A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du ska inte koppla baserat på färger. Du ska tänka fas, nolla, tändtråd, eventuella mellantrådar, skyddsjord. när du kopplar. Du måste alltså identifiera alla ledare så att du vet dess funktion och vilken grupp de tillhör. Då är det plötsligt väldigt enkelt att följa installationsanvisningen där den säger t.ex "L" och "N" och "tändtråd" etc. Man kopplar aldrig en "svart" till "L", utan man kopplar en fasledare till "L". Att rabbla upp samtliga färger du råkar ha i installationen är ingen vägledning.
Tack för svar. :)

Sorry om jag var otydlig.

Jag ska bara sätta alla dimmers precis som nuvarande dimmers sitter och som elektrikern satt dom och som uppenbarligen är rätt eftersom det fungerat i några år. Blev kanske missvisande med sista frågan.

Tanken med texten är/var att få ett bollplank att identifiera just detta genom att gå stegen till där elen kommer från elcentralen. Och lära mig mer - för att det är intressant till framtida boenden osv. Och att se om elektrikern gjort rätt hela vägen. Till exempel det om att man inte får dra blå kabel som fas/tändtråd i rör. Nu har han inte gjort just det men uppenbarligen gjort det med utanpåliggande kabel åtminstone - så jag fick svar på det åtminstone att det inte är någon eget hittepå som han haft för sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.