Man kan inte få bättre bild genom att byta router eller nätverkskabel etc.

Med digital-tv har man bild eller inte. OK, det finns en hårfin gräns däremellan då det blir störningar som små fyrkanter, sk. pixlar.

Vill man ha bättre bild måste man byta leverantör till någon som kör uppåt 15 Mbit/sekund på en HD-kanal.

• Gilla
udihow och 9 till
  • Laddar…
Problemet med IPTV är mer att källan inte ger tillräcklig bandbredd, en HD- kanal på IPTV är ofta bara på 4-5 mb/s medans man med parabol ligger på ca 20 mb/s. Detta är speciellt viktigt vid live-sändning då det är svårt att buffra framtiden. Ingen sportbar med självaktning (eller självbevarelsedrift) kör med något annat än parabol.

• Gilla
mudder
  • Laddar…
Vi har haft fiber i några år och jag tycker att det fungerar riktigt bra. Då kör vi IPTV trådat till två TV-apparater och streamar till två Apple-TV trådlöst. Det senare är det enda där det finns förbättringspotential då det ibland blir klart sämre bildkvalité och någon gång stannar det helt.

Jag skulle givetvis vilja ha trådat till de båda Apple-TV:na också men problemet är kabeldragningen. Det är ju inte så snyggt med utanpåliggande kablar, speciellt inte två bredvid varandra och för att lösa detta behöver man sätta en switch vid varje förgrening, men då behöver man ström till dem. I ett äldre hus är eluttag en bristvara så det blir lätt oöverstigligt. Ett tag var jag inne på att köra POE (Power over ethernet) så det bara skulle vara små switchar på väggarna där signalen skulle delas upp, men jag lyckades inte ta reda på hur jag skulle göra, så jag har släppt hela projektet och kör trådlöst.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi har fiber men usel bild på så sätt att det hänger sig hela tiden när man tittar. Bilden fryser, det tuggar en stund. Så startar man om och så fungerar det igen, ibland.

Vi har fiber och IPTV och streaming fungerar hur bra som helst.
Jag tror ni har kassa grejer, brott på kabel utv eller inom nätverket eller dåliga leverantörer

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag tror ni har kassa grejer, brott på kabel utv eller inom nätverket eller dåliga leverantörer
Som det står i artikeln beror det ju väldigt mycket på förutsättningarna, inte bara tekniken. Våra källarväggar är nog en tuff motståndare för vilken router som helst. Vi har två olika som vi kan skifta mellan, och ingen av dem fixar 100% störningsfri streaming till Apple-TV.

H hertzbo skrev:
Problemet med IPTV är mer att källan inte ger tillräcklig bandbredd, en HD- kanal på IPTV är ofta bara på 4-5 mb/s medans man med parabol ligger på ca 20 mb/s. Detta är speciellt viktigt vid live-sändning då det är svårt att buffra framtiden. Ingen sportbar med självaktning (eller självbevarelsedrift) kör med något annat än parabol.
Beror helt på operatör och vilka kanaler du tittar på, så du kan få runt 10Mbit/s på flera av kanalerna idag då det har förbättrats mycket de senaste åren. Så de klarar lätt våra 50-75" TV som är "standard" idag.

P Paxman skrev:
Som det står i artikeln beror det ju väldigt mycket på förutsättningarna, inte bara tekniken. Våra källarväggar är nog en tuff motståndare för vilken router som helst. Vi har två olika som vi kan skifta mellan, och ingen av dem fixar 100% störningsfri streaming till Apple-TV.
Precis, vad gör man om wifi inte räcker?
Man drar kabel.
Kassa grejer/förutsättningar :)

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Precis, vad gör man om wifi inte räcker?
Man drar kabel.
Kassa grejer/förutsättningar :)
Inte alla som tycker att det är så snyggt med en massa kablar längs taket/golvlisterna om förutsättningarna för att fräsa in rör inte finns.

P Paxman skrev:
Inte alla som tycker att det är så snyggt med en massa kablar längs taket/golvlisterna om förutsättningarna för att fräsa in rör inte finns.
Kabelkanaler är din räddare :)

Edit: i alla fall om man har vita socklar för då kan man dra kanalen mot den så syns den knappt.

T TheGame skrev:
Vilken leverantör av iptv. Använder ni?

garvin garvin skrev:
Vilken leverantör av iptv. Använder ni?
Telenor
Via stadsnät.
Vi använder dock Netflix och HBO mest nu för tiden.
Fundera på att säga upp Telenor men det är inte pga det fungerat dåligt utan pga utbudet inte intresserar :)

P Paxman skrev:
Nej precis som i ett hem så vill man göra saker ordentligt.
Man gör ett riktigt nätverk ist för att ha en massa sladdar liggandes eller wifi som täcker dåligt :)

Se det som förr hade man telefon uttag lite här på var nu för tiden har man nätverksuttag

• Gilla
mudder
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Kabelkanaler är din räddare :)

Edit: i alla fall om man har vita socklar för då kan man dra kanalen mot den så syns den knappt.
Samma sak där, det beror på förutsättningarna. Visst, har man släta, vita väggar med vita golvlister kan det väl vara OK. Men tegelvägg, putsad mur osv...inte direkt snyggt.

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.