Svart elektroniskt lås Habo Tribe 2 med kodpanel och fingeravtrycksläsare på en dörr, med beskrivning av funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Habo Tribe 2 !
- Nytt utseende(svensk design) mer rundad. Ser faktiskt mer gedigen ut (enligt min åsikt)
- Plast locket över finger läsaren har tagits bort och ersatts med en gjuten överbyggnad.
- Möjlighet att styra och se status via app (får hoppas att nätverksöverföringen är krypterad annars är det en säkerhets risk).
- Vad jag kan se på promotion videon så verkar det som den irriterande lösningen att man måste svepa ännu en gång över kodlåset efter slagit koden borta..

Resten av låset verkar ha samma funktion som föregångaren.....

Min gamla Habo Tribe 1 är "still going strong" och fungera som den ska.... Än så länge :)
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Känns ju som man vågar sätta detta på hus med bara en ingång också då det har låscylinder om det skulle krångla.
 
Då har ytterligare ett år gått, och fortfarande levererar Habo (version 1 i mitt fall).
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen och 1 till
  • Laddar…
Såg Tribe 2 idag för första gången, lite sugen, ser bra ut och verkar enklare handhavande än Yale med sina* och vred.

Dock hittar jag inget om bortasäkring i manualen, behöver kunna ha den funktionen om jag är borta mer än tillfälligt, då jag har kattlucka, verkar lite väl enkelt att stoppa in en vinklad käpp och dra ned handtaget.

Någon som vet?
 
M Manor skrev:
förutom att det är känsligare för avläsningen av fruns fingeravtryck än mina. För mig fungerar det alltid på första försöket, medan hon kan få skanna om fingret någon extra gång.
Flera år senare, men det är inte så att hon använder handkräm och gör det inte? Det kan påverka avläsningen.
 
Om man har problem med att få det att fungera med fingeravtryck så kan man dra fingret bakom örat först. Tydligen så är det lagom mycket fett där.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Någon som köpt Tribe 2 och kan ge en liten recension?
 
P Pettttter skrev:
Någon som köpt Tribe 2 och kan ge en liten recension?
Ok, här kommer en recension efter ett halvårs användande.

Intrycket av låset i sig är positivt, det är robust och även om det är en ganska stor pjäs, så tycker jag att det smälter in fint ändå rent visuellt. Installation mycket enkel. Finns även en Youtubevideo som man kan använda som hjälpmedel. Tog en timme ungefär.

Användarvänligheten är bra. Jag gillar fingeravläsningen, vilket också var anledningen till att jag köpte det. Känns skönt att lillkillen kan öppna med fingret och inte en kod som snabbt sprider sig bland hans kompisar och till baltikum ;). Hade hoppats på aningen bättre precision på fingeravläsaren, funkar kanske 3 av 5 gånger på första försöket för mig. Min fysiska fingeravtrycksläsare på min gamla Pixeltelefon funkade nästan 5 av 5 skulle jag säga, men det är kanske good enough ändå.

Sorgebarnet i detta fall är dosan och appen. Dosan behöver man egentligen inte köpa, utan låset går ju utmärkt att använda utan. Jag ville dock kunna fjärrstyra låset samt ställa in tidsbestämda koder (städfirman kan t.ex. öppna dörren varannan onsdag mellan 12-17). Dosan skall stödja wifi, men jag har inte lyckats koppla upp mig en enda gång. Står alltid ”network error”. Jag kör googles wifi-puckar hemma och den varierar ju mellan 2.4 GHz och 5 GHz, dosan stödjer dock bara 2.4. Samtidigt så funkar både skrivare och dammsugarrobot utan problem hemma, och de stödjer också bara 2.4 så det skall inte vara ett problem. Har inte så mycket att labba med heller i inställningar, väljer nätverk i listan, knappar in lösenordet och får ”error” tillbaka.

Kör jag med nätverkssladd via routern direkt in i dosan så funkar det att koppla upp sig. Men bara direkt när jag lagt till låset i appen. Sedan tappar den koppling och går inte att koppla upp igen, trots att dosan är 2 meter från dörren. Så vill jag byta schema till städfirman, så in i appen, radera låset, lägg till på nytt, lägg tillbaka alla koder och scheman, så funkar det. Tills nästa gång jag vill lägga till/ändra något, då är det samma visa igen. Rätt frustrerande.

