R Reiarc skrev:
Varför måste myndigheter krångla till det?
Är detta inte ett bedrägeri ifrån en myndighet?

Här är ett exempel från Norran.

Ansökan om bygglov för två carportar och plank lämnades in till bygg- och miljönämnden i augusti 2020. Efter kompletteringar bedömdes ansökan som komplett i september samma år. Beviljat lov och en kallelse till tekniskt samråd skickades ut i november. Då ska det ha informerats om att det krävs startbesked för att få påbörja byggarbetet.

Då det inte hållits något tekniskt samråd har inget startbesked givits i ärendet. Efter att lov beviljats ska ett projekt påbörjas inom två år vilket innebär att startbesked behöver ges inom den tiden. Så blev det inte i det här fallet och därmed avslutades lovärendet.

Bygg- och miljönämnden konstaterar att två carportar har uppförts på fastigheten utan bygglov och beslutar om böter på sammanlagt 33 090 kronor som ska betalas inom två månader efter det att beslutet har delgivits den avgiftsskyldige.
Detta tycker jag är helt okontroversiellt.

Som jag tolkar det har någon byggt utan startbesked eller tekniskt samråd. Om det är så att sådant krävs är det ju ingen hemlighet utan någon har chansat....🤔

Att myndigheter gör saker krångligt är fel. Som att säga till barnen att de får lov att äta godis efter maten, men när de börjar äta sitt godis så bestraffas de med indraget veckopeng för de måste först ha en starttid.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon har inte läst och förstått breven från kommunen. D v s det är en läsförståelsefråga.

Sen kan jag tycka att när det finns ett etablerat begrepp i bygglagstiftningen sedan över hundra år, "bygglov", och ordet dessutom låter som att man har lov att bygga så var det olyckligt att man ändrade på betydelsen av det ordet i PBLs revidering.

Det som idag heter bygglov borde nog heta något annat (byggnationstillstånd?), medan startbesked borde ges namnet bygglov. Det skulle nog stämma bättre med hur allmogen förstår begreppet bygglov, att man faktiskt har lov att börja bygga. Slutbesked borde strykas helt för det är bara svårbegripligt, t o m för oss som förstår lagstiftningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Reiarc skrev:
Att myndigheter gör saker krångligt är fel. Som att säga till barnen att de får lov att äta godis efter maten, men när de börjar äta sitt godis så bestraffas de med indraget veckopeng för de måste först ha en starttid.
Detta är inte särskilt krångligt och de allra flesta gör inte det här misstaget. Man kan kräva mer av vuxna än av barn.

• Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är inte särskilt krångligt och de allra flesta gör inte det här misstaget. Man kan kräva mer av vuxna än av barn.
Vad fyller det för funktion? Om det nu är enkelt att förstå.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som idag heter bygglov borde vara bygglov, medan startbesked borde tas bort. Det skulle nog stämma bättre med hur allmogen förstår begreppet bygglov, att man faktiskt har lov att börja bygga.
There, I fixed it.

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är för de flesta liberaliseringsreformer i denna fråga.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad fyller det för funktion? Om det nu är enkelt att förstå.
Man ville separera prövningen av de tekniska egenskapskraven från de estetiska/planmässiga övervägandena. Därav att bygglovet idag har två akter: att söka och få bygglov (estetisk/planmässiga prövning samt tillgänglighet av oklar anledning) och att söka och få startbesked (teknisk prövning). Slutbeskedet som är tredje akten är bra obegriplig men någon sorts preliminärt besked att kommunen inte ämnar använda tillsynen med grund i det som har utförts inom ramen för bygglov/startbesked.

Jag är för de flesta liberaliseringsreformer i denna fråga.
Jag vet. Jag tror bara att du överskattar folks förståelse av att de får något annat än ett bygglov bara för att man byter namn på det. Folk är vana vid att saker byter namn när gamla begrepp ska tolkas om, vare sig det är dagis, handikappad eller socialbidrag som inte längre duger som ord. Så att bygglov skulle byta namn, det skulle nog inte påverka nämnvärt.

Det enda ett startbesked borde få vara är ett meddelande från kommunen att nu har överklagandetiden löpt ut och du är välkommen att börja bygga. Men det är ju inte ens det, utan överklagandeprocessen ligger ju utanför alltihop.

Man ville separera prövningen av de tekniska egenskapskraven från de estetiska/planmässiga övervägandena. Därav att bygglovet idag har två akter: att söka och få bygglov (estetisk/planmässiga prövning samt tillgänglighet av oklar anledning) och att söka och få startbesked (teknisk prövning). Slutbeskedet som är tredje akten är bra obegriplig men någon sorts preliminärt besked att kommunen inte ämnar använda tillsynen med grund i det som har utförts inom ramen för bygglov/startbesked.
Det var inte så att jag ville veta hur det är, utan jag frågade @Farstatjej90 för att jag ville veta vad hon skulle svara.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet. Jag tror bara att du överskattar folks förståelse av att de får något annat än ett bygglov bara för att man byter namn på det. Folk är vana vid att saker byter namn när gamla begrepp ska tolkas om, vare sig det är dagis, handikappad eller socialbidrag som inte längre duger som ord. Så att bygglov skulle byta namn, det skulle nog inte påverka nämnvärt.

Det enda ett startbesked borde få vara är ett meddelande från kommunen att nu har överklagandetiden löpt ut och du är välkommen att börja bygga. Men det är ju inte ens det, utan överklagandeprocessen ligger ju utanför alltihop.
Kanske. Men det logiska hade trots allt varit att kalla startbeskedet för bygglov, det är ju vad det är utifrån lovets historiska betydelse samt ordagranna betydelse. Det är beslutet som lyfter det generella förbudet att genomföra åtgärden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.