haha5810 haha5810 skrev:
Är man orolig ska man också akta sig för krom och rostfritt ...
"Sexvärt krom är ett starkt cancerframkallande ämne som kan användas vid tillverkning av till exempel färg och rostskydd samt ytbehandling av metallprodukter. Det kan också frisättas vid tillverkning av eller svetsning i rostfritt stål."

[länk]
Tack, inte påläst i just detta. Men det är ju inte alls bra. Skummade lite snabbt.

S Stefan1972 skrev:
Jag förstår ju tanken men jag tror att just dylika mässingdelar i ett hem avsöndrar så lite att det inte ens är mätbart..........Luften vi andas i sig innehåller betydligt mer helt naturligt eftersom de flesta grundämnena ändå är en naturlig del av vår värld. Så jag vet inte vad det skulle tillföra att undvika naken mässing.........
Tack. Förstår att jag låter knäppt.

Har du några idé om det kan finnas andra delar som inte är mässing?

Får jag låna din tråd lite?
Jag håller på att bygga badrum, där all metall är av mässing-,/guldfärgat. Nästan alla rör är dolda, men två rör på 10-15cm måste tyvärr bli synliga. Önskar då ha även dessa mässingfärgade. Vet någon om det går att köpa någonstans?

H Husvisionär skrev:
Tack. Förstår att jag låter knäppt.

Har du några idé om det kan finnas andra delar som inte är mässing?
Mässing är ett utmärkt material att göra dylika gjutna rördelar av så jag tror det blir svårt. Dessutom är det nog bättre att du slutar läsa om alla farliga ämnen som finns. Det som finns i mässing är ändå inte det som påverkar nåt speciellt så.......Det handlar ju om proportionerna av allting också. I små mängder påverkar det inte människan alls annat än att det kanske lagras i kroppen. Tar du tio andetag ute i friska luften så har du nog silat i dig mångdubbelt än vad dina mässingsdelar någonsin kommer att avge så länge de finns........

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Får jag låna din tråd lite?
Jag håller på att bygga badrum, där all metall är av mässing-,/guldfärgat. Nästan alla rör är dolda, men två rör på 10-15cm måste tyvärr bli synliga. Önskar då ha även dessa mässingfärgade. Vet någon om det går att köpa någonstans?
Jag tror ett eget inlägg med bilder hade gett bättre svar. Där man ser vad för lösning man kan tänka sig. Jag tror inte ”rör längder” finns i mässing, utan det är koppar eller silverfärgat, alternativt vit plast. (Avlopp finns ju i gjutjärn förr men är plast idag.) Det är mer vinkel, böj, koppling (mutter) som finns i mässing. Men vet inte, är inte rörmokare.

S Stefan1972 skrev:
Mässing är ett utmärkt material att göra dylika gjutna rördelar av så jag tror det blir svårt. Dessutom är det nog bättre att du slutar läsa om alla farliga ämnen som finns. Det som finns i mässing är ändå inte det som påverkar nåt speciellt så.......Det handlar ju om proportionerna av allting också. I små mängder påverkar det inte människan alls annat än att det kanske lagras i kroppen. Tar du tio andetag ute i friska luften så har du nog silat i dig mångdubbelt än vad dina mässingsdelar någonsin kommer att avge så länge de finns........
Tack, förstår hur du tänker. Du kan ha rätt.

Om jag säger att det är snyggare med silver eller vitt istället (vilket det är). Har du några tips?

H Husvisionär skrev:
Ingenting, förstår att det inte är dricksvatten och att det inte påverkar värmesystemet.

Mässingen blir en del av ”dammet” (partiklarna man inte ser) i ett hem.
Med all respekt.

Antingen är man en FÖR orolig själ, ELLER så har man det för bra om man kan fundera över dylika saker av nämnda anledningar.

Att finna ersättnings delar som passar ändamålet går väl alltid att lösa men enklast är ju att inte titta på dem. Dom är ju tillverkade i ett viss material av en anledning.

Som tidigare nämnts finns det massor med andra saker att bekymra sig för som dessutom påverkar mer.

Mässing en legering som består av koppar och i första hand zink - båda är essentiella metaller i mycket liten mängd i vår mat och vi kan inte vara helt utan det.

Ju mer zink i legeringen ju gulare blir mässingen medans rödmetall som kan ingå i (framförallt äldre) vattenpumpar är mässing med betydligt mindre andel med zink. När man blandar i nickel i legeringen tillsammans med koppar och zink så går det mot silvervitt och tex. nysilver är en mässing med nickel i legeringen som gör den 'vit'.

Att mässing skulle avge partiklar bara sådär spontant förekommer inte - om man skall få ut partiklar eller löses ut så pratar vi om abrasiv nötning (tex slipning med sandpapper eller polering med slipmedel) eller att det utsätts för starka syror (och då är det främst zinken som löses ut medans kopparen blir kvar) - mässing för vattenrör brukar vara i kvalitet som kallas avzinkningsfria - dvs. zink löses normalt inte ut av normalt förekommande vattenkvalitéer kemiskt sätt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.