Eftersom jag är sugen på en ny kap/gersåg och Festools Kapex verkar hyllas av så många så slog jag till ganska omgående när jag fick reda på att mitt lokala Tholmarks hade sågar till uthyrning. Tholmarks säljer även Festool så jag indikerade ganska tydligt att jag var ute efter en såg och att jag hade tänkt mig att testa så mycket som möjligt under de två dygn som jag hyrde sågen.
Tyvärr gick det inte att hyra sågen med komplett UG-set som jag är inne på att köpa, enligt försäljaren skulle Festools egna bord överleva särskilt länge i hyrbranschen - låter lite tråkigt men det kanske är så...
Första intrycket var väl inte så särskilt bra, jag hittade inte mindre än fyra olika fel på sågen under de första tio minuterna.
* Lasern fungerade inte alls
* Ratten för bevel-cut (tiltning) kuggade över i området omkring 0 grader och man fick ta tag i sågen för att få någon styrning där.
* Låsningen av slide-funktionen fick jag inte alls att fungera. Spärren gick inte att få ner så pass långt.
* Klingskyddet gick trögt så det blev trögt att trycka ner sågen och klingskyddet gick inte alltid tillbaka.
Självklart är det exemplaret som jag tittat på en hyrsåg så den kan ju ha misshandlats ganska mycket men jag blev ändå väldigt besviken på att Tholmarks inte kunde ha fixat ett exemplar som såg bättre ut - jag hade ju varit tydlig med att jag hyrde sågen för att testa inför ett eventuellt köp.
Många av reglagen kändes väldigt "rassliga" och sågen hade en del rostiga detaljer så det kanske inte är så förvånande. Började med att lite halv-vetenskapligt försöka mäta hur stabilt såghuvudet var i relation till basen. Försökte mig på att använda en mätklocka och lägga på sidokrafter. Jämförde även mot min nuvarande såg (Ryobi EMS2026SCL) och en viss skillnad kunde jag ju känna.
Bilden visar mätklockan när jag mätte i neutralläge - jag provade även med klingan nära bordet som ju är det intressanta. Med ganska stor kraft kunde man få till omkring 1mm rörelse på klingan. Ryobin hamnade på ungefär 1,5-2mm så det är klar skillnad. Eftersom handtaget är orienterat annorlunda på Kapexen kan det ju vara så att man får en mindre sådan kraft.
Fortsatte min utvärdering med att testa att göra en halvt-halvt fog dels för att testa dammupptaget och dels för att testa den funktionen. Funktionen var synnerligen smidig även om det på den här sågen var ganska trögt att skruva på reglaget. Sättet att ställa in det här var dock mycket bättre än på min Ryobi som har en skruv med låsmutter som man får justera in mot en klack i chassit. Där är det även omöjligt att på ett enkelt sätt ställa tillbaka till fullt sågdjup eftersom det är samma inställning som används till det. På Kapexen är det enkelt att byta mellan fullt och begränsat sågdjup och de tär otroligt smidigt att justera sågdjupet.
Det syns viss skillnad i spånmängd bakom sågen före/efter men det hamnade inget på golvet bakom sågen så det känns som en otroligt mycket bättre dammupptagning än min nuvarande såg. Aluminiumspånen som syns är från en tidigare hyrkund, de ploppade ut när jag lyfte på tvingen.
Testade även den metod för att ställa in halvt-halvt som beskrivs i supplemental guide, det gick att få väldigt exakt.
Med tanke på att sågen jag fått tag på troligen misshandlats en del så insåg jag att jag nog inte skulle få uppleva något under av precision men jag ville ändå testa. Att göra en cirkel av åtta bitar med 22.5 grader gerning på ändarna kändes som ett bra test. Jag gjorde ett enkelt pennstreck på anhållet för att få bitarna lika långa. Några spillbitar av MDF fick duga.
