Skumpe Skumpe skrev:
Förhandling kallas det. Eller är det utpressning när företag förhandlar också? Eller bara när privatpersoner gör det?
Expropieringslagen reglerar det mesta i denna fråga.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Se till att du har ett avtal som är bra för dig och framtida fastighetsägare innan du går med på något.

Be leverantören att bekosta en advokatkonsultation innan du besvarar frågan.

Mycket kan hända och du bör inte låta dem dra fiberkabeln där du själv FÅR bygga och ej heller där det kan tänkas förläggas ledningar eller utföras markarbeten på din fastighet.

Avtala och dokumentara att fastighetsägaren av den andra fastigheten är ansvarig för alla skador och själv skall bekosta alla reparationer på fiberkabeln oberoende av vem som orsakat skadan, samt bekosta flytt av fiberkabeln om du kräver detta.

mm

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fiberkabeln ligger i ett rör. Ytterst osannolikt att de behöver gräva om det blir fel på kabeln. De blåser bara i en ny. Väldigt enkelt.[/QUOTE]
Den som vi har på tomten. Ligger inte i ett skyddsrör. Utan bara fibern med ett nät ovan. Hur det ser ut i gatan vet jag inte.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
I ett område befolkat av giriga gnällspikar så får de väl vara utan fiber. Bättre att bolagen satsar på de bygder där folk är hjälpsamma och positiva.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ersättningen brukar väl schablonmässigt ligga på ungefär 5 kr/metern vill jag minnas så får du väga den minskade markanvändningen mot det.

5kr /metern…. då skulle jag be dom gräva runt min tomt istl
Bara räkna på vad det kosta dom i tid och likaså i pengar att knalla runt deras önskade dragningväg

Blir det extra mycket för dom att gå runt, återställning, måste dom asfaltera andra hållet….

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Man godkänner ju i dom flesta avtal att dom får dra fiber vidare över din tomt när dom drar fiber till dig.. Att man ska få nå extra betalt för detta som prisavtal... nej knappast

Inte om du har normal villtomt iaf

Äger man den stora bondgården 30-50 hektar som alla små tomter är avstyckade ifrån som dom måste komma överens med för att ha en chans att dra fiber i området där flera mil fiberr dras på dennes mark så ja kanske , men som vanlig villatomts ägare så nej det kommer knappast att lyckas..

Vill du inte ha fiber själv så kan du ha nån chans men då drar dom bara annan väg runt dig istället , det är ovanligt att det är så svårt att gå runt en fastighet

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
R
F Frasse10 skrev:
Vet en som vägrade kommunalt vatten och avlopp genom sin tomt då grannen skulle ansluta sig. Det var genom en talldunge med undervegetation av sly.
Det grävdes runt, men...den dagen han eller senare ägare vill ha in vatten och avlopp kommer det bli dyrt.
Värdet på fastigheten sjönk....

P polaris78 skrev:
Man godkänner ju i dom flesta avtal att dom får dra fiber vidare över din tomt när dom drar fiber till dig.. Att man ska få nå extra betalt för detta som prisavtal... nej knappast
Gör man ? jag godkände då inget sådant.

Ska dom utnyttja min tomt ska jag fröstås ha något för det, annars får dom gräva runt.

I mitt fall var det dock inte aktuellt då man la fibern i vägområdet.

Äger man den stora bondgården 30-50 hektar som alla små tomter är avstyckade ifrån som dom måste komma överens med för att ha en chans att dra fiber i området där flera mil fiberr dras på dennes mark så ja kanske , men som vanlig villatomts ägare så nej det kommer knappast att lyckas..
Jag vet minst två som lyckats, den ena fick sin installation gratis, den andra 50% rabatt.

Vill du inte ha fiber själv så kan du ha nån chans men då drar dom bara annan väg runt dig istället , det är ovanligt att det är så svårt att gå runt en fastighet
Att dra runt är väl en utmärkt lösning, men nu ville ju inte den som drog fiber det.. troligen av en anledning.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Man godkänner ju i dom flesta avtal att dom får dra fiber vidare över din tomt när dom drar fiber till dig.
Det där gäller mest när man har typ bygdeprojekt att dra in fiber, då är det att man tillåter dragning på sin mark med som ett villkor för att få vara med.
Men när det gäller bolag som på eget initiativ anlägger fibernät så är det vad jag vet inte vanligt att det ingår att man ska tillåta annat än dragningen till egna huset. Jag har fått avtalsförslag från IP-Only och i det jag skulle skriva på för att få fiber fanns inget om att jag skulle tillåta dem att dra andra andras ledningar över min mark.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Om man har bra grannsämja kan man ju koppla in fiber till fastighet 1, och sedan dela med sig till närliggande grannar mot diverse presenter/gåvor/förmåner. Kanske inte uppskattat av Internetleverantörerna, men kan löna sig i längden. Rejält. Och kapaciteten på en fiber räcker ofta långt…,

Det brukar vara specifikt förbjudet att göra så i avtalen dock.

F Frasse10 skrev:

Bara om ni får gratis installation. Om inte, NEJ, NEJ, NEJ!

Fast om jag har ett kraftigt WiFi för att jag ska kunna sitta i solstolen vid grannens tomtgräns och surfa så är det ju inte mitt fel ifall grannen kan snappa upp det ;)

• Gilla
kanonkurtan
  • Laddar…
D Dalby60 skrev:
Bara om ni får gratis installation. Om inte, NEJ, NEJ, NEJ!
Märkligt tråd. De flesta som yttrar sig har inte en susning om hur det fungerar när man ska bygga infrastruktur. Jag uppmanar alla att läsa på lantmäteriets hemsida

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.