4 079 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Finansutskottet klubbar igenom amorteringskrav
Nu förstår jag inte hur du menar. Amorteringsfritt blir det först när du har lägre än 50% belåningsgrad. Självklart kan du och banken komma överens om att höja belåningsgraden men då måste du amortera igen.Markarbetaren skrev:Men om man ligger på 70%, amorterar 1% första året, kan man inte helt sonika gå till banken och höja lånet till 70% efter ett år? Förstår ni hur jag tänker? Det är ju bara att maxa lånetaket varje år så blir det ju amorteringsfritt förutom det du betalar under året, som du får tillbaka när du maxar lånet igen.
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Har jag tolkat detta rätt:
Husets värde idag: 3,6-4,2 miljoner
Totalt lån idag: 1,8 miljoner
Jag har planer på att låna 401.000kr för att bygga attefallshus och sätta nytt staket runt tomten.
För att i slutändan bara ha 50% belåning behöver jag städa och homestyla hela huset och tomten för att få den högsta värderingen i våran kedjehuslänga? Annars åker jag på amorteringskrav om 1833kr i månaden.
Det är väl ioförsäg inget problem, amorterar redan idag, men inte på mitt huslån, håller på amorterar av mitt husvagnslån som har betydligt sämre ränta, men eftersom detta krav nu kommer måste jag ta 1833kr i månaden från den amorteringsplanen.
Vilket betyder att jag kommer ha kvar det lånet längre med deras höga ränta som följd.
Tack för det.
Jag har planer på att låna 401.000kr för att bygga attefallshus och sätta nytt staket runt tomten.
För att i slutändan bara ha 50% belåning behöver jag städa och homestyla hela huset och tomten för att få den högsta värderingen i våran kedjehuslänga? Annars åker jag på amorteringskrav om 1833kr i månaden.
Det är väl ioförsäg inget problem, amorterar redan idag, men inte på mitt huslån, håller på amorterar av mitt husvagnslån som har betydligt sämre ränta, men eftersom detta krav nu kommer måste jag ta 1833kr i månaden från den amorteringsplanen.
Vilket betyder att jag kommer ha kvar det lånet längre med deras höga ränta som följd.
Tack för det.
Om du med 1.8m + 400k = 2.2m i lån behöver ditt hus värderas till över 4.4 miljoner för att lånet ska bli amorteringsfritt.PatrikElektriker skrev:Har jag tolkat detta rätt:
Tack för det.
Då du ändå har relativt låg belåningsgrad kanske du borde baka in husvagnslånet i bolånet istället och få en betydligt bättre ränta? Samt du behöver bara amortera på ett lån.
Jag tror att du har rätt nu när det gäller amortering. Jag menade att vi skulle hoppat över detta och att prisernaökningarna hade stannat av i takt med att räntan gått upp.Robert63 skrev:
Nu kommer folk plötsligt få räkna med tusenlappar mer i månadskostnad bara för att byta boende. Jag tror också att detta skapar en inlåsningseffekt tyvärr.
Okej, för att ta det i siffror.Åttioettan skrev:
Jag har ett hus (hypotetiska siffror) värt 1.000.000kr. Efter 1 juni så belånar jag huset till 70% (700.000kr). Detta innebär att jag måste amortera 7.000kr kommande 12 månader. Jag amorterar 7.000kr och när ett år har passerat så ringer jag banken och säger att jag vill omförhandla mitt lån och utöka belåningsgraden med 7.000kr. Jag ligger då på ett lån på 700.000kr åter igen, och får in 7.000kr på bankkontot som jag kan använda till att bekosta kommande 12 månaders amortering. Vill jag binda räntan på typ 3 år så blir det precis samma grej, med skillnaden att jag amorterar i 3 år innan jag kan ringa banken och höja lånet till 70% igen.
Den enda kostnaden för mina nya form av "amorteringsfritt" är sålunda den period som jag tvingas ligga ute med pengar den första tiden av amortering, samt kostnaden för att lägga upp ett nytt lån.
Hur kommer det funka om man tar in en medlåntagare eller splittar upp ett lån (vid tex ändrade samboförhållanden) - räknas det som ett nytt lån då (med allt vad det innebär) eller bara en ändring av befintligt ?
Tex om man har 2 m kr i lån på två, och hus + lån skall tas över av en part. Alternativt man har 2 mkr och skall skriva in en ny part i lånet ?
/K
Tex om man har 2 m kr i lån på två, och hus + lån skall tas över av en part. Alternativt man har 2 mkr och skall skriva in en ny part i lånet ?
/K
Liknande trådar
-
Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Borra igenom dubbelt lager kakel + betong
Badrum -
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför släpper fönstret igenom vatten?
Fönster & Dörrar -
Finansinspektionen klubbar igenom skärpt amorteringskrav
Artikelkommentarer