L lbgu skrev:
Är det ett fiberbolag typ IP-Only så förstår jag inte varför man ska visa dem sådan medmänsklighet. Sök lite på dem så ska du inse att de knappast har som affärsidé att bete sig trevligt mot kunder, snarare ett skurkbolag som man inte i onödan vill ge servitut.
Tycker du inte fiberbolaget bör visa lite medmänsklighet mot tomtägaren. Om det som i TS fall sparas in ca. 250 meter grävning så kan man ju tycka att fiberbolaget borde vara väldigt tacksamma för den kostnadsbesparing det skulle ge dem att dra kabeln över TS tomt. Att dela den vinsten med TS vore väl bra för alla parter.

Verkar av någon anledning vara många i tråden som anser att bara tomtägaren ska vara medmänsklig.
Känner mer generellt att man vill ha ersättning för alla möjliga småsaker som inte påverkar ens vardag. Jag har dragit fiber till två fastigheter och de har varit bra. Den ena fick jag genom att en granne lät den ligga på hans sida vid tomtgräns.
Hade han inte gjort det så hade jag fått välja på att hoppa över eller betala 10 tals tusen till det stör inte grannen där den ligger. Men det kanske är så som du säger och visst man bolag är tråkiga att ha att göra med.
Men det jag skrev var mer generellt ang ersättning var kanske lite otydlig , ha en bra dag!
 
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Du får en värdeminskning på fastigheten. Det hindrar att lägga en ny grund till ny bygnad etc för dig och framtida ägare till din tomt. Det belastar din tomt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det lär bero på hur jobbigt det blir för dem ifall du vägrar. Tvingas de göra en rejäl omväg genom besvärlig terräng så borde du ha ganska bra möjlighet att få rabatt på egen installation. Fiberbolaget vill väl tjäna pengar, så blir merkostnaden att gå runt större än vad din installation skulle kosta så borde de ju vara öppna för att bjuda dig på anslutning. Själva anslutningsavgiften är inte den stora grejen för bolaget, mycket mer värt att ha en massa kunder som är bundna till dem under lång tid framöver.
Det vanliga är att fiberbolaget tar ut en engångskostnad och att man sedan betalar en månadsavgift till tjänsteleverantören.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Inom tätort är detta vanligt eftersom ingen vill betala för att förlägga fibern i gatumark, det ger orimligt dyra Alternativet kan vara att det inte blir någon som drar fiber alls!
Det är ju ändå lustigt eftersom gatumark i princip inte har något ekonomiskt värde, och bostadsmark generellt sett har det högsta markvärdet. De flesta kommuner löser väl dessutom tillgången för fiberbolagen eftersom det såklart är nödvändigt att kommunens boende har tillgång till fiber. Blir provocerad av att ledningshavare skulle försöka gå in och hävda något annat och använda fiberanslutning som en utpressning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.

Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
Jag tror att om en tomtägare blir pressad att lägga en kabel över sin tomt av en nätägare så tror jag att kabeln är i fara. Man slinter så lätt med spaden eller hackan när äppelträdet ska planteras, eller grunden ska byggas eller vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
Windsor59
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Vi hade en ego-trippad gnällkärring som inte ville att man skulle gräva upp ca. 8 meter på betesmark, vilket gjorde att hela projektet stannade i 3 månader för 8 st. Väntande fiberabonnenter och dessutom blev tio-tusentals kronor dyrare. Så försök hjälp till så mycket som möjligt. Efter 1 år syns nästan ingenting från grävningen. Och efter 2 år är allt glömt och man gläds åt att man har fiber i huset.:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:(y)(y)(y)
Nu låter det som att det var ett 'boendeprojekt' och ifall grannen själv skulle ha fiber anser jag att hon åtminstone har en morlaisk skyldighet att tillåta grävning. Fast det enklaste är ju att villkoret för att få ansluta sig är att man tillåter att fiber dras över ens mark, tror de flesta sådana projekt gör så.
Fast vill hon inte själv ha fiber så är det rätt fräckt av dig att förvänta sig att hon ska upplåta sin mark till kablar med alla de möjliga olägenheter det kan innebära. Att du då kallar henne ego-trippad gnällkärring antyder lite att du själv kanske inte är den trevligaste granne man kan ha.
Om det nu blev så mycket dyrare och tog så mycket extra tid, varför erbjöd ni henne inte ersättning, det hade ju alla tjänat på, eller var ni för snåla för det?

