt om du ville ha modernare stuk.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
Bra att det ordnade sig!
I AMA föreskrivs olika kornkurvor beroende på om det är makadam/naturgrus/krossmaterial. 0/2, 0/4, 0/5, 0/8 bör funka. Se vad som finns tillgängligt i din närhet. Krossat material är normalt lite stabilare. Naturgrus och sand är mindre stabilt. Stenmjöl är bra mot myror och ogräs. För fogning hemma behöver man normalt inte så hög kvalitet på fogmaterialet då ytan inte skall belastas av trafik, inte högtryckstvättas, borstas, eller dammsugas.
Se vad din lokala tänkt kan erbjuda.
Jag hade gått på ett krossat material 0/4 eller 0/5 om det finns tillgängligt.
Lycka till.

https://webbutik.skr.se/bilder/artiklar/pdf/7585-803-6.pdf?issuusl=ignore

Redigerat:
Skulle vara intressant om du återkommer med hur det blir nu när de gör om.

L Lassebo skrev:
Bra att det ordnade sig!
I AMA föreskrivs olika kornkurvor beroende på om det är makadam/naturgrus/krossmaterial. 0/2, 0/4, 0/5, 0/8 bör funka. Se vad som finns tillgängligt i din närhet. Krossat material är normalt lite stabilare. Naturgrus och sand är mindre stabilt. Stenmjöl är bra mot myror och ogräs. För fogning hemma behöver man normalt inte så hög kvalitet på fogmaterialet då ytan inte skall belastas av trafik, inte högtryckstvättas, borstas, eller dammsugas.
Se vad din lokala tänkt kan erbjuda.
Jag hade gått på ett krossat material 0/4 eller 0/5 om det finns tillgängligt.
Lycka till.

[länk]
Fick rekommendera 0-5 av min lokala grusterminal. Köper all Sten och grus där.

Du vet möjligtvis inte hur man räknar på åtgång av kross när man fogar smågatsten. Allt googlande jag hittar visar bara åtgång för ”vanliga” plattor.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Skulle vara intressant om du återkommer med hur det blir nu när de gör om.
Kan ta en bildning morgon. De har börjat om och kom bara 1/4 så nog ligger det lite mer arbete bakom att hitta rätt stenar. Vi ändrade oxå riktning för att det är lite mer förlåtande när mandel hela raksträckan. Ser klart bättre ut idag.

• Gilla
Glada Snickarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagt Starka Hårdfog mellan mina gatstenar efter att först ha fyllt upp kanske halva höjden med stenmjöl. Tog lite tid och kostade en slant men har nu funkat i nästan 10 år. Har börjat bli lite mossa nu, men ett varv med ”helikopterplattan” på tvätten löser det enkelt. Skall i sommar pillra loss lite lösa bitar från myrorna som bor under men annars väldigt väldigt lättskött.

• Gilla
Mr L
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Fick rekommendera 0-5 av min lokala grusterminal. Köper all Sten och grus där.

Du vet möjligtvis inte hur man räknar på åtgång av kross när man fogar smågatsten. Allt googlande jag hittar visar bara åtgång för ”vanliga” plattor.
Det går kanske att använda något program för åtgångsberäkning (på tex weber/schönox hemsidor) av fog till kakel/klinker. Ett enklare sätt är att beräkna 5mm fog för en gatsten (alla sidor) samt multiplicera med totalt antal gatstenar. För gatsten 10x10cm, ca 2000st får jag det till ca 0,45-0,5 m3 eller ca 750-800kg med ca 15-20% spill.

• Gilla
azellen
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Det går kanske att använda något program för åtgångsberäkning (på tex weber/schönox hemsidor) av fog till kakel/klinker. Ett enklare sätt är att beräkna 5mm fog för en gatsten (alla sidor) samt multiplicera med totalt antal gatstenar. För gatsten 10x10cm, ca 2000st får jag det till ca 0,45-0,5 m3 eller ca 750-800kg med ca 15-20% spill.
Tack för hjälpen. Du verkar ha bra koll på allt detta.

