J Jocke Best skrev:
När du säger inte har, menar du då att det inte ens finns förberett i gatan med slang i fastighetsgräns? Eller finns det förberett med slang eller rör? Hur långt? Var är närmaste skåp? 44000 låter inte orimligt om det måste schaktas, återställas, asfalteras etc. Samtidigt är det också vanligt att man får ett bättre pris när alla går med, jämfört med eftersläntrare, där maskiner måste dit enkom för en anslutning. Kolla vad du eventuellt kan göra själv med förberedelser i form av rör.
Precis, finns områden där man använde 10-meters gräns när nätet byggdes och fastigheten inte beställde, dvs inom 10 meter från fastigheten, så med otur kan man t.ex. få gräva av gata/väg.
Och jag gissar på att priserna som anges är generella inom tätort där man vet att fiber finns vid fastighetsgräns eller inom 10-meters, så de har säkert tagit höjd för problem med att blåsa, etc.
 
H
J Jocke Best skrev:
När du säger inte har, menar du då att det inte ens finns förberett i gatan med slang i fastighetsgräns? Eller finns det förberett med slang eller rör? Hur långt? Var är närmaste skåp? 44000 låter inte orimligt om det måste schaktas, återställas, asfalteras etc. Samtidigt är det också vanligt att man får ett bättre pris när alla går med, jämfört med eftersläntrare, där maskiner måste dit enkom för en anslutning. Kolla vad du eventuellt kan göra själv med förberedelser i form av rör.
Är det bostadsområde som har fiber spelar det ingen roll om skåpet står kloss an ditt hus eller inte. De har samma anslutningsavgift oavsett.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ofta kan man få en klart billigare deal om man väntar tills har någon drive. Man kan klara sig rätt bra på en trådlös uppkoppling.
 
J
H HEM2121 skrev:
Är det bostadsområde som har fiber spelar det ingen roll om skåpet står kloss an ditt hus eller inte. De har samma anslutningsavgift oavsett.
Ja precis. Det finns alla möjliga varianter. Det är därför vi som skriver här brukar mässa om att det alltid är bra att gå med, att det oftast blir billigast då. Ibland blir det sedan dyrare, ibland blir det billigare, när det är en drive eller så, och ibland går det inte alls. Det mest rättvisa, och för bästa chanserna att det ska gå att bygga är väl om det alltid är samma pris, även för tilkommande. Beroende på var man är i värdekedjan då så tycker man det är alltifrån kanonbra till väldigt orättvist...En del tycker då att "jo men nu är ju allting redan byggt, då kan väl jag få betala bara för min lilla del" De som redan har fiber tycker "men hallå, ska han få fiber för 9000 när vi fick punga ut med 21900?"
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är ju tydligt att efteranslutning kan bli en tråkig historia ibland.

jag skulle undersöka om någon annan operatör kan ansluta ditt hus istället, Bahnhof, Tele2/Comhem etc. Du gör då ett sk operatörsbyte ut ur Telias nät.
Jag har kikat på det men utan lycka. Bahnhof gav först ett "lyckligt" besked med en kostnad på 17000, men när de gav en ordentligt offert så låg det istället på 37000 med samma tidshorisont som Telia. Alltså exakt samma erbjudande.
 
D Daniel 109 skrev:
Ofta kan man få en klart billigare deal om man väntar tills har någon drive. Man kan klara sig rätt bra på en trådlös uppkoppling.
Lite i de banorna jag tänker med. Det ska finnas 5g på tomten så hoppas det funkar bra, har inte så många val ändå!
 
R RalleB skrev:
Det är nog bara att betala och vara glad om du vill ha fiber.

Precis själv flyttat till nytt hus, byggt 2005 utan fiber.
De flesta hus runt omkring har redan fiber.
Innan jag la bud på huset kollade jag upp att jag verkligen kunde få fiber med hjälp av kontakter/gamla kollegor.
Detta var en dealbreaker, ingen fiber/möjlighet= inget bud. Fanns inte ens på kartan att köpa ett hus idag utan möjligheter till fiber.

Gamla kollegorna/kontakterna kollade både upp att det fanns en duct framdragen till tomtgräns enligt kartor samt att det fanns lediga fiber i skarvpunkten.

Huset såldes med info att fiber var framdraget till tomten.
Samt att när de byggde huset så var det förberett med slang ut till anslutningspunkt.

Eftersom jag jobbat med just detta i många år så ifrågasatte jag naturligtvis denna beskrivningen då jag varken kunde hitta nån form av duct i fasadskåp samt att ”fiber i tomtgräns” betyder att det ska ligga ett stick med en tom duct/slang.
Absolut ingen garanti för att verkligen kunna ansluta sig i efterhand.

I vilket fall så är grävningen nu gjord och det fanns naturligtvis ingen förbered duct från hus ut till släppet/sticket i tomtgräns.