Jag kan se henne skriva något i stil med.
Snålgubben till granne krävde att få lägga fibern i min beteshage. Jag såg bara potentiella besvär med det och sa nej. Då började han tjafsa om att det skulle bli tiotusentals kronor dyrare ifall jag inte gick med på det. Då föreslog jag att jag kunde få några 1000 för besväret, men då började den dumsnåle j...ln att skaka och haspla ur sig diverse otidigheter.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag tror att om en tomtägare blir pressad att lägga en kabel över sin tomt av en nätägare så tror jag att kabeln är i fara. Man slinter så lätt med spaden eller hackan när äppelträdet ska planteras, eller grunden ska byggas eller vad det nu kan vara.
Problemet för tomtägaren är ju att han får betala för skadorna ifall han gräver av fibern. Så vill han hämnas på fiberbolaget är det nog bäst att gräva utanför sin egen tomt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
strike strike skrev:
Det där med ersättning är svårt, tänk om alla hade sagt "min mark är helig och här får ni absolut inte gå, men fiber vill ja ha helst gratis mem kan ta 50% rabatt på anslutningen"
Om alla skulle säga så, hade det inte funnits någon utbred infrastruktur av el/tele/fiber ledningar till hushåll runt om i landet.
Tänk på det när man surfar med fiber hemma en stor del av era grannar har tillåtit att dra fram fiber på deras mark för att kunna komma till just dig. Sen att tänka på alla fiberföreningar som jobbat ideellt och brinner för fiber till byn som oftast inte har någon ekonomi har inte betalat ut någon ersättning alls till alla dem markägare dem har passerat för att kunna få ut fiber till hushåll på landsbygden.

Men så klart så skall ju den som gräver ned fibern ha en dialog med berörd fastighetsägaren om hur och om det ens är möjligt att kunna passera fastigheten utan att göra för stor inverkan på marken ifråga.
Ersättningen som erbjuds ligger oftast i samma nivå med vad tex lantmäteriet bedömer att marken är värd. Med det sagt säger jag inte att det alltid är så här
Håller med. Hög höjd av snikenhet. Här är det draget över vår tomt, dessutom ligger en fibertrumma på tomten. Inte fan har vi tagit betalt för det. På landet hjälper man varandra, så alla får samma fördelar, om möjligt. Flytta till staden, så slipper du oroa dig över dina grästorvor.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Se till att skriva in ledningsrätten hos lantmäteriet. Tänk på att den mark du upplåter inte kan bebyggas senare. Gå därefter till fiber leverantören och begär rabatt motsvarande eventuell värdeminskning på fastigheten
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Värt att testa. För många år sedan skulle vi dra in kabel-TV i ett flerfamiljshus och fick en offert som vi tyckte var för hög. Vi påpekade att det ju redan fanns en kabel i källaren och får svaret att det är kabeln till grannhuset som gick genom vår källare. Så det blev enkelt, de hade inte något tillstånd för det, så vi bad dem ta bort kabeln, vi vill inte ha ansvar för den. Och plötsligt så fick vi en offert på halva priset.
 
  • Gilla
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Inte alls bra att dra fibern genom Din tomt och speciellt dåligt om den blir nedgrävd. För att dra kablar och ledningar över annans mark måste det tas fram servitut eller ledningsrätt som ger andra den rätten. Utan sådant kan dels kunskapen om att ledningen fibern går där bli bortglömd. Vad händer om en fiber eller kabel på stolpar eller nedgrävd går sönder och måste repareras. Maskiner kanske kommer in på din tomt och skadar gräsmattor m m. Mycket bättre om fibern kabeln dras strax utan för tomtgränsen - de får gå runt - om det t ex handlar om en villatomt. Jordbruksmark är en annan sak då bör det finns servitut eller ledningsrätt beroende på vem som söker sådan andra markägare eller ledningsägaren. F ö när 5 g och senare kommer på allvar kanske det inte behövs ledning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Min granne gjorde som du. Försökte få gratis fiber. Men det slutade med att dom drog 5 km längre fiber och han står utan fiber. Ska han ha fiber så får han betala 125000kr. Så försök kan du. Men tänk på att det är dom som bestämmer vem som får koppla in sig på deras fiber nätt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Min granne gjorde som du. Försökte få gratis fiber. Men det slutade med att dom drog 5 km längre fiber och han står utan fiber. Ska han ha fiber så får han betala 125000kr. Så försök kan du. Men tänk på att det är dom som bestämmer vem som får koppla in sig på deras fiber nätt.
 
Samarbeta! Om alla underlättar för fiberinstallatören - och för varandra - så blir det billigast för alla i längden.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Begär gratis uppkoppling plus internet i 3 månader. Passar det inte kan dom hitta på något annat sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.