9 817 läst · 59 svar
10k läst
59 svar
Fiber: Snabbt internet med hög bildkvalitet på TV:n
Fast jag tycker det är riktigt dåligt att SvtPlay är så efter i kvalitetshänseende.U Ulf Peter skrev:
De sänder bara med 720p och utan 5.1-ljud.
Inte ens HD, än mindre 4K eller Dolby vision alt HDR10.
https://kontakt.svt.se/guide/bild-och-ljudkvalitet-pa-svt-play
T ex Netflix och Viaplay sänder ju med bästa möjliga kvalitet och har stöd för 4K osv.
Skillnaden mellan 720p och 1080p är knappt synbar.J jocke31 skrev:
Hävdar fortfarande att det är kodningen som gör mest skillnad och där är SVT betydligt bättre än Netflix åtminstone hemma hos mig via Telia Play.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 730 inlägg
Jag har bättre bild på Netflix men SVT flyter på bra. Svt är betydligt bättre än HBO som nästan känns som VHS jämfört med Netflix
Fast vi kör ofta 4K och HDR/Dolby vision med större färgdjup, och då syns det skillnad. Har en 65” OLED, och på den syns det en del.U Ulf Peter skrev:
Men då behövs som sagt 25 Mbit/s stabilt.
Värt att notera är såklart att alla devices i ett hushåll delar på uppkopplingen, så i min värld så behövs minst 100 Mbit hemma. Vi har 250/100 via fiber (Telia öppen fiber, Bredband2)och fick ut 307/104 från routern vid senaste mätningen. Vi betalar ca 400 kr/mån för fibern, vilket känns som en no brainer för vår del.
Fast det intressanta är att lyckas krama ut bäst bild med lägsta bitrate tycker jag.J jocke31 skrev:Fast vi kör ofta 4K och HDR/Dolby vision med större färgdjup, och då syns det skillnad. Har en 65” OLED, och på den syns det en del.
Men då behövs som sagt 25 Mbit/s stabilt.
Värt att notera är såklart att alla devices i ett hushåll delar på uppkopplingen, så i min värld så behövs minst 100 Mbit hemma. Vi har 250/100 via fiber (Telia öppen fiber, Bredband2)och fick ut 307/104 från routern vid senaste mätningen. Vi betalar ca 400 kr/mån för fibern, vilket känns som en no brainer för vår del.
Och HBO har ju inte lyckats med det direkt.
Jag vill bara lägga till (även jag håller med om att "Mesh är skit") att det är A&O att ha en bra WiFi-AP hemma om man skall använda WiFi. EN bra AP ger mycket bättre kvalitet än 3 billiga (de är dock inte så billiga) mesh-routrar/APor.
Personligen så älskar jag Ubiquity UniFi, men det finns garanterat andra prisvärda WiFi produkter också. Jag höll tidigare på med OpenSource-firmware på billiga routrar, men elektroniken i en NetGear eller Asus har inte så bra kvalitet över tid, efter ett tag börjar den att till och från ge dålig signal - där är min nuvarande AP helt överlägsen.
Och skall man spara på kabeldragningen så är PoE (Power over Ethernet) väldigt bra att ha också (finns i UniFi-APn). Detta finns även till switchar så man slipper ha separat strömförsörjning för dessa också. Det finns även vädertåliga switchar som kan placeras på vinden (tål värme och kyla) eller under en takfot med PoE om man behöver detta för att bygga ett Ethernet i huset. Jag har återanvänt både telerör, TV-rör och gått under ytterpanel, samt på vinden för att få ihop min lösning. Jag har även dragit nya rör/slang i väggar och stoppat in nya dosor. Exempelvis rygg mot rygg mot ett uttag i ett annat rum.
Jag har dragit fram Ethernet till TVn och till Chromecast (det finns Ethernet till dessa också) då det ger bättre bildkvalitet, då slipper jag få hack och frysningar när grannens 70-talsmoppe kör förbi och jag slipper vara påverkad av om barnen laddar hem en uppdatering till ett spel eller tittar på Youtube. Nu klarar iofs min AP detta också, men ju mer man avlastar det trådlösa, desto bättre fungerar det.
Slutligen, vill ni ha stabil kvalitet på WiFi, ställ in APn/routern på att ha olika SSID för 2,4GHz och för 5GHz. Då slipper man variationer i fördröjning över luften och att överföringarna byter frekvens när någon går förbi. Vissa saker som TVn kan man välja att bara koppla upp på 5GHz (om signalstyrkan är tillräckligt bra). Ju mindre hoppande mellan frekvenser, desto bättre kvalitet. Saker som är stationära behöver inte stöd för mobilitet.
Personligen så älskar jag Ubiquity UniFi, men det finns garanterat andra prisvärda WiFi produkter också. Jag höll tidigare på med OpenSource-firmware på billiga routrar, men elektroniken i en NetGear eller Asus har inte så bra kvalitet över tid, efter ett tag börjar den att till och från ge dålig signal - där är min nuvarande AP helt överlägsen.
Och skall man spara på kabeldragningen så är PoE (Power over Ethernet) väldigt bra att ha också (finns i UniFi-APn). Detta finns även till switchar så man slipper ha separat strömförsörjning för dessa också. Det finns även vädertåliga switchar som kan placeras på vinden (tål värme och kyla) eller under en takfot med PoE om man behöver detta för att bygga ett Ethernet i huset. Jag har återanvänt både telerör, TV-rör och gått under ytterpanel, samt på vinden för att få ihop min lösning. Jag har även dragit nya rör/slang i väggar och stoppat in nya dosor. Exempelvis rygg mot rygg mot ett uttag i ett annat rum.
Jag har dragit fram Ethernet till TVn och till Chromecast (det finns Ethernet till dessa också) då det ger bättre bildkvalitet, då slipper jag få hack och frysningar när grannens 70-talsmoppe kör förbi och jag slipper vara påverkad av om barnen laddar hem en uppdatering till ett spel eller tittar på Youtube. Nu klarar iofs min AP detta också, men ju mer man avlastar det trådlösa, desto bättre fungerar det.
Slutligen, vill ni ha stabil kvalitet på WiFi, ställ in APn/routern på att ha olika SSID för 2,4GHz och för 5GHz. Då slipper man variationer i fördröjning över luften och att överföringarna byter frekvens när någon går förbi. Vissa saker som TVn kan man välja att bara koppla upp på 5GHz (om signalstyrkan är tillräckligt bra). Ju mindre hoppande mellan frekvenser, desto bättre kvalitet. Saker som är stationära behöver inte stöd för mobilitet.
Två datorer har jag dragit Ethernet till och självklart TVn så håller med dig där.pacman42 skrev:Jag har dragit fram Ethernet till TVn och till Chromecast (det finns Ethernet till dessa också) då det ger bättre bildkvalitet, då slipper jag få hack och frysningar när grannens 70-talsmoppe kör förbi och jag slipper vara påverkad av om barnen laddar hem en uppdatering till ett spel eller tittar på Youtube. Nu klarar iofs min AP detta också, men ju mer man avlastar det trådlösa, desto bättre fungerar det.
Wifi svajar ju men duger till mobilen.
Det kan stämma. Jag har inte HBO, så jag kan inte jämföra. Men kan gå med på att SVT har bra kvalitet i förhållande till sin låga bitrate. Det laggar ju inte eller bråkar.U Ulf Peter skrev:
HBO och DPlay är ju annars två av de sämsta appar som finns. Har precis provat DPlay, men säger upp det pga appen, inte för att jag är missnöjd med innehållet. DPlay har en tendens att tappa bort Chromecast hela tiden, dessutom kommer den ju inte ihåg vart man är i serier.
NetFlix, SVT och Viaplay har väldigt mycket bättre appar.
HBO är ju ett skämt om man ser hur stora dom är!pacman42 skrev:HBO och DPlay är ju annars två av de sämsta appar som finns. Har precis provat DPlay, men säger upp det pga appen, inte för att jag är missnöjd med innehållet. DPlay har en tendens att tappa bort Chromecast hela tiden, dessutom kommer den ju inte ihåg vart man är i serier.
DPlay vet jag inte bara att jag får tillgång till en del via Telia Play och det funkar bra.
Skall titta färdigt på serien om Tjernobyl på HBO, men sedan åker den också ut. Det kraschar i princip varje gång man trycker på paus, det håller inte!
Jämför med NetFlix, sedan jag skaffade Ethernet till Chromecasten så tror jag inte att jag har haft en enda frysning eller krasch, någon enstaka gång när man skall börja spela upp så får man meddelanden om att innehållet inte hittas, men det är typ det enda som man drabbas av.
Men det är ju med detta som med det mesta annat, det finns 2-3 företag som tjänar pengar (ett som går riktigt bra) och kan investera i att hålla sig på topp. Ytterligare några företag lyckas hålla sig flytande och alla andra går dåligt. Det är rätt lätt att inse vilka som är vilka i TV-streamingbranschen.
Jämför med NetFlix, sedan jag skaffade Ethernet till Chromecasten så tror jag inte att jag har haft en enda frysning eller krasch, någon enstaka gång när man skall börja spela upp så får man meddelanden om att innehållet inte hittas, men det är typ det enda som man drabbas av.
Men det är ju med detta som med det mesta annat, det finns 2-3 företag som tjänar pengar (ett som går riktigt bra) och kan investera i att hålla sig på topp. Ytterligare några företag lyckas hålla sig flytande och alla andra går dåligt. Det är rätt lätt att inse vilka som är vilka i TV-streamingbranschen.
Liknande trådar
-
Hur kommer uttaget för internet via fiber ut?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Telia som internetleverantör? (Fiber)
Segt internet (fiber)
Android tv hackar trots snabbt internet
Teknik -
Routern tappar kontakten med internet (fiber)
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G