tomlan skrev:
Dessutom 240v och fel kontakt, 240v kanske inte gör så mycket men det är ju inte 230v...

Fattar fortfarande inte vitsen att handla utanför sverige om man inte tjänar på det :x
Självklart handlar man utomlands OM man tjänar på det...

Vad gäller 230VAC och 240VAC så är detta helt oväsentligt..

Robert-san01 skrev:
Kollade lite på nätet och 5300 ink moms står sig rätt bra mot Tyskland och England tycker jag. 516Eur på Axminster blir nästan det samma ex moms som i Sverige ex moms.

Någon som kan tipsa om ett bra ställe att shoppa en CTL26 på?
Under 5000:- för en sådan borde vara rimligt, iaf på om du handlar på ett ställe där du är 'känd' och bra kund.

Robert-san01 skrev:
Kollade lite på nätet och 5300 ink moms står sig rätt bra mot Tyskland och England tycker jag. 516Eur på Axminster blir nästan det samma ex moms som i Sverige ex moms.

Någon som kan tipsa om ett bra ställe att shoppa en CTL26 på?
Du missade denna som hänvisats till i andra trådar
http://www.tradera.com/Festool-Dammsugare-CLEANTEX-CTL-26-auktion_302433_134349365

Annars verkar det som om att köpa i Tyskland just nu går jämt upp, när jag köpte min så var det ett rejält prisgap. Att köpa dammsugare i UK blir extra struligt pga av det inbyggda engelska elurtaget.

Annars så ligger väl det tyska priset på 5200 landat vid din ytterdörr. När jag handlade en 26a i vintras skiljde det 7-800kr

Då jag redovisar moms hade den blivit ruskigt dyr. Men tack för tipet!

Skall dra till Ekesjöö och se om det går att göra något på priset...

Bästa priset är nästan alla gånger man känner en byggare/företagare som kan dra momsen. Då kanske det går att dela på momsvinsten tex. PLus att man har en "svensk" garantimaskin. Vet att några bygganställda jobbar lite extra då och då och plockar ut maskiner istället för lön. Nettopriser och special mm gör det väldigt billigt.

Så skulle jag göra om jag var privatare/anställd.

Lagavulin

Lagavulin skrev:
Bästa priset är nästan alla gånger man känner en byggare/företagare som kan dra momsen. Då kanske det går att dela på momsvinsten tex. PLus att man har en "svensk" garantimaskin. Vet att några bygganställda jobbar lite extra då och då och plockar ut maskiner istället för lön. Nettopriser och special mm gör det väldigt billigt.

Så skulle jag göra om jag var privatare/anställd.

Lagavulin
Men det är ju inte riktigt OK att göra så. Att fuska med skatten alltså.

Jaha, om det nu skulle vara ok att sno 20% av maskinen så kan man väl lika gärna gå för 100%

Ta en hagelbössa o gå in affären och ta med dig en dammsugare ut.*

Helt gratis:rolleyes:

Kan inte bli billigare:@

Skillnaden ligger väl i risken att åka dit och isf vilket straff man kan vänta sig.

Men nog vet de flesta av oss hur det kan gå till, dock kanske det inte är så lämpligt att skylta med det/tipsa om det här.

mattiasp skrev:
Det är ju inte den slutliga Festoolägaren som fuskar, utan företagaren.
Om det ger mindre dåligt samvete. ;)

Och råna en butik var väl lite dålig liknelse..
Det gör nog fler ledsna/skadade?/skärrade än om pappa staten går misste om nån krona i moms..?

tomlan skrev:
Fattar fortfarande inte vitsen att handla utanför sverige om man inte tjänar på det :x
Festoolpoäng får man även när man handlar i/från UK.

Vet inte om någon påstått att man ska handla utanför Sverige om man inte tjänar på det. Hade gjort precis som du om det varit aktuellt.

Japp, jag fick festoolpoäng när jag shoppade i tyskland.
Maskinen var även registrerad åt mig när den kom. :)

skalman1 skrev:
Japp, jag fick festoolpoäng när jag shoppade i tyskland.
Maskinen var även registrerad åt mig när den kom. :)
Beställde från Miles och fick då brevet från Festool flera dagar innan maskinen kom.

Jag tror det var samma för mig att brevet kom först, fick även ett plastkort med myFestool Services-ID.

FredrikR skrev:
Det är ju inte den slutliga Festoolägaren som fuskar, utan företagaren.
Om det ger mindre dåligt samvete. ;)

Och råna en butik var väl lite dålig liknelse..
Det gör nog fler ledsna/skadade?/skärrade än om pappa staten går misste om nån krona i moms..?
Jämförelsen syftade på frågan hur långt är det ok att gå i olagligheter:cool:
Hur skulle samhället funka om alla fifflade med momsen? Det skulle blil sju resor värre än Grekland. Men det kanske är så att vissa kriminella element tycker det är ok att man själv fifflar så länge inte alla andra gör det;)

mattiasp skrev:
Att fuska med skatten är fel. Men jag tror inte det är olagligt för en företagare att belöna anställda med inköpta prylar. Har företagaren köpt prylar har han rätt att dra momsen.

Så den grundläggande frågan är om företagaren får lov att belöna anställda med prylar. Jag har sett tröjor med firmatryck på. Det måste alltså anses lagligt för företagaren att köpa den sortens saker och ge till sina anställda. Var går gränsen på vad han får belöna med?

--- Mats ---

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.