S Sthlm_ skrev:
Håll dig borta från detta är min rekommendation.
👍
 
  • Gilla
Edvert
  • Laddar…
C
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Ja, så såg det ursprungliga markavtalet ut men jag har skickat ett förslag på omskrivningar som skulle göra att de inte har rätt att fälla eller skada träd vid underhåll.
Det enda praktiskt framkomliga sättet att lösa detta är att förlägga kabeln där det inte finns eller kommer att finnas några träd eller något annat man är rädd om.
 
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Intressant att höra från dig som har förstahandserfarenhet! Fick du någon ersättning för skadorna?
Jag orkade inte bråka om det, allt skulle gå så himla fort. De ville ju inte ens fråga om kommunen om de fick dra längs deras väg. Det var ingen större ekonomisk skada egentligen, bara jävligt jobbigt. Särskilt när det är flera entreprenörer inbladade. Hade det däremot varit äldre buskar och träd (dessa var bara något år), så hade det varit en helt annan sak.

Man kan ju ha tur och de är medgörliga och kunniga. Men kommer det vara så om 25 år när något ska lagas?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
G
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Vi har fått fiber installerat vid lantstället och nu har grannen ansökt om att få det draget till sig. Kortaste vägen är längs kanten på vår trädgård. Där står idag ett antal nyplanterade träd som vi är rädda om och gärna ser växer upp till äppel/nötlund under de kommande 50 åren som ett markavtal för fiber skulle gälla. Om Vi får igenom en skrivelse i markavtalet att träden inte får komma till skada varken idag eller i framtiden, vilka andra nackdelar finns att låta dem dra fiber längs kanten på tomten? Fiberdragningen skulle då börja där vägen till vårt hus tar slut (dvs "parkeringen", i dagsläget inte mer än en liten sporadiskt grusad plätt).
Om du är rädd om träden så ingår du inte något avtal. Be dom gräva utanför din tomt.
 
  • Gilla
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Jag känner inte grannen särskilt väl men vill hålla mig på god fot med honom! Och det är ju det som också använda som påtryckningsargument från fiberbolaget: Antingen över tomten eller ingen fiber alls! Jag vet inte om det argumentet är sanningsenligt eller används för att pressa mig? Vad jag ser så handlar total grävd sträcka om 230 m om det sker över min tomt och vidare till grannen längs privat grusväg, alternativt är 290 m längs privat grusväg om den inte går över min tomt.
230 eller 290 m.... Släpp detta med att blanda in din tomt... Det är absolut inte värt det.
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Hej
Fiberbolagens metoder är tveksamma.
När jag skulle få fiber sträckte de fram en padda jag skulle signera avtalet på, men de kunde inte tala om hur långt de grävde gratis och hur lång bit grävning jag skulle få betala.
Jag signerade givetvis inte.
Frågade nästa besök om vad som gällde men de visste inte och jag vägrade signa.
Det slutade med att de grävde utan avtal, 3 man i 2 dagar så jag gissar att den del som jag skulle betalat var betydande.....
Men, inget avtal ingen deg till grävarna.
Eller så ingick allt.......
/W
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe
En kompis fick helt plötsligt grannens fiber grävd över sin tomt, utan avtal....
 
  • Ledsen
  • Wow
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Håller med de som säger Neka. VAd vinner du på att avra snäll mot fiberentreprenören här? Vad riskerar du, som fördtörda träd nu elelr i framtiden vid underhåll. Om de går ett dåligt jobb så kabeln på sikt påverkas av rötter, så komemr de behöva gräva fram etc. Enda skälet att säga ja, är om de kommer med en säck emd pengar som du tycker är värt mer än risken att din tomt elelr träds kadas i framtiden. Vilket är högst osannolikt att de gör. Anledningen attd e frågar är attd e vill komma billigare undan än om de gräver där de borde.
Ett skäl till som jag hade övervägt, är om det är en förutsättning för att grannen överhuvudtaget skall kunna få fiber framdraget. mao om man kommer fram till att om inte du ställer upp, så kan dom inte leverera (Om man nu har god gramsämja då förstås:) )
 