Efter att ha blivit lite besviken på konditionen på sågen och med kämpandet med min Ryobi för att få till vanliga 90 graders hörn i färskt minne så kanske inte mina förväntningar var på topp men jag tycker ändå att detta är ett väldigt bra resultat. Om man håller upp den mot ljuset kan man inte se någon luft men det finns en liten avvikelse på några av fogarna. Detta kan dock även bero på att jag inte fått till längden 100% rätt.
För att testa sågen (mäta felet) så använde jag metoden som är beskriven i supplemental manual att med en 15-25cm stor kvadratisk MDF-bit göra fyra successiva kapningar och rotera biten mellan varje kap för att effektivt fyrdubbla felet.
När jag mätte upp 2mm skillnad över 200mm kändes det som ett stort fel men om inte jag missat helt i mina trigonometriska beräkningar så ger detta ett fel på 0,14 grader för ett snitt. Det är under fabrikens tolerans på +/-0,16 grader och det på en misshandlad hyrsåg. Ändå lite imponerande.
Har inte gjort någon likadan mätning på min Ryobi men enklare mätningar har indikerat ett fel omkring 1-1,5 grad.
Det samlade intrycket är nog ändå ganska gott, den utmärkta dammupptagningen som ju är en stor anledning till att jag letar ny såg verkar vara ett infriat löfte. Precisionen som jag saknat i min tidigare såg verkar också finnas där. Det är väl också ganska troligt att många av de mekaniska felen på den här sågen har mindre med konstruktionen och mer med behandlingen att göra.
Det jag fotfarande funderar på är väl om det är värt att skaffa sågen med de kompletta kitet UG-set eller om man skall bygga något eget. Jag har egentligen inte någon bra vägg som skulle gå att offra för en stationär lösning och jag vill gärna kunna såga på lite olika ställen så UG-set verkar smart. Någon som har ett som vill tycka till?
Tyvärr gick det inte att hyra sågen med komplett UG-set som jag är inne på att köpa, enligt försäljaren skulle Festools egna bord överleva särskilt länge i hyrbranschen - låter lite tråkigt men det kanske är så...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första intrycket var väl inte så särskilt bra, jag hittade inte mindre än fyra olika fel på sågen under de första tio minuterna.
* Lasern fungerade inte alls
* Ratten för bevel-cut (tiltning) kuggade över i området omkring 0 grader och man fick ta tag i sågen för att få någon styrning där.
* Låsningen av slide-funktionen fick jag inte alls att fungera. Spärren gick inte att få ner så pass långt.
* Klingskyddet gick trögt så det blev trögt att trycka ner sågen och klingskyddet gick inte alltid tillbaka.
Självklart är det exemplaret som jag tittat på en hyrsåg så den kan ju ha misshandlats ganska mycket men jag blev ändå väldigt besviken på att Tholmarks inte kunde ha fixat ett exemplar som såg bättre ut - jag hade ju varit tydlig med att jag hyrde sågen för att testa inför ett eventuellt köp.
Många av reglagen kändes väldigt "rassliga" och sågen hade en del rostiga detaljer så det kanske inte är så förvånande. Började med att lite halv-vetenskapligt försöka mäta hur stabilt såghuvudet var i relation till basen. Försökte mig på att använda en mätklocka och lägga på sidokrafter. Jämförde även mot min nuvarande såg (Ryobi EMS2026SCL) och en viss skillnad kunde jag ju känna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar mätklockan när jag mätte i neutralläge - jag provade även med klingan nära bordet som ju är det intressanta. Med ganska stor kraft kunde man få till omkring 1mm rörelse på klingan. Ryobin hamnade på ungefär 1,5-2mm så det är klar skillnad. Eftersom handtaget är orienterat annorlunda på Kapexen kan det ju vara så att man får en mindre sådan kraft.
