6 100 läst · 31 svar
6k läst
31 svar
Finansinspektionen räknar med sjunkande huspriser
Kan du ens flytta lånet om fastighetens värde (dvs. bankens säkerhet) understiger beloppet du vill låna....?Tomtom79 skrev:Problemet kommer väl också när man ska förhandla om bolånen och banken vet att du inte kan gå till någon annan bank längre, eftersom du är belånad nån miljon över nuvarande värdet. Då får man plötsligt inte så fina rabatter längre, om de är giriga så blir det istället listräntan! (och vilken banktjänsteman är inte girig?)
Jag köpte mitt hus för snart 2 år sedan, och sedan dess har jag haft någon registrering hos Booli som skickar en värdeuppskattning/prisgissning varje månad. Enligt den sajten har huset gått upp nära 15%.Absurt mycket pengar alltså.MekPappa skrev:"Man räknar med ett prisfall på mellan 10-30 procent, beroende på hur faktorer såsom elpriser, matpriser, inflation och ränteförväntningar utvecklar sig. Dock säger man i samma andetag att en viss dämpning av bostadspriserna är fördelaktigt. Det man vill undvika är en krasch."
Vad är 10-30% om inte en krasch? 10-15% är ju hanterbara siffror men upp mot 30% då är det många som har problem skulle jag vilja påstå
15% skulle jag räkna som "korrigering" medan 30% såklart är något av en krasch. Fast har mycket svårt att se varför priserna skulle falla 30% där jga bor.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Jag gissar att denna nergång kommer bli lite assymetrisk. Nybyggda hus med låga drift/energikostnader kommer inte sjunka lika mycket, eller kanske inte alls, som äldre mer energislukande hus med större renoveringsbehov.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag köpte hus vid förra kraschen på bostadsmarknaden då det var typ 12 procentiga räntor. De som bodde i huset kanske hade kunnat betala dessa räntor om det inte varit för att de blivit arbetslösa.
En jobbade inom byggbranschen och den hade ju helt stannat av.
Så jag tror att felet många gör är att förutsätta att de har jobbet kvar.
Men det var knappt några hus till salu, de som kunde försökte vänta med att sälja.
En jobbade inom byggbranschen och den hade ju helt stannat av.
Så jag tror att felet många gör är att förutsätta att de har jobbet kvar.
Men det var knappt några hus till salu, de som kunde försökte vänta med att sälja.
Ja, det kommer slå lite olika på olika typer av hus och prissegment.
När det blir dyrare att bo blir det större efterfrågan på de mindre billigare husen så de kan till och med gå upp i pris, riktigt dyra husen påverkas nog inte så mycket då de köparna inte påverkas av konjunkturvariationer lika mycket, är väl mellansegmentet som kan gå ner i pris när de som köpt sådana behöver titta på något mindre/billigare
Med fortsatt höga materialpriser osv är det fortfarande dyrt att bygga nytt så om man går för mycket back på att bygga nytt kan byggandet gå ner en hel del så tomtpriserna kanske även går ner.
När det blir dyrare att bo blir det större efterfrågan på de mindre billigare husen så de kan till och med gå upp i pris, riktigt dyra husen påverkas nog inte så mycket då de köparna inte påverkas av konjunkturvariationer lika mycket, är väl mellansegmentet som kan gå ner i pris när de som köpt sådana behöver titta på något mindre/billigare
Med fortsatt höga materialpriser osv är det fortfarande dyrt att bygga nytt så om man går för mycket back på att bygga nytt kan byggandet gå ner en hel del så tomtpriserna kanske även går ner.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 982 inlägg
Japp, kommer det en 30% nedgång så är det inte bara högre räntor som orsakat den, troligtvis är det en mindre lågkonja. Förhoppningsvis är den mild, men med tanke på farten uppåt vi haft sista åren så tror jag det är önsketänk tyvärr. Saker brukar återgå till det långsiktiga trendvärdet.Snailman skrev:
Vad man ska tänka på med rapporter från Finansinpektionen är att det är deras "jobb" att stresstesta värsta scenarium, de har gjort det i många år och kommer oavsett verkligheten fortsätta göra det.
Ja du sitter förmodligen säkrare än de som köpt efter dig. Samtidigt så får man komma ihåg att 15% värdeökning är inte samma som om du nu skulle tappa 15%. Om du köpte för 5m har huset gått upp 750k i värde (vilket kan anses absurt ja) men om det går ner 15% har du ett tapp på 863k istället. Om det inträffar samtidigt som ökade konsumentpriser och kanske även ökad arbetslöshet (stagflation) så är det inte superrockigt för många. Det skulle vara snudd på krasch ändå? Skulle du då köpt för ett halvår sedan så kanske du istället skulle ligga back 700k av det tappet på 863k. Jag hoppas inte att marknaden fortsätter öka som den gjort. Det är inte sunt. Dock skulle det vara förödande för många med ett så stort tapp på marknaden som FI pratar om.A avdpos skrev:Jag köpte mitt hus för snart 2 år sedan, och sedan dess har jag haft någon registrering hos Booli som skickar en värdeuppskattning/prisgissning varje månad. Enligt den sajten har huset gått upp nära 15%.Absurt mycket pengar alltså.
15% skulle jag räkna som "korrigering" medan 30% såklart är något av en krasch. Fast har mycket svårt att se varför priserna skulle falla 30% där jga bor.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
Om du kollar bortanför stockholm och göteborg så har nog snittpriserna stigit minimum 43%.Nissens skrev:
Här är priserna cirka 100% upp sen innan pandemin.
Säg att du har en bostad för 2m lån och ska köpa en för 3m.Nissens skrev:
Båda sjunker 20% till 1.6 respektive 2.4.
Du behöver nu bara öka ditt lån med 800k (istället för 1M innan dippen) för att täcka mellanskillnaden.
Ok, du menade en minskad höjning av lånet… det var lätt att tolka det som du skrev som ”en minskning av lånet”..Unikt namn skrev: