N Nadiosch skrev:
men då de är lite vinda och skeva så
Är det stolparna som är vinda och skeva, så byt dom det är bult där så det måste gå lätt, 95+25+28 = 148 , en 45X145 som sågas ur och träs över stolpen ser snyggt ut.

Tobbe.A
Lånar en bild jag hittade på nätet. Kan du inte bara jacka ur så här och skarva frisen på lämpligt ställe?

• Arbete med att jacka ur en trästolpe med såg, nära händer som håller i stolpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hemskapat hemskapat skrev:
Såga av denna? [länk]
Den verkar ha fel storlek, stolpen är 70x70.

J jonaserik skrev:
Är det stolparna som är vinda och skeva, så byt dom det är bult där så det måste gå lätt, 95+25+28 = 148 , en 45X145 som sågas ur och träs över stolpen ser snyggt ut.
Det var så vi hade tänkt från början, men sen ändrade vi oss med stolparna :cool:
Det är för att alla stolpar inte är i våg med varandra och med trallen som gör att vi inte kan trä på en bräda. Det är olika mått för stolpen i ovankant och nederkant.
Detta kommer att lösa sig när vi drar i ribbor och överliggare. Men då går det inte att dra över någon planka :worried:

optimum
Men trä inte på en bräda, Skarva dem vid varje stolpe
Dock bör du sätt dit en liten regel på den sida om stolpen där det är tomt idag så du har något att fästa frisen i.

Har själv gjort liknande men mina "stolpar" är vinkeljärn upp till ett räcke.ca 120 cm mellan så den yttre brädan är 120 cm delar med urfällt för vinkeljärnet.

Tobbe.A
N Nadiosch skrev:
Det är för att alla stolpar inte är i våg med varandra och med trallen som gör att vi inte kan trä på en bräda. Det är olika mått för stolpen i ovankant och nederkant.
Detta kommer att lösa sig när vi drar i ribbor och överliggare. Men då går det inte att dra över någon planka :worried:
Jag hoppas du menar att stolparna är i våg längst ner och att ni enbart behöver justera dem längst upp sen? Är de inte i våg med varandra längst ner så hade jag gjort om det, det kommer inte se bra ut annars om stolparna står lite hur som helst.

Sen förstår jag inte varför ni prompt ska TRÄ över frisen? Det går ju att skarva den.

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag hoppas du menar att stolparna är i våg längst ner och att ni enbart behöver justera dem längst upp sen? Är de inte i våg med varandra längst ner så hade jag gjort om det, det kommer inte se bra ut annars om stolparna står lite hur som helst.

Sen förstår jag inte varför ni prompt ska TRÄ över frisen? Det går ju att skarva den.
Precis, de är i våg med varandra nertill :) Annars så hade det sett väldigt konstigt ut med ett räcke som går sicksack fram och tillbaka :)

Att vi inte vill skarva frisen är för att hela trallen är lagd utan skarv. Har tänkt att det blir tråkigt med skarv på frisen då... Framförallt i och med att det är den som syns framåt, denna altan är vid vår entré.

Har även funderat på om det går att jacka ur hela stolpen plus de extra 25 mm på insidan och sedan limma fast dem på insidan av stolpen. Men vet inte om det håller över tid...

Trädäck utan skarvar nära en entré med omonterade trästolpar och en vitfrisen längs husväggen.
Skapa konto
Nybyggd träaltan vid en entré utan skarvar, med vertikala stolpar och utemöbler, mot en grön vägg och röd dörr.
Skapa konto
Altan under konstruktion med synlig trätrall och stolpar, utan skarvade delar vid entrén.
Skapa konto
Delvis byggd träaltan utan räcke med synliga oscarerade stolpändar i linje, bredvid ett vitmålat hus och materialhög.
Skapa konto

Gör som du säger och jacka ut frisen för att skjuta in frisen framifrån och sätt en liten bit på 25*70 bakom stolpen. Ingen kommer tänka på de två extra skarvarna bakom varje stolpe.

Ska du vara riktigt petig "går" det ju att ta ut ett hål i frisen för varje stolpe och skjuta på den ovanifrån men det verkar otroligt jobbigt och kommer garanterat bli fel när du gör det sista hålet....

• Gilla
Nadiosch
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.