21 964 läst · 27 svar
22k läst
27 svar
Finns inte lamputtag 3pol m jord?
Okey då är det lika bra jag köper DCL. Tack så mycket för svarettommib skrev:Du kan ta bort det och ersätta med ett vanligt jordat. Kolla så att du får alla ledare på rätt ställe, framför allt jordledaren. Du kommer förmodligen få en ledare över, den isolerar du med ubåt eller wago.
Egentligen ska du montera DCL-uttag nu, de gamla ska egentligen inte säljas längre.
Välkommen till forumet!
Jag tror, är ganska säker på, att du inte ska ta bort det "vita locket".
Jag har inte heller monterat något DCL än så länge, jag lär dock förr eller senare råka ut för det.
Och jag är också mycket tveksam till konceptet, dels att man inte passade på och göra det mer komplett när ändå en ny standard togs fra, dvs minst 5 anslutningar, 6st tycker jag är minimum
1-4 PE, N och två L, för att erbjuda krontändningsfunktion eller någon annan användning på 230V-sidan, sen två anslutningar till som är avsedda för styrsignaler, och är option, kan användas till 1-10V, Dali eller någon annan styrsignal.
Men sen, själva konstruktionen ger hela kontaktstycket en grotesk storlek, som gör att utanpåliggande DCL blir så klumpiga att t.o.m brandvarnare ser nätta och diskreta ut.
Jag har inte heller monterat något DCL än så länge, jag lär dock förr eller senare råka ut för det.
Och jag är också mycket tveksam till konceptet, dels att man inte passade på och göra det mer komplett när ändå en ny standard togs fra, dvs minst 5 anslutningar, 6st tycker jag är minimum
1-4 PE, N och två L, för att erbjuda krontändningsfunktion eller någon annan användning på 230V-sidan, sen två anslutningar till som är avsedda för styrsignaler, och är option, kan användas till 1-10V, Dali eller någon annan styrsignal.
Men sen, själva konstruktionen ger hela kontaktstycket en grotesk storlek, som gör att utanpåliggande DCL blir så klumpiga att t.o.m brandvarnare ser nätta och diskreta ut.
Redigerat:
Näe, en kvalificerad gissning är att:Rikard Larsson skrev:
1) Det inte är tänkt att man skall ta loss det vita locket
2) Ledaren skall vara avisolerad till den längd som framgår på uttaget.
3) Man skall med hjälp av spetsen på en flat skruvmejsel genom det avlånga hålet trycka ner ett fjädrande kontaktbleck. Förmodligen behöver man trycka ganska hårt. I nedtryckt läge matar man in ledaren och när du släpper upp kontaktblecket kläms ledaren fast. Den skall sitta så hårt att du inte kan rubba den med (måttlig) handkraft.
Ett typexempel på en lite halvfarlig, icke idiotsäker konstruktion. Snabbkopplingen borde vara utförd så att ledaren inte kan föras in i fel läge. Monteringsinstruktioner borde ha följt med och någon form av grundläggande anvisning borde vara "tryckt" på apparaten. Men jag kan nästan slå vad om att du inte ens hittar någon monteringsinstruktion på tillverkarens hemsida.
Ska egentligen inte behövas någon instruktion. Som andra skrivit innan det vita bakstycket ska inte tas av.
Ledarna skalas av i rätt längd de trycks in i hålen. Behövs bara tryckas mot fjädrarna när de ska lossas.
Sen är det klart.
Lätt att installera.
Stickproppen är bökigare, inye mycket plats i den.
Jag gillar inte heller de här uttagen men nu finns dom så det får man leva med
Ledarna skalas av i rätt längd de trycks in i hålen. Behövs bara tryckas mot fjädrarna när de ska lossas.
Sen är det klart.
Lätt att installera.
Stickproppen är bökigare, inye mycket plats i den.
Jag gillar inte heller de här uttagen men nu finns dom så det får man leva med
Kuriosa angående DCL. Jag monterade förra veckan ett kronuttag av DCL-typ, infällt. Det var så fullt i den takdosan när uttaget väl kom på plats att jag tycker synd om den stackare som i framtiden får för sig att skruva ner och försöka skruva tillbaka uttaget.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 929 inlägg
Liknande trådar
-
Finns det något Tec7 INTE fäster mot? Behöver göra en mall runt en stövellagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Bättre snickarverkstad finns inte
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det integrerad luft/luft värmepump till ACJB luftvärmesystem?
Värmepumpar -
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Hydrofor klickar. Tömde den. Finns inte något uttag för luftning. (Bilder finns)
Vatten & Avlopp