K karlmb skrev:
Det står också i avtalet att medlemmar ska betala efter vad styrelsen dirigerar efterhand. Detta pga att de portionerar ut insatsen under byggnationen. Så att man fått en faktura på en avgift betyder inte att det inte kan komma en till senare på en del av eller hela insatsen.
Stadgarna klargör tydligt att en insats måste betalas. Det är liksom inte en liten missad avgift av något slag utan snarare att se som betalning för aktier i ett bolag.
Det är ju lite konstigt att TS ska betala för 2015-2021/04 .
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Säger det igen.
Allt handlar om andelarna (ej medlemskapet då andelar != medlemskap enl stadgar) i föreningen anses överförda till TS iom att TS förvärvade fastigheten.

Anses de överförda = föreningen får driva in insatserna för andelarna av föregående fastighetsägare
Anses de inte överförda = TS får betala in nya insatser för nya andelar samt ev kräva detta belopp av föregående fastighetsägare.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Säger det igen.
Allt handlar om andelarna (ej medlemskapet då andelar != medlemskap enl stadgar) i föreningen anses överförda till TS iom att TS förvärvade fastigheten.

Anses de överförda = föreningen får driva in insatserna för andelarna av föregående fastighetsägare
Anses de inte överförda = TS får betala in nya insatser för nya andelar samt ev kräva detta belopp av föregående fastighetsägare.
Då bör det vara en faktura som gäller från 04/21 och inte från 2015 och framåt. Tänker jag fel?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
U Urban R skrev:
Då bör det vara en faktura som gäller från 04/21 och inte från 2015 och framåt. Tänker jag fel?
rätt
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Då bör det vara en faktura som gäller från 04/21 och inte från 2015 och framåt. Tänker jag fel?
Hur min synvinkel spelar det som ingen roll för TS när fakturorna är från då det gäller insatserna för andelarna.
Allt handlar om de blev överförda iom fastighetsköpet eller inte.

Är det tex så att TS inte kan ha fått några andelar för att föregående ägare inte fått dem pga att de ej betalas...
Då måste TS lösa ut nya andelar.
eller att även om föregående ägare har fått andelar (som är obetalda) så anses det att de inte är överförda iom fastighetsköpet pga nån annan anledning
så då måste TS även då lösa ut nya andelar
Behöver TS lösa ut nya andelar så är det TS som får ta det med föregående fastighetsägare.

MEN
om det kan anses att TS fick andelarna (som är obetalda) iom fastighetsköpet , så ligger det på föreningen att kräva föregående fastighetsägare på de pengarna då det är personliga skulder som TS därvid inte tagit över (även om andelarna gått till TS)

Och såtillvida om andelarna anses överförda eller inte , har jag ingen juridisk koll på.
Skulle jag gissa så tror jag att det är låg sannolikhet att andelarna fördes över (bara magkänsla ingen direkt titta på denna paragraf hit eller dit)
Dock skulle jag om jag var TS hävda att de fördes över iom fastighetsköpet.
Då måste föreningen säga varför de inte skulle vara det med lite mer på fötterna än "öööh vi tycker det"
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Hur min synvinkel spelar det som ingen roll för TS när fakturorna är från då det gäller insatserna för andelarna.
Allt handlar om de blev överförda iom fastighetsköpet eller inte.

Är det tex så att TS inte kan ha fått några andelar för att föregående ägare inte fått dem pga att de ej betalas...
Då måste TS lösa ut nya andelar.
eller att även om föregående ägare har fått andelar (som är obetalda) så anses det att de inte är överförda iom fastighetsköpet pga nån annan anledning
så då måste TS även då lösa ut nya andelar
Behöver TS lösa ut nya andelar så är det TS som får ta det med föregående fastighetsägare.

MEN
om det kan anses att TS fick andelarna (som är obetalda) iom fastighetsköpet , så ligger det på föreningen att kräva föregående fastighetsägare på de pengarna då det är personliga skulder som TS därvid inte tagit över (även om andelarna gått till TS)

Och såtillvida om andelarna anses överförda eller inte , har jag ingen juridisk koll på.
Skulle jag gissa så tror jag att det är låg sannolikhet att andelarna fördes över (bara magkänsla ingen direkt titta på denna paragraf hit eller dit)
Dock skulle jag om jag var TS hävda att de fördes över iom fastighetsköpet.
Då måste föreningen säga varför de inte skulle vara det med lite mer på fötterna än "öööh vi tycker det"
Om nu TS behöver lösa nya andelar så är det ändå fel att skicka en faktura från 15-21.
Fakturan borde vara skriven från 04-21 och inte gälla gamla obetalda avgifter.
 
