4 491 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
FI och bankerna överens om amorteringskrav
http://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster/Odjuret skrev:Det finns väldigt många brancher som är oseriösa....
Bilsäljare är ett bra exempel...
Som tur var så brukar de flesta rötäggen sortera ut sig själva...
Men är det fel att folk tjänar pengar?
Förresten, jag skulle gärna vilja läsa nån av dessa undersökningar som visar att ROT har ökat kostnaderna för byggtjänster... Bara för att jag är nyfiken...
Den svenska avundsjukan återigen....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article12441498.ab
Nu får ni förklara för mig, varför det är fel med ROT.
Okej, byggpriserna har gått upp, enligt vissa men för mig som privatperson så har jag kunnat måla om hela min lägenhet tack vare ROT om nu byggpriserna har gått upp så har jag ändå haft råd med detta som jag inte hade haft råd med annars...
Vad är fel?
Okej, byggpriserna har gått upp, enligt vissa men för mig som privatperson så har jag kunnat måla om hela min lägenhet tack vare ROT om nu byggpriserna har gått upp så har jag ändå haft råd med detta som jag inte hade haft råd med annars...
Vad är fel?
Vem har klagat på att någon har tjänat pengar?!Odjuret skrev:
ROT-avdraget är ett riktat stöd till en enskild bransch. Ett stöd som dessutom bara en del av invånarna har möjlighet att utnyttja? Stödet kom dessutom till för att byggbranschen hade problem med en vikande marknad och ett utbrett svartarbete.
1. Har du försökt få tag på en hantverkare densista tiden? Den där "vikande marknaden" lyser med sin frånvaro.
2. Ska man inte kunna räkna med att folk betalar sina skatter?
3. Varför inför man inte en subvention som hela befolkningen kan ta del av? Varför är hus- och lägenhetsägare prioriterade?
Med ditt resonemang skulle vi lika gärna kunna införa 50% subvention på alla tjänster och allt som tillverkas. Varför inte? Det blir för dyrt för staten? Ja, men då kanske vi kan införa det för alla rödhåriga med glasögon. Det är väl inget fel med att folk tjänar pengar?
Det är inte så att det är det smartaste sättet att göra, det är bra KRAVET. När du kommit ner till 70% är risken för banken lägre och då sjunker kravet. Men det bästa är givetvis att fortsätta med 2% och även utöka så snart du kan. Du ska givetvis inte heller sluta när du når 50%, utan först när du nåt 0% belåning. När du kommit dit, så tar du alla pengar du amorterat med och betalat ränta med och sätter in på banken/börsen istället och låter de betala dig ränta/avkastning istället.
ROT HAR gjort att priserna gått upp, så egentligen så lurar man bara privatpersoner iom man tror man "tjänar" 50 % när man egentligen nästan betalar samma pris som innan ROT (bara att byggarna för mer vinst). Skulle ROT avskaffas skulle byggarna få sänka sin vinst. För det är det sura äpplet som man måste bita i om byggkostnaden skall gå ned.
Husbyggen innefattar tre kostnadsbitar,
Tomt, arbetstid och material.
Kostnad för arbetstid styrs av marknaden (tillgång & efterfrågan).
Material följer marknaden, tillg & efterfr.
Markpris däremot sätts av kommunerna, staten. När priset sätts görs det nästan oavkortat utifrån marknadspriser generellt. Om man vill få igång nybyggandet och stimulera byggindustri från statens håll måste priset på tomtmark sänkas. Man kan samtidigt införa krav ang exploateringen som man gör i länder runt oss. Ex billigast anbud pr m2 byggyta får köpa marken.
Tomt, arbetstid och material.
Kostnad för arbetstid styrs av marknaden (tillgång & efterfrågan).
Material följer marknaden, tillg & efterfr.
Markpris däremot sätts av kommunerna, staten. När priset sätts görs det nästan oavkortat utifrån marknadspriser generellt. Om man vill få igång nybyggandet och stimulera byggindustri från statens håll måste priset på tomtmark sänkas. Man kan samtidigt införa krav ang exploateringen som man gör i länder runt oss. Ex billigast anbud pr m2 byggyta får köpa marken.
Markpriset sätts av den som säljer marken..... Kan lika gärna vara en privatperson, stiftelse, företag, förening etc, etc. Behöver absolut inte vara stat/kommun
Sen missar du en post. Och det är alla kostnader som tillkommer i form av tillstånd, bygglov, lagfarter mm. mm.
Sen missar du en post. Och det är alla kostnader som tillkommer i form av tillstånd, bygglov, lagfarter mm. mm.
Rot har tagit bort i stort sett allt svart jobb inom bygg , så staten går säkert plus på rot . Sen tjänar inte alla byggnadsarbetare mycket , tar man ett snitt då är det defenetift inte överbetalt. Sen är rot ett avdrag inte bidrag
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Överens med firma enligt offert, nu vill de gå över på löpande.
Juridik -
Bankerna kritiska till FI:s utspel om amorteringsfrihet
Artikelkommentarer -
Nekad bygglov pga tidigare befintliga byggnader som inte stämmer överens med detaljplan
Bygglov -
Inte överens om finansiering av renoveringar
Juridik -
Bankerna tillämpar amorteringskrav på befintliga bolån
Artikelkommentarer