Vet inte om det är något hårdvarufel på dosan eller bara buggig programvara.

Så, nöjd med låset som sådant, nedstämd över dosan och appen. Eller ja, appen är rätt bra om det bara hade funkat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tumme_mitti_handen och 1 till
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Någon som köpt Tribe 2 och kan ge en liten recension?
Jag köpte ett HABO Tribe 2 inkl Smartbox i höstas och är nöjd med själv funktionen, möjligen att fingeravtrycksläsaren vägrar acceptera fingret lite för ofta. Det jag däremot haft grymma problem med är batteriåtgången bytt batterierna 5 ggr hittills under det halvår jag haft låset vilket är helt oacceptabelt. Det "larmar" typ bara några få timmar innan batterierna är helt slut så det har hänt ett flertal ggr att det inte gått att låsa upp utifrån. Tyvärr verkar det inte finnas någon lösning eller ide om vad det kan vara som strular, enligt HABO's support. Ska som en sista utväg ska jag koppla bort Smartbox'en och se om det är den kopplingen som drar alla ström, men då faller en del av iden till varför jag skaffade låset. Mao så är sannolikheten stor att låset reklameras eller åker direkt i sopkorgen och jag skaffar ett annat lås, någon som har ett bra tips?
 
Jag har nu haft mitt Habo Tribe (v1) i fem år, men för några veckor sedan uppstod ett underligt fel.
När man låste dörren så tjongade inte längre låskolven ut som den gjort tidigare. Nu kändes det bara slappt och utan den rätta känslan :(.

Då jag tidigare fått hjälp av supporten på Habo så chansade jag och skickade ett mail med en beskrivning på problemet och känslan när låskolven inte längre gick ut med kraft. Ett svar kom tämligen omgående och diagnosen var att "något" i låskistan gått sönder. Om jag kunde meddela om dörren var vänster eller högerhängd samt adressuppgifter så skulle de direkt skicka en ny låskista till mig. Jag frågade hur mycket det skulle kosta då låset är 5 år gammalt och utanför garantin. Jag fick då till svar att de bjuder på detta som en förlängd garanti. Låskistan kom idag och kunde monteras snabbt (de skickade länk till ett Youtubeklipp samt två instruktioner i textform). Låset är numera som nytt och låskolven går på nytt ut med kraft :).

Detta var ingenting jag förväntade mig, utan hade nog redan innan mailet gett upp hoppet. Kundsupporten är verkligen i VÄRLDSKLASS och något man sällan upplever numera. Oftast brukar man hamna som en ticket i ett supportsystem där ingen egentlig återkoppling ges, eller helt enkelt meddelar att varan saknar garanti.

Vi kör nu vidare med vårt Habo Tribe version 1.
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen och 3 till
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Ok, här kommer en recension efter ett halvårs användande.

Intrycket av låset i sig är positivt, det är robust och även om det är en ganska stor pjäs, så tycker jag att det smälter in fint ändå rent visuellt. Installation mycket enkel. Finns även en Youtubevideo som man kan använda som hjälpmedel. Tog en timme ungefär.

Användarvänligheten är bra. Jag gillar fingeravläsningen, vilket också var anledningen till att jag köpte det. Känns skönt att lillkillen kan öppna med fingret och inte en kod som snabbt sprider sig bland hans kompisar och till baltikum ;). Hade hoppats på aningen bättre precision på fingeravläsaren, funkar kanske 3 av 5 gånger på första försöket för mig. Min fysiska fingeravtrycksläsare på min gamla Pixeltelefon funkade nästan 5 av 5 skulle jag säga, men det är kanske good enough ändå.

Sorgebarnet i detta fall är dosan och appen. Dosan behöver man egentligen inte köpa, utan låset går ju utmärkt att använda utan. Jag ville dock kunna fjärrstyra låset samt ställa in tidsbestämda koder (städfirman kan t.ex. öppna dörren varannan onsdag mellan 12-17). Dosan skall stödja wifi, men jag har inte lyckats koppla upp mig en enda gång. Står alltid ”network error”. Jag kör googles wifi-puckar hemma och den varierar ju mellan 2.4 GHz och 5 GHz, dosan stödjer dock bara 2.4. Samtidigt så funkar både skrivare och dammsugarrobot utan problem hemma, och de stödjer också bara 2.4 så det skall inte vara ett problem. Har inte så mycket att labba med heller i inställningar, väljer nätverk i listan, knappar in lösenordet och får ”error” tillbaka.