  • Gilla
lobbin och 2 till
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Om nu TS behöver lösa nya andelar så är det ändå fel att skicka en faktura från 15-21.
Fakturan borde vara skriven från 04-21 och inte gälla gamla obetalda avgifter.
Det håller jag med om.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Då bör det vara en faktura som gäller från 04/21 och inte från 2015 och framåt. Tänker jag fel?
Självklart. Vem har pratat om något annat?
 
M MrDizzy skrev:
Hur min synvinkel spelar det som ingen roll för TS när fakturorna är från då det gäller insatserna för andelarna.
Allt handlar om de blev överförda iom fastighetsköpet eller inte.

Är det tex så att TS inte kan ha fått några andelar för att föregående ägare inte fått dem pga att de ej betalas...
Då måste TS lösa ut nya andelar.
eller att även om föregående ägare har fått andelar (som är obetalda) så anses det att de inte är överförda iom fastighetsköpet pga nån annan anledning
så då måste TS även då lösa ut nya andelar
Behöver TS lösa ut nya andelar så är det TS som får ta det med föregående fastighetsägare.

MEN
om det kan anses att TS fick andelarna (som är obetalda) iom fastighetsköpet , så ligger det på föreningen att kräva föregående fastighetsägare på de pengarna då det är personliga skulder som TS därvid inte tagit över (även om andelarna gått till TS)

Och såtillvida om andelarna anses överförda eller inte , har jag ingen juridisk koll på.
Skulle jag gissa så tror jag att det är låg sannolikhet att andelarna fördes över (bara magkänsla ingen direkt titta på denna paragraf hit eller dit)
Dock skulle jag om jag var TS hävda att de fördes över iom fastighetsköpet.
Då måste föreningen säga varför de inte skulle vara det med lite mer på fötterna än "öööh vi tycker det"
De behöver inte tycka något. Det står ju i stadgarna vad som behövs för att det ska finnas något medlemskap.
 
K karlmb skrev:
De behöver inte tycka något. Det står ju i stadgarna vad som behövs för att det ska finnas något medlemskap.
TS har ju sökt och fått medlemskap om jag fattat rätt.
 
U Urban R skrev:
TS har ju sökt och fått medlemskap om jag fattat rätt.
Vi väntar på fakturan...
 
M MrDizzy skrev:
MEN
om det kan anses att TS fick andelarna (som är obetalda) iom fastighetsköpet , så ligger det på föreningen att kräva föregående fastighetsägare på de pengarna då det är personliga skulder som TS därvid inte tagit över (även om andelarna gått till TS)
Notera att TS när som helst kan kontakta föregående ägare och skaffa skriftligt på att andelarna överlåtits. Nu hade ju inte TS så bra relation med säljaren men poängen är fortfarande att TS kan hävda och tvista så pass mycket att en styrelse nog inte orkar bråka ända till domstol.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M merbanan skrev:
Notera att TS när som helst kan kontakta föregående ägare och skaffa skriftligt på att andelarna överlåtits. Nu hade ju inte TS så bra relation med säljaren men poängen är fortfarande att TS kan hävda och tvista så pass mycket att en styrelse nog inte orkar bråka ända till domstol.
Kan väl få mäklaren att hjälpa till kanske med den biten.. :thinking:
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Notera att TS när som helst kan kontakta föregående ägare och skaffa skriftligt på att andelarna överlåtits. Nu hade ju inte TS så bra relation med säljaren men poängen är fortfarande att TS kan hävda och tvista så pass mycket att en styrelse nog inte orkar bråka ända till domstol.
Överlåtandet är något som föreningen ska hålla i.
Det är bara något som säljare och köpare ska meddela styrelsen och sedan avgör den om det blir någon överlåtelse.
 
K karlmb skrev:
Överlåtandet är något som föreningen ska hålla i.
Det är bara något som säljare och köpare ska meddela styrelsen och sedan avgör den om det blir någon överlåtelse.
Korrekt, men utan en överlåtelse av andel så är ju kravet på insats för medlemskap utan att riskera uteslutning i det närmaste absolut. Att hävda att medlemskapet implicit övergick via fastighetsköpet anser jag inte håller. I princip kan TS granne överlåta sin andel till TS. Men då skall ju en överlåtelse ske och det gör sig bäst skriftligt.

Men vad händer om föreningen även fast den inte borde godkänner en överlåtelse utan att insatsen är betald? Jag kan inte få det till annat än att andelen faktiskt överförs och fortfarande existerar. Dock så är inte insatsen till andelen betald och det kan få konsekvenser om föreningens tillgångar säljs. Enligt §21 så skall tillgångarna fördelas enligt inbetalda insatser.

Som jag ser det så är ju tanken att medlemskap, insats och andel skall skiftas synkront och då gärna vid fastighetsskifte. Men att det inte blir så i praktiken pga av utformningen av stadgarna och föreningsformen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.