Det som gör mig mest irriterad är hur dumsnåla en del är när det kommer till just att ansluta sig till fibernätet när man bygger.
2005 kostade det 7500kr att få fiber indraget från lokala fiberbolaget.
Småpengar när man bygger nytt för x antal miljoner.
Nu får jag betala 18500kr, sura pengar ja.
samtidigt fortfarande hyffsat ”billigt”
Men fy fan vad jobbigt det varit nu under tiden med mobil uppkoppling.
Även om vi har bra täckning.

Nu är mina behov/nörderi kanske inte vad gemene man har men jag förstår verkligen inte hur folk orkar med mobil uppkoppling som enda anslutning.
Mobil anslutning kommer för mig alltid vara ett komplement till fast anslutning.
Inte något som kan ersätta en fast fiber uppkoppling öht.
Det blir allt vanligare på Hemnet att "Fiber finns" står tidigt i objektbeskrivningen. Jag håller med om att det är en deal breaker idag. Möjligtvis kan det gå om det är uppenbart enkelt att snabbt efterinstallera fiber.
 
Är det bara Telia som har fiber i området, eller finns det någon form av stadsnät som administreras av kommunens bolag? Kan vara ett alternativ i så fall.
 
K kalasarn skrev:
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
I princip liknande priset var det för mig också 34-44000 kr, de stod också som kampanjpris, ett år senare damp det ner ett brev med erbjudande om 7999kr anslutning vid under ab i 2 år alternativt 16000kr obundet, (priserna blev ungefär likadant)
Jag hade turen att Telias mobila bredband ger mig 200-250 mbit i normala fall så jag passar bara på nu iochmed erbjudandet. Nu har dem installerat första delen i huset samt fasaden och inväntar tomtgrävning.

hoppas du får samma tur!
 
  • Gilla
kalasarn och 1 till
  • Laddar…
Går i princip inte att jämföra priser, bara att se vad någon annan betalat, men behöver inte betyda något, någon blir glad och någon annan besviken.
Så vad som gäller för aktuell fastighet är unikt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Ja precis. Det finns alla möjliga varianter. Det är därför vi som skriver här brukar mässa om att det alltid är bra att gå med, att det oftast blir billigast då. Ibland blir det sedan dyrare, ibland blir det billigare, när det är en drive eller så, och ibland går det inte alls. Det mest rättvisa, och för bästa chanserna att det ska gå att bygga är väl om det alltid är samma pris, även för tilkommande. Beroende på var man är i värdekedjan då så tycker man det är alltifrån kanonbra till väldigt orättvist...En del tycker då att "jo men nu är ju allting redan byggt, då kan väl jag få betala bara för min lilla del" De som redan har fiber tycker "men hallå, ska han få fiber för 9000 när vi fick punga ut med 21900?"
Ja, det kostar ju att dra dit maskiner för enstaka också. Men man tycker ju ändå när någon frågade om det blev billigare om de grävde och la igen själva, men icke, skåpen står endast några meter ifrån tomtgränsen, det var ändå samma pris.
De bodde inte där när fibern installerades i området.
 
K kalasarn skrev:
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
På vilken information har du baserat slutsatsen att priset är "orimligt"?
Jag förstår att det är en stor utgift, men nätägare som har förberett bostadsområden med ett stamnät har givetvis en hel del pengar investerade i området. Att man som slutkund då räknar med att man borde kunna ansluta sig för kaffepengar bara för att "ledningen finns ju redan i gatan" är ett vanligt feltänk.

Det kan säkert bli billigare om du väljer att vänta tills Telia kör någon kampanj, men om de inte har något planerat i området så finns nog risken att du får vänta rätt länge. Personligen hade jag nog bara bitit ihop, blundat och betalat. Lyckligtvis är det helt upp till var och en att göra som man själv vill.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
K kalasarn skrev:
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
Jag hade med glädje betalat 37000 för fiber om jag hade möjligheten att få det.
 
H HEM2121 skrev:
Ja, det kostar ju att dra dit maskiner för enstaka också. Men man tycker ju ändå när någon frågade om det blev billigare om de grävde och la igen själva, men icke, skåpen står endast några meter ifrån tomtgränsen, det var ändå samma pris.
De bodde inte där när fibern installerades i området.
Antar att det är gungor och karuseller på etablerade områden, det görs ingen projektering utan en fast prissättning i etablerade områden med 0 eller 10-meter från fastighetsgräns.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ett exempel på hur en styckleverans kan vara inom tätort och etablerat fibernät:
Beställning hanteras
Projektering
- hos kund
- i allmän mark
- fiberprojektering station-stamnät,
- uppdatera fiberplan
Ev.grävtillstånd
grävning och ev. skära asfalt, samt lägga kanalisation
Blåsa fiber
- ev hantera blåsproblem, extra gropar
Installera i fastighet och svetsa fiber
Plocka ut fiber och svetsa i FOS/brunn
Koppla och patcha där fiberswitch finns
Dokumentera arbetet, grävning etc
Beställa ev. asfaltering

Lite grovt uppskattat vad som kan ingå.
 
  • Gilla
kalasarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.