Kör jag med nätverkssladd via routern direkt in i dosan så funkar det att koppla upp sig. Men bara direkt när jag lagt till låset i appen. Sedan tappar den koppling och går inte att koppla upp igen, trots att dosan är 2 meter från dörren. Så vill jag byta schema till städfirman, så in i appen, radera låset, lägg till på nytt, lägg tillbaka alla koder och scheman, så funkar det. Tills nästa gång jag vill lägga till/ändra något, då är det samma visa igen. Rätt frustrerande.

Vet inte om det är något hårdvarufel på dosan eller bara buggig programvara.

Så, nöjd med låset som sådant, nedstämd över dosan och appen. Eller ja, appen är rätt bra om det bara hade funkat.
Jag har precis samma problem och skickade idag ett ganska syrligt meddelande till Habo själva att de egentligen har 2 alternativ: Få riktigt negativa kommentarer överallt där det syns eller ordna skräpet (uppkoppling, smartbox etc).

Själva låset tycker jag funkar bra, men att inte få en smartkoppling att funka 2023 är milt sagt otroligt pinsamt.
 
J jensbergbom skrev:
Jag har precis samma problem och skickade idag ett ganska syrligt meddelande till Habo själva att de egentligen har 2 alternativ: Få riktigt negativa kommentarer överallt där det syns eller ordna skräpet (uppkoppling, smartbox etc).

Själva låset tycker jag funkar bra, men att inte få en smartkoppling att funka 2023 är milt sagt otroligt pinsamt.
Återkom gärna med responsens från Habo, jag nyttjar mitt lås sedan i vintras utan Smartbox eftersom den tömde mitt lås på batteri på bara några veckor.
 
E Erik993tt skrev:
Återkom gärna med responsens från Habo, jag nyttjar mitt lås sedan i vintras utan Smartbox eftersom den tömde mitt lås på batteri på bara några veckor.
Hej på er alla.

Jag har fått kontakt med Habo och skall få koppling till utvecklingsteamet / proffsen på Tribe 2. Jag återkommer med deras feedback.

Jag har ljumna förhoppningar på smartboxen. Jag tror tyvärr det är skräp bakom programmeringsspakarna.

Jens
 
H
Hej.
Jag fick problem med mitt lås för ett par veckor sedan.
Låste inte som det skulle.
Problem med tuch panelen ute när man skulle slå koden den registrerade flera nummer när man skulle slå koden.
Visade sig att glasskivan släppt även numrena.
Kontaktade habo med bild osv.
Tog ett par timmar så fick jag svar att jag skulle åka in till åf och visa mailet från Habo och skriva i reklamations lapp.
Drog in till k-rauta och lämnade lappen och visa mailet.
Tog en dag så ringde k-rauta att Habo vill ha in låset så jag skulle komma in med låset till butiken.
Fråga då hur jag ska låsa min dörr under tiden.
K-rauta ringde igen efter en timme, det var bara att komma in och hämta ett nytt lås för Habo godkände byte utan att få in det gamla så slapp jag ha en dörr som inte gick att stänga.
 
J jensbergbom skrev:
Hej på er alla.

Jag har fått kontakt med Habo och skall få koppling till utvecklingsteamet / proffsen på Tribe 2. Jag återkommer med deras feedback.

Jag har ljumna förhoppningar på smartboxen. Jag tror tyvärr det är skräp bakom programmeringsspakarna.

Jens
Nu har jag fått kontakt med HABO och de skall först byta ut smartboxen för att säkerställa att det inte är hårdvarufel på den. Tydligen har tidiga boxar varit känsliga för om det finns flera smarta system i hushållet, men det skall vara åtgärdat i nyare boxar.

Om inte detta funkar skall de sätta mitt system under "avlyssning" för att kolla vad som är knas. Måste säga att de verkar ta det på allvar, vilket är bra.

Jag återkopplar när jag har mer att berätta.
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.