2 901 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Fiberkostnad och hur vanligt är det med öppet fibernät?
Japp, dessa fiberägare debiterar dolda månadsavgifter som är en betydande del av kostnaden. Det är ju fördelen med att äga ett monopol, när man dessutom kan gömma debiteringen så undviker man kritiken bra. Men denna direkt anslutning till en ”stammfiber” som TS nämner existerar inte. Det ansluts till resten av internet via den leverantör man har. Det existerar ingen ”stamfiber”
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Någon måste ju äga fibern, t.ex Telia. Det måste ju finnas någon i andra änden annars har man ingen nytta av att det ligger en fiber i marken. Vem anslöt fastigheten till fibern?
Jo, men sedan min anslutning blev friköpt, så är jag fri att anlita vilken tjänsteleverantör som helst. Den är alltså helt öppen numera. Jämför med elnätet, man har en nätägare och någon som levererar el. Det blir liknande princip med fiber.D Daniel 109 skrev:
Friköpt? Av vem då?
Det är inte ovanligt att fiberägare släpper in många leverantörer i sitt nät och kallar det öppet. Jag tror att det är en förutsättning för att få bidrag. Men de äger fortfarande fibern och debiterar för det. Som elnätet, men här är de inte lika öppna med upplägget.
Det är inte ovanligt att fiberägare släpper in många leverantörer i sitt nät och kallar det öppet. Jag tror att det är en förutsättning för att få bidrag. Men de äger fortfarande fibern och debiterar för det. Som elnätet, men här är de inte lika öppna med upplägget.
Nja, stämmer och stämmer inte. En tjänsteleverantör måste ha avtal med fiberoperatör, så du kan inte beställa din bredbandstjänst från vem som helst utan de som fiberoperatören har avtal med. Skulle det även vara abonnemang för TV blir det ännu mera specifikt. Oftast betalar du en avgift till tjänsteoperatör som sedan betalar till fiber operatör. Men det finns lösningar även om de inte är vanliga med två avgifter, en till fiberoperatör och en till tjänsteleverantör.Nissens skrev:
Liknande trådar
-
Hur får jag längre "kladdig" tid på vanligt vitt trälim?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det vanligt att ha tryckta reglar på detta vis, och bör man åtgärda?
Fasad -
Täppt i näsan och ovanligt många nysningar.
Miljö & Hälsa -
Är vattenskada från vakuumventil (återströmningsskydd) vanligt?
Vatten & Avlopp -
Max miljövänligt hus på Färingsö av Daniel Fagerberg
Artikelkommentarer