M merbanan skrev:
Korrekt, men utan en överlåtelse av andel så är ju kravet på insats för medlemskap utan att riskera uteslutning i det närmaste absolut. Att hävda att medlemskapet implicit övergick via fastighetsköpet anser jag inte håller. I princip kan TS granne överlåta sin andel till TS. Men då skall ju en överlåtelse ske och det gör sig bäst skriftligt.

Men vad händer om föreningen även fast den inte borde godkänner en överlåtelse utan att insatsen är betald? Jag kan inte få det till annat än att andelen faktiskt överförs och fortfarande existerar. Dock så är inte insatsen till andelen betald och det kan få konsekvenser om föreningens tillgångar säljs. Enligt §21 så skall tillgångarna fördelas enligt inbetalda insatser.

Som jag ser det så är ju tanken att medlemskap, insats och andel skall skiftas synkront och då gärna vid fastighetsskifte. Men att det inte blir så i praktiken pga av utformningen av stadgarna och föreningsformen.
Du krånglar till det.
Antingen finns det medlemsskap enligt stadgarna, eller inte.
Om inte insatsen är betalfd finns inte något medlemsskap.
Och då finns inget att överlåta.
Överlåtandet är ingen affär mellan säljare och köpare som de kan göra upp om utan föreningens godkännande.
Därför är det föreningen som ger klartecken till överlåtande.
 
K karlmb skrev:
Du krånglar till det.
Antingen finns det medlemsskap enligt stadgarna, eller inte.
Om inte insatsen är betalfd finns inte något medlemsskap.
Och då finns inget att överlåta.
Överlåtandet är ingen affär mellan säljare och köpare som de kan göra upp om utan föreningens godkännande.
Därför är det föreningen som ger klartecken till överlåtande.
Men jo läs stadgarna igen speciellt §10.
Föreningen har inte rätt att neka överförande/förvärv av andelar enl lagen om ekonomiska föreningar.
dvs
Överföring av andelarna för är inte nått föreningen kan godkänna eller ej.
 
NU SÅ! Tack för allas engagemang i denna tråden, det har varit fantastiskt snällt av er att lägga ner den tiden. Jag har inte haft tid eller ork att svara då jag ligger hemma sjuk i influensan och gjort ett tag nu. Men tack!

Vi har fått svar från STYRELSEN och hon berättade för oss att säljarna valde att koppla in fibern i sista sekund förra året, vilket rent logiskt sätt tyder på att de har gjort ett kontraktsbrott i köpekontraktet. Hon ville att vi skulle kontakta mäklaren och var gärna villig att prata med mäklaren/säljarna och förklara läget! Så det känns väldigt positivt än så länge :ok:
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men jo läs stadgarna igen speciellt §10.
Föreningen har inte rätt att neka överförande/förvärv av andelar enl lagen om ekonomiska föreningar.
dvs
Överföring av andelarna för är inte nått föreningen kan godkänna eller ej.
Du kan väl läsa § om vad som gäller för att få ett medlemsskap också... Det måste finnas några andelar att överföra.
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
NU SÅ! Tack för allas engagemang i denna tråden, det har varit fantastiskt snällt av er att lägga ner den tiden. Jag har inte haft tid eller ork att svara då jag ligger hemma sjuk i influensan och gjort ett tag nu. Men tack!

Vi har fått svar från STYRELSEN och hon berättade för oss att säljarna valde att koppla in fibern i sista sekund förra året, vilket rent logiskt sätt tyder på att de har gjort ett kontraktsbrott i köpekontraktet. Hon ville att vi skulle kontakta mäklaren och var gärna villig att prata med mäklaren/säljarna och förklara läget! Så det känns väldigt positivt än så länge :ok:
Bra! Som sagt ett solklart fall av felaktig uppgift vid en fastighetsaffär!
 
  • Gilla
IsabelleH och 1 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vi har fått svar från STYRELSEN och hon berättade för oss att säljarna valde att koppla in fibern i sista sekund förra året,...
Utan att föreningen fakturerade dem?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Utan att föreningen fakturerade dem?
Jag vet inte exakt vad som sades i telefonsamtalet då ordförande ringde till min sambo. Han nämnde inget om detta!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kul att det löste sig! Men oavsett så har ju föreningen uttryckt sig oerhört klumpigt i er första kontakt genom att bara skicka en lista på utestående betalningar istället för att förklara hur medlemskapet fungerar med insats och avgift.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A
fortfarande oerhört dåligt agerande och dålig återkoppling i den föreningen..

samt om nu säljaren av fastigheten agerat innan försäljning så skulle de talat om detta inte börja härja på med obetalda insatser och avgifter..

Sedan gått och gömt sig...
Detta skulle ha kommit fram direkt vid köpet av fastigheten... :thinking:
 
Maskintok skrev:
fortfarande oerhört dåligt agerande och dålig återkoppling i den föreningen..

samt om nu säljaren av fastigheten agerat innan försäljning så skulle de talat om detta inte börja härja på med obetalda insatser och avgifter..

Sedan gått och gömt sig...
Detta skulle ha kommit fram direkt vid köpet av fastigheten... :thinking:
Nu har det ju mest varit spekulationer i detta forum.. ett klarläggande telefonsamtal verkar ju ha ringts i början. Men kanske bara inte uppfattats rätt.
 
Riktigt än har det inte löst sig :sweat: Mäklaren menar på såklart att har det funnits ett signerat avtal mellan säljare och fiberföreningen så är de ansvariga för kostnaderna, men finns det inget avtal så blir det svårare. Han tyckte dock, precis som vi och många andra, att ansvaret ligger hos föreningen att kontakta säljaren och försöka lösa det där emellan först.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Nu har det ju mest varit spekulationer i detta forum.. ett klarläggande telefonsamtal verkar ju ha ringts i början. Men kanske bara inte uppfattats rätt.
Nä det var tvärs om..
först en massa tok och ingen återkoppling alls...
För att nu ha satt en jäkla fart med något de kunde sagt för ca 5-6 månader sedan...
 
  • Haha
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Riktigt än har det inte löst sig :sweat: Mäklaren menar på såklart att har det funnits ett signerat avtal mellan säljare och fiberföreningen så är de ansvariga för kostnaderna, men finns det inget avtal så blir det svårare. Han tyckte dock, precis som vi och många andra, att ansvaret ligger hos föreningen att kontakta säljaren och försöka lösa det där emellan först.
klart han gjorde, han tolkar ju stadgarna och avtalen som personliga och då är skulderna andras att lösa än dina.

Jag hade erbjudit föreningen en summa och resten hade de fått gjort vad de ville med..
Men de ska ha att de skött detta dåligt... extremt dåligt...
 
  • Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det var tvärs om..
först en massa tok och ingen återkoppling alls...
För att nu ha satt en jäkla fart med något de kunde sagt för ca 5-6 månader sedan...
Jadu...amatörernas afton..
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
Riktigt än har det inte löst sig :sweat: Mäklaren menar på såklart att har det funnits ett signerat avtal mellan säljare och fiberföreningen så är de ansvariga för kostnaderna, men finns det inget avtal så blir det svårare. Han tyckte dock, precis som vi och många andra, att ansvaret ligger hos föreningen att kontakta säljaren och försöka lösa det där emellan först.
Svammel fr mäklaren. Finns det inget avtal, så finns det ju inget medlemsskap. Iaf inte ett där insatsen är betald.
Detta har säkerligen föreningen upplyst säljaren om. I vart fall så framgår det ju i avtal o stadgar som föreningen är bundna av.
Mäklarna bör nog uppdatera sig lite om man är verksam på landet och det finns fiberföreningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.