F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Väldigt liten, men går det så går det.
Har en bekant som blev kontaktad av en entreprenör som ville dra fiber på hans tomt. Svaret blev att det gick bra om han fick in fiber i sitt eget hus också till en bra pris.
Det kunde de inte ordna till honom, så de fick gräva några kilometer extra istället! Så där bedrog ju verkligen snålheten visheten!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Du får en värdeminskning på fastigheten. Det hindrar att lägga en ny grund till ny bygnad etc för dig och framtida ägare till din tomt. Det belastar din tomt.
Beror väl på var ledningen är förlagd är den i tomtgräns kan du väl inte lägga en ny grund där.
Det kan vara värdehöjande att ha fiber indragen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
B Bonzo2000 skrev:
Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.

Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
Va är det för inställning? Det är klart att han ska få kompensation. Om omvägen kostar 250 000 kr extra och han vill ha 25 000 kr och du då säger nej för att det är "utpressning" så tror jag inte det går så bra för ditt företag.

Kallar du all form av affärsmässig förhandling för "utpressning" eller bara när folk vill ha sin tomt ifred?

Vilken otroligt korkad inställning.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Jag hade sagt att de får ta omvägen eller ge mig gratis indragning. Så enkelt var det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen skiter de ofta i anslutningsavgiften. Själv tackade jag nej till fiber just för att det var IP-Only och jag hört så mycket negativt om dem (bland annat här på Byggahus). Det roliga är att de då i sin marknadsföring la mycket vikt på hur dyrt det skulle bli ifall man ändrade sig och ville ansluta i framtiden. Skrämselpropaganda helt enkelt. Det var för några år sedan och det skulle kostat ca. 20k då. Tre gånger efter det så har jag fått nya erbjudanden från dem, varje gång några tusen billigare, senaste var på 9,9k.
Jag har ofta funderat över just detta, att det skulle bli mycket dyrare att ansluta sig efter några år. Rimligen så borde det ju inte alls bli så dyrt för företaget, eftersom ledningarna redan är dragna. Så jag vill fråga : Är det fler som har erfarenhet av att priset för anslutning gick ner efter några år ?
 
Äntligen lite mer konkret ifrån dig. Dem sparar ca 250 m dragning vad kostar det? Kompensationen ska återspegla sig på det tycker jag. Vad händer om det blir fel på kabeln som är på din tomt. Vad händer om du eller kommande ägare gräver eller orsakat att kabeln skadat kabeln av misstag? Vara snäll nu betyder ingenting i framtiden. Om du vill göra detta för att vara snäll mot företaget borde du ha ett vattentätt kontrakt för framtida saker som skulle kunna hända.

En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.[/QUOTE]

F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag hade sagt att de får ta omvägen eller ge mig gratis indragning. Så enkelt var det.
Utpressning. Det kan du glömma
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Äntligen lite mer konkret ifrån dig. Dem sparar ca 250 m dragning vad kostar det? Kompensationen ska återspegla sig på det tycker jag. Vad händer om det blir fel på kabeln som är på din tomt. Vad händer om du eller kommande ägare gräver eller orsakat att kabeln skadat kabeln av misstag? Vara snäll nu betyder ingenting i framtiden. Om du vill göra detta för att vara snäll mot företaget borde du ha ett vattentätt kontrakt för framtida saker som skulle kunna hända.

En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
[/QUOTE]
Fiberkabeln ligger i ett rör. Ytterst osannolikt att de behöver gräva om det blir fel på kabeln. De blåser bara i en ny. Väldigt enkelt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Utpressning. Det kan du glömma
Utpressning? Snarare ett väldigt bra erbjudande till bolaget. Om de tackar nej till det så tyder det på att de egentligen inte passar att driva företag. Om någon erbjuder sig att för ca 20k ge en lösning som säkert sparar företaget en utgift på åtminstone 100k så är man ekonomiskt handikappad om man tackar nej till det. Är det superkänsligt får man väl kräva sekretessavtal.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns väl tre parter här. Nätägaren, tomtägaren och underentreprenören som skall göra jobbet. Underentreprenören har fått ett pris för att utföra jobbet, nätägaren "skiter" nog i om underentreprenören
har det jobbigt med spårning av kabeln.
 
Vi har ett hus i Blekinge mot Småländska gränsen (inne i skogen så att säga men utmed en mindre väg) och fick fiber i början av året. det kostade 20 kSEK fram till husväggen räknat från vägkanten men max 20m. Det räckte i vårt fall.

Jag har nu inte läst hela tråden men tycker nog att man få vara lite försiktig när det gäller kablar / fiber etc. över tomten. I Blekinge lade de ner fibern på bara 30 cm djup för att slippa spränga eller flytta på för mycket sten. Det är inte speciellt djupt och det kan vara lätt att skada om man vill anlägga något själv. Så länge tomröret inte skadas kan de blåsa in en ny fiber men om även denna skadas måste det grävas igen. Sedan är också frågan vem som står för kostnaden. I ett annat fall i närheten av vårt hus lyckades en snöröjare "klippa av" en strömkabel som hade lagts i ett dike, Också på 30 cm men eftersom diket hade röjts ett par gånger låg den nu grundare. Kostnaden, vet inte exakt hur mycket det blev till slut, fick vägföreningen stå för eftersom de själva röjde.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Det vanliga är att fiberbolaget tar ut en engångskostnad och att man sedan betalar en månadsavgift till tjänsteleverantören.
De vill gärna att du ska tro det ja. Men fiberägaren tar en signifikant del av den månadsavgiften. Det är där de tänker sig att håva in pengarna. Något som sannolikt fungerar eftersom de i praktiken skaffat sig monopol.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S snickra.ab skrev:
Finns väl tre parter här. Nätägaren, tomtägaren och underentreprenören som skall göra jobbet. Underentreprenören har fått ett pris för att utföra jobbet, nätägaren "skiter" nog i om underentreprenören
har det jobbigt med spårning av kabeln.
Det måste finnas en entreprenör innan det kan bli någon underentreprenörer. Läs på lite innan du lägger ditt "veto".
 
Svärföräldrarna har fått två fiberanslutningar från olika operatörer till sin kåk gratis, mot att nätägarna fick gena över deras tomt...
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
D Dinjo skrev:
Utpressning. Det kan du glömma
Förhandling kallas det. Eller är det utpressning när företag förhandlar också? Eller bara när privatpersoner gör det?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.