1 688 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Finns det några multiverktyg metallsågblad som håller?
Frågan är hur värdelösa de är i relation till de dyra bladen?anders07 skrev:
Nu var de förvisso inte snorbilliga, fortfarande mer än hundringen per blad. Finns ju betydligt billigare blad.
Eftersom de har både Starlock och universal i sitt sortiment kan man ju studera prispremien där också. Ca. 25% påslag verkar det som i deras fall.
Nu diskuteras främst metallblad här, och de går inte att vässa då de alltid har någon form av förstärkning.G g.kraft skrev:
Jag har gjort samma observation som TS och stört mig på det, köpt snordyra Fein och blivit besviken. Jag tänkte mig att experimentera lite och behövde därför skrotade Fein-blad. Behöver inte vara Fein, men skall passa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/soeker-skrotade-bandsagblad-och-feinbla.420726/
Ingen respons på denna tyvärr, så jag efterlyser sådana. Hör gärna av dig om du har några du vill bli av med.
/Höghus
https://www.byggahus.se/forum/threads/soeker-skrotade-bandsagblad-och-feinbla.420726/
Ingen respons på denna tyvärr, så jag efterlyser sådana. Hör gärna av dig om du har några du vill bli av med.
/Höghus
Min erfarenhet att köra i metall med multimasterblad är att man inte får trycka för hårt och att man måste använda hela bredden på bladet under tiden man sågar för annars bränner man det väldigt fort. Går även att ställa ner hastigheten på dom flesta maskiner.
Fick med ett gäng metallblad när jag köpte min multimaskin begagnad för några år sedan. När jag kollade upp dem var de helt vansinningt billiga. Typ 70kr för ett tiopack från AliExpress, men de har verkligen överträffat sitt pris. Men det är säkert säkert väldigt olika.C cpalm skrev:Nu är väl Dewalt i princip den enda(?) av de stora märkestillverkarna som står utanför Starlock och deras blad är ju snarare ännu dyrare än Starlock. Det jag tänker på är den uppsjö av "tredjepartsblad", allt från no name Kina till hyfsat namnkunniga tillverkare som Saxton, som ligger på i storleksordningen 1/10-del av priset. Det är ju en minst sagt extrem skillnad i prisnivå.
Tyvärr har jag inte själv haft möjligheten att stifta närmare bekantskap med dessa då jag har en Starlock-maskin. Men hur dåliga kan de vara?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 916 inlägg
Kompisen brukar göra egna blad för multimaskin. Svetsar fast en stump bågfilblad på ett gammalt utslitet blad.
Har inte testat det själv men han säger det funkar helt ok trots att det bara har tänder i en "riktning".
Har inte testat det själv men han säger det funkar helt ok trots att det bara har tänder i en "riktning".
Det tror jag också. Kollar man på t.ex. amazon så finns det en uppsjö av olika universalblad i prisklassen tiotals kronor per styck. Mycket no-name Kina, men också några mer eller mindre kända tredjepartstillverkare. Även om det mesta troligen är skräp skulle det förvåna mig om där inte fanns några guldkorn som åtminstone är lika värdelösa som 200-krs originalblad.hobbs skrev:
Angående originalbladen tror jag knappast t.ex. Bosch, Makita eller Fein eftersträvar en prissättning som konkurrerar med universalbladen, utan de nöjer sig nog gott med att sälja överprisade blad till de maskiner som är låsta till de patenterade starlock-bladen. Finns inte en sportmössa att det finns någon teknisk anledning att ett sådant blad kostar 200+ spänn.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Finns det några toaletter med drag-handtag på marknaden?
Badrum -
Finns det några rekommendationer för IBC-komponenter?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Vatten & Avlopp -
Hej alla hemmafixare här finns det några godbitar
Byggmaterial & Byggteknik -
Finns det några bra färgburkar
Färg, Måla & Tapetsera