Hej!

Jag är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Allt är mer eller mindre precis vad jag vill bo i, förutom badrummet.

Om det blir aktuellt med köp kommer lgh besiktas. Kök renoverat av nuvarande ägare 2015. Badrum renoverat av tidigare ägare, någon gång mellan 2010-2015. Jag misstänker att köket kan innehålla lite tveksamheter, men förhoppningsvis inget som måste åtgärdas akut. Badrummet är det verkliga problemet. Det är fruktansvärt fult gjort, kaklet sitter snett, fogar är paj etc etc. Det sitter en eldosa direkt under duschen. Toaletten saknar helt silikon vid golvet. Golvbrunnen sitter 1,5 meter från hörnet där duschen är monterad. Golvet är ojämnt över hela badrummet. Kollade ej lutningen på visning men misstänker att den går i stil med övrigt badrum.

Mäklaren va undvikande i fråga om badrummet mem svaret att hen ej är något badrumsproffs och vill därför inte säga något om hur det är gjort.

Jag är förhållandevis övertygad om att badrummet är skit rakt igenom och måste renoveras vid ev köp. Vad säger ni? Är det någon som kan/vill gissa hur det kan se ut under ytan?

• Badrumsgolv med ojämnt kakel och dåligt utförd övergång mellan svarta och beige plattor vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med svart kakel och golv där kaklets fogar är ojämna och en eldosa är monterad lågt vid golvet.
    Skapa konto
  • Skadad eldosa under duschen i ett badrum med snett kakel, ojämnt golv och en trasig tandborsthållare.
    Skapa konto
  • Dåligt renoverat badrum med snett kakel, ojämnt golv och toalett utan silikon.
    Skapa konto
  • Snedlagt kakel och ojämnt golv i dåligt renoverat badrum med synlig golvbrunn.
    Skapa konto
  • Snett monterade svarta kakelplattor med synliga fel på fogar och en rörinstallation nära golvet.
    Skapa konto
Det ser ut att vara kaklat på befintligt kakel och att man behållt ursprungliga placeringar på avlopp. Förmodligen har det varit badkar där tidigare. Det är uppenbarligen inte fackmässigt gjort. Dock kan det såklart hålla för det, men förmodligen är tätskiktet gammalt. En ev. skada ger sannolikt ingen ersättning.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Utifrån bilderna du lagt upp skulle jag räkna med att hela badrummet måste göras om, och ta med de i kalkylen när du lägger bud på lägenheten. Om de blir aktuellt.

• Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Det ser illa ut. Räkna med att göra om allt. Ta gärna en bild ned i golvbrunnen med silen bortplockad. Det avslöjar ofta en del.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det verkar alltså vara som jag misstänkt...

Misstänker att elen också måste göras om så räkna med det i priset.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Hur har man ens idast bemöda göra sig nå så fult.

• Gilla
Husfixarn_90 och 3 till
  • Laddar…
Kolla med föreningen så det inte är dags för stambyte inom kort?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla med föreningen så det inte är dags för stambyte inom kort?
Inte på några år dessvärre.

• Gilla
BjörnJonsson
  • Laddar…
Du har fått samstämmiga och säkert kloka omdömen här. Om du ändå är intresserad så ta dit en expert för koll före köp. Ett annat alternativ är att räkna in ett nytt badrum i kostnaden och anpassa vad du är beredd att betala efter detta.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
K klimt skrev:
Du har fått samstämmiga och säkert kloka omdömen här. Om du ändå är intresserad så ta dit en expert för koll före köp. Ett annat alternativ är att räkna in ett nytt badrum i kostnaden och anpassa vad du är beredd att betala efter detta.
Så lyder planen! Hittills verkar köparen inte intresserad av att gå ner så mycket i pris. Dessutom har jag grävt fram lite mer skit på lägenheten, bla det en dag va fullt med vatten över vardagsrumsgolvet. Bad om dokumentation på återställandet, men det gjorde mäklaren minst sagt avig :)

• Wow
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
A Alvenpalven skrev:
Inte på några år dessvärre.
Vad är "ett par år"? Visst, det är ju knappast det snyggaste jobbet man sett, men det är väl ingen större poäng med att riva upp allt om det ändå kommer göras om? Är du orolig kan du ju alltid ställa in en duschkabin...

Men nog hade man försökt pruta mha badrummet...

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är "ett par år"? Visst, det är ju knappast det snyggaste jobbet man sett, men det är väl ingen större poäng med att riva upp allt om det ändå kommer göras om? Är du orolig kan du ju alltid ställa in en duschkabin...

Men nog hade man försökt pruta mha badrummet...
Ja, lite så undrar jag med. Skulle tro att det blir runt 2025.

Har grävt fram mer skit som säljaren antagligen inte vill att potentiell köpare ska veta, bla vattenskadan ovan, så oavsett prutmöjlighet känns köplusten väldigt svag nu.

Vill du fortfarande fortsättta att leva ett lyckligt liv, så ska du absolut inte köpa objektet.
Maken till skit var det längesedan jag sett.

Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
kidon kidon skrev:
Vill du fortfarande fortsätta tt leva ett lyckligt liv, så ska du absolut inte köpa objektet.
Maken till skit var det längesedan jag sett.
Mycket osannolikt att det blir ett köp efter mer eftersökningar. Dessutom verkar det finnas någon som är tillräckligt galen att inte bara köpa, men dessutom betala vad säljaren vill ha för lgh.... Pucko!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.