Per, hur fästade du plattstålbitarna på tvingarna? Lödning, svetsning, kemisk metall eller nåt annat?

Svetsade.

Obs. att tvingarna fortfarande, efter 180 gr. vändning av "klämman" går att använda på sätt som ursprungligen är tänkt.

Fungerar mycket bättre än Festools original skruvtvingar som jag är ägare av sedan många år, jag litar inte på dem, de har tappat taget vid några tillfällen då de använts. Samtidigt vill jag erkänna, att det är sällan jag anser mig behöva tvingar, använder istället visst tryck mot skenan, tyngd lagd på densamma eller helt enkelt en limklämma i slutet av skenan.

per

Dr_Jerkyll skrev:
Jag surfade runt och såg de här på på Biltema, ganska lika Besseys. :)
149 kr styck.

Hej Dr Jerkyll!

Var det Biltema? Jag har letat i varuhus (Backaplan Gbg) och katalog utan att hitta dessa tvingar. Kan du precisera?

Hälsn Erik E

obo skrev:
Hej Dr Jerkyll!

Var det Biltema? Jag har letat i varuhus (Backaplan Gbg) och katalog utan att hitta dessa tvingar. Kan du precisera?

Hälsn Erik E
Eftersom jag själv har varit och letat efter dessa tvingar så avger jag ett svar i Jekylls ställe. Tvingarna är på utgående ur Biltemas sortiment, och finns inte längre kvar i alla varuhus. Iallafall så finns det inte längre i Helsingborg eller Malmö.

//Daniel

De fanns i Linköping för en vecka sedan.

• skruvtving.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade upp patentläget för snabbspännande tvingar, och det är mycket riktigt så att Bessey innehar patentskyddet för den konstruktion som även Festool har i sitt sortiment. Patentet har prioritetsdatum 12:e dec 2001. Sök på Lever Clamp i titel och Bessey som uppfinnare här: http://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts

Jag gissar att Bessey har haft synpunkter på att Biltema marknadsför en produkt som uppenbart gör intrång i patentskyddet. Detsamma hände väl när Biltema marknadsförde en Hole-in-one kopia?

Hejsan, nu har tydligen patentet gått ut!

• h.jpg
Dr_Jerkyll skrev:
Och såhär blev resultatet efter 10 minuter med vinkelslipen... hur bra som helst. Den modifierade tvingen ni ser på bilden är den första jag gav mig på, den andra blev bättre då jag slipade något mer på undersidan istället för över. Vid tvingens böj är stålet lite bredare, det är perfekt för då går det att kapa ett spår på vardera sidan så den håller sig på plats i skenans spår även i den ändan. Övre armen på tvingen kanske ser lite tunn ut efter allt kapande, men jag kan garantera att det håller. Verkar vara bra stål i en del biltemagrejer i alla fall.

Funkar finfint. :)
Står i begrepp att sätta vinkelslipen i likadana snabbtvingar från biltema, men vill först kolla med dig så att du fortfarande är nöjd med dina tvingar? Har du haft några problem med dem? Tips till mig när jag slipar? tack på förhand

Den funkar bra, lika bra som originalet som jjag nu har provat. :) Men jag använder dom inte i alla lägen, såhär ungefär har det blivit för mig.

Utan tving, funkar fint på skivmaterial eller tillfällen det inte är så noga. Klart snabbast.

Snabbtving, fäster någorlunda och är snabbare än de vanlig tvingarna, men tar ett tag att lära sig ett enhandsgrepp. Går att fästa rätt hårt också men då måste jag fippla lite och vara där med två händer. Om man engagerat sig för att fästa hårt så kan det bli krångligt att lossa dem.

Vanlig tving, fäster utan tvekan bäst, men tar längre tid. Använder dem när jag vill vara skitnoga (psykologiskt antar jag) men ffa när det riskerar att röra på sig, ex på något lodrätt.

Inga direkt tips, tänk innan du kapar. :) Som jag skrev tidigare, se till att den övre armen blir rak och det innebär att man kapar mer undertill.

Dr_Jerkyll skrev:
Den funkar bra, lika bra som originalet som jjag nu har provat. :) Men jag använder dom inte i alla lägen, såhär ungefär har det blivit för mig.

Utan tving, funkar fint på skivmaterial eller tillfällen det inte är så noga. Klart snabbast.

Snabbtving, fäster någorlunda och är snabbare än de vanlig tvingarna, men tar ett tag att lära sig ett enhandsgrepp. Går att fästa rätt hårt också men då måste jag fippla lite och vara där med två händer. Om man engagerat sig för att fästa hårt så kan det bli krångligt att lossa dem.

Vanlig tving, fäster utan tvekan bäst, men tar längre tid. Använder dem när jag vill vara skitnoga (psykologiskt antar jag) men ffa när det riskerar att röra på sig, ex på något lodrätt.

Inga direkt tips, tänk innan du kapar. :) Som jag skrev tidigare, se till att den övre armen blir rak och det innebär att man kapar mer undertill.
Tack för ditt svar!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.