8 888 läst · 25 svar
9k läst
25 svar
Festool Kapex - snabbtest
Carl Magnus det var betydligt bättre. Då är det alltså en riktigt ,misshandlad såg som badtastex har hyrt viket är tråkigt. Undrar vad som händer om man påpekar att sågen är galet ur vinkel vid tillbakalämnandet, fixar dom sågen då så nästa hyresgäst får en fin såg?
Pär
Pär
Folk är ju sällan rädda om hyrverktyg tyvärr. Bygger en del platsbyggd inredning på jobb och var långt hemifrån så hade hyrverktyg på plats bland annat än ts55 sänksåg och där var en förmåga till snickare som varje gång han hade sågat helt sonika släppte sågen från midjehöjd rakt i golvet.pär h skrev:
När jag blev förbannad försvarade han sig med att det bara var hyrverktyg. Räcker ju en enda sån kille får tag i grejerna så är dom ju skrot efteråt.
Jag har dock nästan bara bra saker att säga om kapexen. Har ug set och jag gillar borden men det är inget för en formsnickare om man säger som så ☺
Tack CarlMagnus, I butiken som jag besökte så hade de en såg uppställd med UG-set och kapanslagen var otroligt instabila. Funkar det att kapa typ 3-4 meter 120x45 eller 145x45 på dem? Blir väl inte så ofta man gör sånt men man vill ju kunna lösa alla uppgifter. För mig är det väl ok med ett extra rullbord utanför.
Jag har UG-set och tycker det är stabilt om man inte ska vicka kapanslagen i sidled men varför ska man göra det?
Det går att sitta på dom om man vill och jag har kapat 3-4 m 195x45 tryckt virke utan problem.
Har inte så mycket att jämföra med men måttskalan är en stor fördel och den tar inte så mycket plats, förvarar den under arbetsbänken.
Det går att sitta på dom om man vill och jag har kapat 3-4 m 195x45 tryckt virke utan problem.
Har inte så mycket att jämföra med men måttskalan är en stor fördel och den tar inte så mycket plats, förvarar den under arbetsbänken.
Jag fattar kanske inte riktigt grejen, men UG set verkar väldigt klen och svajig för att komma från Festool. Ruskigt dyrt också. Skaffa ett DeWalt DE7023 sågbord istället och montera sågen på det! Otroligt stabilt och välbyggt, maxlast är över 200kg vill jag minnas. Missar man många smarta Festool "system-tänk" då kanske?
Jag gillar idén med att ha ett kontinuerligt bord med precisa mätskalor på varje sida för att kunna kapa bitar med exakt samma längd. Kanske inte så mycket för snickeri som att kapa reglar/panel utan mer för finsnickeri. Men jag håller med om att borden var otroligt svajiga.
Kanske är det bättre att köpa Festools "crown stop" och sedan bygga egna vingar. Då kan man ju köpa DeWalt eller Boschs sågbord, spara lite pengar och ändå få samma funktion.
Kanske är det bättre att köpa Festools "crown stop" och sedan bygga egna vingar. Då kan man ju köpa DeWalt eller Boschs sågbord, spara lite pengar och ändå få samma funktion.
Beror nog även på uthyraren om skicket på såg/bord är ok. Jag har hyrt komplett Kapex med sidoborden och inga problem med det. Tycker däremot att man borde ha gjort sidoborden liknande Dewalts med dubbla ben för stabilitet.
Stor guldstjärna till dig när det gäller testen av sågen!!!
Stor guldstjärna till dig när det gäller testen av sågen!!!
Kul att läsa ditt inlägg, Badtastex. Nämnda uthyrare är nämligen min gamla arbetsgivare. När jag hade anställning där så var det jag som hade hand om Festool så vi kanske har sprungit på varandra tidigare? =)
Varför tror du det?
Tholmarks gick inte med på att stryka hela kostnaden för hyran efter mina klagomål men jag fick ner kostnaden till hälften. Kikade lite snabbt på deras Bosch-sågar och de var inte särskilt vackra, ska sanningen fram så finns väl inte riktigt tiden till ett test till heller...
Tholmarks gick inte med på att stryka hela kostnaden för hyran efter mina klagomål men jag fick ner kostnaden till hälften. Kikade lite snabbt på deras Bosch-sågar och de var inte särskilt vackra, ska sanningen fram så finns väl inte riktigt tiden till ett test till heller...
Jag är lite synsk
Gratulerar till köpet, du blir säkert helnöjd med den även om det är fel färg på den och länkaget är lite retro Genomskådar du min avundsjuka?
Jag ser fram emot ännu en av dina utomordentliga recensioner
Gratulerar till köpet, du blir säkert helnöjd med den även om det är fel färg på den och länkaget är lite retro Genomskådar du min avundsjuka?
Jag ser fram emot ännu en av dina utomordentliga recensioner
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Festool Kapex 60 -Sågdjup vid högervinkling?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Transportatativ Festool UG-KAPEX KS 120 köpes.
Köpes, Hyres & Bytes -
S: Festool Kapex KS 120-EB
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Festool Kapex KA-KS 120-R+L kapanslag. Sundsvall
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Festool KA-KS 120-R+L kapanslag till Festool kapex. Sundsvall
Säljes, Uthyres & Skänkes