67 112 läst · 238 svar
67k läst
238 svar
Fiberinstallatör vill dra genom tomt till granne
Ja, hur man får en lösning som är en win-win situation att bli utpressning är för mig en gåta. Man erbjuder sig en lösning som kanske sparar ca. 100k åt fiberbolaget och själv får man kanske 20k. Så fiberbolaget är den överlägsne vinnaren i upplägget.
Säger inte detta. Det jag menar är att man måste föra en dialog med alla parter och ta hänsyn och inte hota eller buffla sig fram. Kommer man inte fram så får man acceptera det eller ta hjälp ifrån oberoende.A A-Man_08 skrev:
Om man tittar på nätägarna för elkablarna så är inte det samma sak som elleverantören svårt att jämföra.
Jag har en kabel på min tomt som stör mig, en kabeljävel Telegrafverket en gång grävde ner, innan Televerket får man förmoda. Jo det står en stolpe med det namnet på.
I alla fall, den går in på tomten i en öppning till tomten där jag ville ha en dubbelgrind, sånt händer, man skaffade hund. Jag fick inte gräva ens med planteringsspade inom, ja det där vet nog andra bättre än jag, men ett par meter. Nu vill jag göra en enkelgrind där och eftersom jag sett hur kabeln går så går det inte. Som jag skrivit tidigare här i tråden, jag avråder från att tillåta annans kabel på egen tomt. Förr eller senare ser livet annorlunda ut och då står man där. Attefallshus att hyra ut, laddstolpe till bilen, solcellsanläggning, ett växthus eller bara en torkvinda...
Som parentes kan jag nämna att när nämnda kabel gick sönder kom Relacom ut och bytte ut 20 meter eller så, det var tjäle och jag kommenterade grävdjupet som på vissa ställen uppgick till kanske 10-15 centimeter varpå de svarade att de inte kunde gräva djupare... det var tjäle
Jag skulle vilja gräva bort häcken från helvetet och uppföra ett staket men med fingrarna?
I alla fall, den går in på tomten i en öppning till tomten där jag ville ha en dubbelgrind, sånt händer, man skaffade hund. Jag fick inte gräva ens med planteringsspade inom, ja det där vet nog andra bättre än jag, men ett par meter. Nu vill jag göra en enkelgrind där och eftersom jag sett hur kabeln går så går det inte. Som jag skrivit tidigare här i tråden, jag avråder från att tillåta annans kabel på egen tomt. Förr eller senare ser livet annorlunda ut och då står man där. Attefallshus att hyra ut, laddstolpe till bilen, solcellsanläggning, ett växthus eller bara en torkvinda...
Som parentes kan jag nämna att när nämnda kabel gick sönder kom Relacom ut och bytte ut 20 meter eller så, det var tjäle och jag kommenterade grävdjupet som på vissa ställen uppgick till kanske 10-15 centimeter varpå de svarade att de inte kunde gräva djupare... det var tjäle
Jag skulle vilja gräva bort häcken från helvetet och uppföra ett staket men med fingrarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl inte någon form av utpressning.B Bonzo2000 skrev:Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.
Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
Får han inte vad han vill ha för att de ska nyttja hans mark så får de inte använda hans mark så enkelt är det.
Blygsam kompensation är en gubbgissning. Jag skulle lägga in grannsämjan i kalkylen. Och inte glömma risken att de gräver runt och på ren jävelskap låter dig pynta förutsatt att du vill ha egen anslutning. Men försöka går juF Frasse10 skrev:
Visa mig gärna var jag skrivit jag anser att det är utpressning att förvänta sig ersättning från ledningsägaren. Jag citerade ett tidigare inlägg och har även gjort citattecken i min kommentar, så det borde vara uppenbart att det inte var mina ord.H Hasse2188 skrev:
Mitt inlägg var menat att belysa det olämpliga att utöva "utpressning", något som rekommenderades i inlägget jag citerade. Allt behöver inte nödvändigtvis vara en strid och jag tror att man gör sig själv en otjänst om man börjar förhandlingarna i en onödigt konfrontativ position. En förhandling med nätägaren gällande ersättning ser jag däremot som en självklarhet.Skumpe skrev:
Fattar du inte nu så kan jag nog inte hjälpa dig mer.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 311 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 311 inlägg
Rätt fult att lägga in i det finstilta att man ger bolaget servitut att använda ens tomt som kabelväg. Bolagen vet mycket väl att många inte läser det finstilta. Tänk om Microsoft la in liknande saker i sitt finstilta, hur många läser det när typ officepaket installeras.Patrik440 skrev:
Skojarbolag förnekar sig inte.
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
Över ens tomt måste ju vara i luften, inte i marken?L lbgu skrev:Rätt fult att lägga in i det finstilta att man ger bolaget servitut att använda ens tomt som kabelväg. Bolagen vet mycket väl att många inte läser det finstilta. Tänk om Microsoft la in liknande saker i sitt finstilta, hur många läser det när typ officepaket installeras.
Skojarbolag förnekar sig inte.