1 174 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Finns det LED lysrörsarmaturer som har jordanslutning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Det är dagens gissel med usel information på webben. Namron Yr säger alla fall att den är lämplig för lador. I stort alla LED-armaturer borde kunna likställas med att vara D-märkta. Men samtidigt finns det säkert en anledning till att specar på lågprisprdodukter är otydliga och ofullständiga... Det vore synd att tvingas på på dyra armaturer bara för att de ska klara lite damm.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-liteline-1500-ip65
Edit: D-märkning anger att den klarar damm, såsom i lador och snickerier.
F-märkning som numera är borta anger ifall den får monteras som brännbara ytor. Om det inte är tillåtet ska denna symbol finnas på armaturen:
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-liteline-1500-ip65
F-märkning som numera är borta anger ifall den får monteras som brännbara ytor. Om det inte är tillåtet ska denna symbol finnas på armaturen:

Just det, bra förslag. Jag var så fokuserad på att man inte kunde göra några kopplingar på Jula armaturen. Men på armaturen från Ledgrossisten finns ju massor med plats för en kopplingsplint.E elmont skrev:Klassningen på lokalen bestäms av användningen så är det en lokal som tidigare varit ladugård med som nu används som verkstad är det reglerna för den nya användningen som gäller.
OCH jag känner inte till den armatur som du länkade till så jag vet inte om det går att koppla över en jord. Men är armaturen så pass "öppningsbar" att man kan dra in nya trådar så är det väl bara till att göra det och sätta dit en kopplingsplint tex Wago 221.
Ps
Bättre sent än aldrig.
Förstora den så ser du att tråden ligger lös. Och på de rena bilderna tydligt att det är tvåpoliga sockerbitar i ändarna. Men som sagt är det ju enkelt och öppet att dra en egen tråd mellan ändarna där.F flonaldo skrev:
Håller med angående den bristfälliga informationen. Den dokumentation i form av produktdatablad och monteringsanvisningar som de måste leverera med produkten borde ju inte vara så svårt att bifoga på webbenBo.Siltberg skrev:
Det är dagens gissel med usel information på webben. Namron Yr säger alla fall att den är lämplig för lador. I stort alla LED-armaturer borde kunna likställas med att vara D-märkta. Men samtidigt finns det säkert en anledning till att specar på lågprisprdodukter är otydliga och ofullständiga... Det vore synd att tvingas på på dyra armaturer bara för att de ska klara lite damm.
[länk]
[bild]
Har börjat med byten i stall och där används ledrör till nyare armaturer. För äldre, vissa i dåligt skick, blir det ledarmaturer utan jord och nya kopplingsdosor (löser jordanslutning i byggnad). Kolla även vilken kabeltyp som har använts i byggnaden, de ledarmaturer jag använder har max 10mm anslutning/tätning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slimmad plafond med utbytbar LED - finns det?
Belysning -
Finns det LED-spottar? Och nu menar jag spottar.
Belysning -
Finns det en grenbox för 220 v till ledspottar?
El -
Det finns en anledning till att man slänger gamla elgrejer
El -
Finns det någon anledning till oro över att min villa inte klarar en laddbox?
Laddboxar & Elbilar