Så jag passar på att ställa en fråga till. På en angränsande yta skall jag lägga 600x600x20 granitkeramikplattor och någon rekommenderade att lägga Geonät i bärlagret för att undvika glidningar och sättningar som på sikt kan påverka att granitkeramiken spricker. Har du erfarenhet av detta. Vad jag kan läsa så används dessa nät främst där tun trafik kör. Inte i villaträdgårdar. Är det overkill?

Hej,
Det beror på hur din undergrund ser ut (berg/grus/morän/lera/silt/fyllningsmaterial etc.). Om undergrunden är stabil och ej tjälskjutande eller sättningsbenägen samt små laster behövs normalt inget nät. Om undergrunden är lös/svag etc. kan utskiftning av material och/eller nät krävas för att öka bärigheten.

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Hej,
Det beror på hur din undergrund ser ut (berg/grus/morän/lera/silt/fyllningsmaterial etc.). Om undergrunden är stabil och ej tjälskjutande eller sättningsbenägen samt små laster behövs normalt inget nät. Om undergrunden är lös/svag etc. kan utskiftning av material och/eller nät krävas för att öka bärigheten.
Vi dränerade förra sommaren så sättningar har det varit gott om. Det är lerjord som ligger där. Nu har jag grävt ut och det 150-200 bärlager 0/25 som grund.

Nu har det gått ett tag och man hoppas det satt sig nu. Men man vet aldrig.

M Mr L skrev:
Vi dränerade förra sommaren så sättningar har det varit gott om. Det är lerjord som ligger där. Nu har jag grävt ut och det 150-200 bärlager 0/25 som grund.

Nu har det gått ett tag och man hoppas det satt sig nu. Men man vet aldrig.
Då har du relativt mjuk undergrund. Sättningarna kan ta år att nolla ut. Du har dock en bra grund samt dränering vilket är bra. För att nät skall ha störst effekt skall det placeras i botten av överbyggnaden (under bärlager i ditt fall). Kan vara bra att ha geotexil mellan lera och bärlager så att inte leran tränger upp i bärlagret. Nät bidrar till att utjämna olika egenskaper i undergrunden även högre upp i överbyggnaden men med lägre effekt, man kan se det som en extra säkerhet. Om du är beredd på att behöva justera ytan vid ev. sättningar/ojämna tjällyft, ersätta någon sprucken platta när det behövs skulle jag rekommendera att du packar ytan (bärlagret) så gott du kan och kör med plattorna utan nät. Skall du ha det helt perfekt behöver du nog gräva ut mer och fylla på med mer krossmaterial, ev. nät längst ner vilket blir ett större och dyrare projekt.
Om du håller till i Skåne så borde det funka med 150-200 bärlager +30 sättsand samt platta.

Redigerat:
  • Gilla
Emelieantonia
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Vi har ca 20 m2 smågatsten som skall läggas. Jag har lagt ut bärlager och köpt hem 2m3 stenflis 2/4 att sätta i.

Idag på påbörjades arbetet. Och instruktionen var rak tvärsättning/rak sättning med 1/3 del förskjutning. Jag visade vilket håll vi villa ha raderna och jag lämnade över ritning och en lite guide där jag strukit över vissa utvalda parti som Max 10 mm mellanrum och fall på 1-2% från husgrund.

Idag när jag kom hem så hade det lagt ca hälften men största problemet är att det är mellan 2-5 cm mellan stenarna. Ser inte alls snyggt ut.

Till min fråga. Vad kan man utifrån en reklamation påvisa att det inte är fackmannamässigt utförd. Finns det någon generell skrift som visar vad som är fackmannamässigt utfört. Finns motsvarade som till GVK eller BBR. Eller nån AMA kod som som påvisar standard om man lägger enligt rak sättning.

Jag har bifogat följande PDF som jag ville de skulle följa. [länk]

[bild] [bild] [bild] [bild]
Inga stensättare tyvärr,här har du en bild vi gjorde,dock v sättning men så ska rader se ut

• Nybelagd kullerstensgata med markerade rader och två brunnslock, arbetsfordon och arbetare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
T ThANaToS skrev:
Inga stensättare tyvärr,här har du en bild vi gjorde,dock v sättning men så ska rader se ut
Snyggt gjort.

M Mr L skrev:
Snyggt gjort.
Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.