tommib tommib skrev:
Du kan ta bort det och ersätta med ett vanligt jordat. Kolla så att du får alla ledare på rätt ställe, framför allt jordledaren. Du kommer förmodligen få en ledare över, den isolerar du med ubåt eller wago.

Egentligen ska du montera DCL-uttag nu, de gamla ska egentligen inte säljas längre.

Välkommen till forumet!
Okey då är det lika bra jag köper DCL. Tack så mycket för svaret

Rikard Larsson Rikard Larsson skrev:
Okey då är det lika bra jag köper DCL. Tack så mycket för svaret
De är ingen skruv eller någon spärr man kan trycka in. Är de bara meningen att man trär i kablarna, sitter inte super hårt

Öppning i trävägg med synligt eluttag och färgkodade kablar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad eluttag med separata delar liggande på ett ljust underlag.
Skapa konto

Nog kommer den g:a typen av lamputtag att säljas i många år än, det finns ju inget krav på DCL vid byte av tex ett trasigt lamputtag. Kravet gäller bara vid nyinstallation, vad jag kan förstå.

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Öppet eluttag med synliga anslutningar och lösa kablar som möjligtvis ska klämmas fast.
Skapa konto
Är de meningen att kabeln ska klämmas fast såhär ? Tycker de sitter lite löst
E elmont skrev:
Nog kommer den g:a typen av lamputtag att säljas i många år än, det finns ju inget krav på DCL vid byte av tex ett trasigt lamputtag. Kravet gäller bara vid nyinstallation, vad jag kan förstå.

Jag vet inte hur dom tänkt och jag kommer troligen aldrig att montera en stickpropp eller ett uttag av den typen. För jag anser att dom som vi har haft hittills är en bättre konstruktion.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror, är ganska säker på, att du inte ska ta bort det "vita locket".

Jag har inte heller monterat något DCL än så länge, jag lär dock förr eller senare råka ut för det. :)

Och jag är också mycket tveksam till konceptet, dels att man inte passade på och göra det mer komplett när ändå en ny standard togs fra, dvs minst 5 anslutningar, 6st tycker jag är minimum
1-4 PE, N och två L, för att erbjuda krontändningsfunktion eller någon annan användning på 230V-sidan, sen två anslutningar till som är avsedda för styrsignaler, och är option, kan användas till 1-10V, Dali eller någon annan styrsignal.

Men sen, själva konstruktionen ger hela kontaktstycket en grotesk storlek, som gör att utanpåliggande DCL blir så klumpiga att t.o.m brandvarnare ser nätta och diskreta ut.
9624480350238.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
Rikard Larsson Rikard Larsson skrev:
Är de meningen att kabeln ska klämmas fast såhär ? Tycker de sitter lite löst
Näe, en kvalificerad gissning är att:
1) Det inte är tänkt att man skall ta loss det vita locket
2) Ledaren skall vara avisolerad till den längd som framgår på uttaget.
3) Man skall med hjälp av spetsen på en flat skruvmejsel genom det avlånga hålet trycka ner ett fjädrande kontaktbleck. Förmodligen behöver man trycka ganska hårt. I nedtryckt läge matar man in ledaren och när du släpper upp kontaktblecket kläms ledaren fast. Den skall sitta så hårt att du inte kan rubba den med (måttlig) handkraft.

Ett typexempel på en lite halvfarlig, icke idiotsäker konstruktion. Snabbkopplingen borde vara utförd så att ledaren inte kan föras in i fel läge. Monteringsinstruktioner borde ha följt med och någon form av grundläggande anvisning borde vara "tryckt" på apparaten. Men jag kan nästan slå vad om att du inte ens hittar någon monteringsinstruktion på tillverkarens hemsida.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ska egentligen inte behövas någon instruktion. Som andra skrivit innan det vita bakstycket ska inte tas av.
Ledarna skalas av i rätt längd de trycks in i hålen. Behövs bara tryckas mot fjädrarna när de ska lossas.
Sen är det klart.
Lätt att installera.
Stickproppen är bökigare, inye mycket plats i den.
Jag gillar inte heller de här uttagen men nu finns dom så det får man leva med

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Jag gillar inte heller de här uttagen men nu finns dom så det får man leva med
Det känns som att det är dags för en ny standard för lamputtag. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Kommer det nått "nytt" som inte är bättre än det g:a så tycker jag att man ska gnälla och streta emot. Det gäller oavsett om det är tekniska prylar eller regler och föreskrifter.

E
Kuriosa angående DCL. Jag monterade förra veckan ett kronuttag av DCL-typ, infällt. Det var så fullt i den takdosan när uttaget väl kom på plats att jag tycker synd om den stackare som i framtiden får för sig att skruva ner och försöka skruva tillbaka uttaget.

Håller med om att DCL kontakten är onödigt hög. Varför man nu ska ha en speciell kontakt för lamputtag över huvud taget. Alla 230v bör vara samma över hela planeten.

Börja med denna och gör den lite kompaktare.
3D-rendering av en vit DCL-kontakt med tre svarta stift, designad för taklampor.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.