O
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
Vi har fått fiber installerat vid lantstället och nu har grannen ansökt om att få det draget till sig. Kortaste vägen är längs kanten på vår trädgård. Där står idag ett antal nyplanterade träd som vi är rädda om och gärna ser växer upp till äppel/nötlund under de kommande 50 åren som ett markavtal för fiber skulle gälla. Om Vi får igenom en skrivelse i markavtalet att träden inte får komma till skada varken idag eller i framtiden, vilka andra nackdelar finns att låta dem dra fiber längs kanten på tomten? Fiberdragningen skulle då börja där vägen till vårt hus tar slut (dvs "parkeringen", i dagsläget inte mer än en liten sporadiskt grusad plätt).
Jag hade sagt nej även om grannen var min egen mor! Upplagt för problem i all framtid där du är den stora förloraren.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
 
O
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Nej
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Du har ju fått varningar men det betyder inte att i ditt enskilda fall uppstår problem. Du har fått höra att de som gräver fiber ibland gräver både utan avtal och på andras mark. Nu vill du försöka få sådana personer att akta dina fruktträd. Jag önskar dig lycka till och hoppas det går bra.

Du skrev innan att alternativet utanför din tomt innebar 290 m grävning istället för 230 m grävning. Nu säger du att du inte vill "sätta stopp" för grannens fiber? Det finns ju ett annat alternativ?🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Som jag skrivit tidigare.

Prata med grannen och fråga om dom diskuterat alternativa vägar utanför din tomt, att du helst ser att dom drar det utanför dom tomt. Kan inte handla om så mycket mer i kronor och ören. Det är ju inte du som ska projektera andra vägar fram till grannens tomt.

Var med om en fiberdragning ganska så nyligen (Skanova) och vi hade ett bra samtal innan grävgubbarna kom hit där vi bestämde vägen inåt mot fastigheten osv.

Du verkar ju ha fastnat i ett enda spår. Ta ett steg bakåt och för dialog med grannen om alternativa vägar, eller rättare sagt be grannen föra dialog om alternativa vägar om möjligt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Som jag skrivit tidigare.

Prata med grannen och fråga om dom diskuterat alternativa vägar utanför din tomt, att du helst ser att dom drar det utanför dom tomt. Kan inte handla om så mycket mer i kronor och ören. Det är ju inte du som ska projektera andra vägar fram till grannens tomt.

Var med om en fiberdragning ganska så nyligen (Skanova) och vi hade ett bra samtal innan grävgubbarna kom hit där vi bestämde vägen inåt mot fastigheten osv.

Du verkar ju ha fastnat i ett enda spår. Ta ett steg bakåt och för dialog med grannen om alternativa vägar, eller rättare sagt be grannen föra dialog om alternativa vägar om möjligt.
Klokt sagt. Ja, det blir till att prata med grannen!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Andrea_doria Andrea_doria skrev:
vad fint med så engagerade människor i tråden! Ni säger alla nej men vilka av er har personliga erfarenheter? Jag vill ju att grannen ska få sin fiber och det hade varit tråkigt att sätta stopp för den på osäkra grunder. Finns det ingen chans att allt går som smort och att jag efter läggningen aldrig kommer besväras av att det ligger fiber längs tomten?
Jag har varit projektledare för några tusen installationer.
Mycket utgår från fiberägarens direktiv till entreprenör.
Den jag arbetade med gjorde inga specialavtal, det var för krångligt.
Istället valdes annan väg även om den blev dyrare och 60 m är inget konstigt i mjukyta. Däremot var asfalt en prisfråga men inte alls ovanligt med en lösning.
Men det är därför jag tidigare i inlägg frågat om projektering om och hur den gjorts.
Det gissas ganska vilt I tråden.😉
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.