Fortsatte min utvärdering med att testa att göra en halvt-halvt fog dels för att testa dammupptaget och dels för att testa den funktionen. Funktionen var synnerligen smidig även om det på den här sågen var ganska trögt att skruva på reglaget. Sättet att ställa in det här var dock mycket bättre än på min Ryobi som har en skruv med låsmutter som man får justera in mot en klack i chassit. Där är det även omöjligt att på ett enkelt sätt ställa tillbaka till fullt sågdjup eftersom det är samma inställning som används till det. På Kapexen är det enkelt att byta mellan fullt och begränsat sågdjup och de tär otroligt smidigt att justera sågdjupet.
Det syns viss skillnad i spånmängd bakom sågen före/efter men det hamnade inget på golvet bakom sågen så det känns som en otroligt mycket bättre dammupptagning än min nuvarande såg. Aluminiumspånen som syns är från en tidigare hyrkund, de ploppade ut när jag lyfte på tvingen.
Testade även den metod för att ställa in halvt-halvt som beskrivs i supplemental guide, det gick att få väldigt exakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att sågen jag fått tag på troligen misshandlats en del så insåg jag att jag nog inte skulle få uppleva något under av precision men jag ville ändå testa. Att göra en cirkel av åtta bitar med 22.5 grader gerning på ändarna kändes som ett bra test. Jag gjorde ett enkelt pennstreck på anhållet för att få bitarna lika långa. Några spillbitar av MDF fick duga.
Efter att ha blivit lite besviken på konditionen på sågen och med kämpandet med min Ryobi för att få till vanliga 90 graders hörn i färskt minne så kanske inte mina förväntningar var på topp men jag tycker ändå att detta är ett väldigt bra resultat. Om man håller upp den mot ljuset kan man inte se någon luft men det finns en liten avvikelse på några av fogarna. Detta kan dock även bero på att jag inte fått till längden 100% rätt.
För att testa sågen (mäta felet) så använde jag metoden som är beskriven i supplemental manual att med en 15-25cm stor kvadratisk MDF-bit göra fyra successiva kapningar och rotera biten mellan varje kap för att effektivt fyrdubbla felet.
När jag mätte upp 2mm skillnad över 200mm kändes det som ett stort fel men om inte jag missat helt i mina trigonometriska beräkningar så ger detta ett fel på 0,14 grader för ett snitt. Det är under fabrikens tolerans på +/-0,16 grader och det på en misshandlad hyrsåg. Ändå lite imponerande.
Har inte gjort någon likadan mätning på min Ryobi men enklare mätningar har indikerat ett fel omkring 1-1,5 grad.
Det samlade intrycket är nog ändå ganska gott, den utmärkta dammupptagningen som ju är en stor anledning till att jag letar ny såg verkar vara ett infriat löfte. Precisionen som jag saknat i min tidigare såg verkar också finnas där. Det är väl också ganska troligt att många av de mekaniska felen på den här sågen har mindre med konstruktionen och mer med behandlingen att göra.
Det jag fotfarande funderar på är väl om det är värt att skaffa sågen med de kompletta kitet UG-set eller om man skall bygga något eget. Jag har egentligen inte någon bra vägg som skulle gå att offra för en stationär lösning och jag vill gärna kunna såga på lite olika ställen så UG-set verkar smart. Någon som har ett som vill tycka till?
Redigerat:
Snyggt jobbat.
Men jag fick hicka när jag läste att den sågade 2 mm fel på en sträcka av 200mm viket är galet mycket:eek:. Det är nästan 1mm på en 95 regel vilket inte är godkänt.
Det måste väl vara en inställnings möjlighet.
Och har fabriken en tolerans som skulle vara sämre . Det låter inte troligt tycker jag eller är kapsågar så dåliga? inte riktigt min uppfattning.
Nu äger jag själv ingen portabel kap och ger men har dock använt dylik ett x antal gånger.
Kan någon lärd förklara för mig!
Men jag fick hicka när jag läste att den sågade 2 mm fel på en sträcka av 200mm viket är galet mycket:eek:. Det är nästan 1mm på en 95 regel vilket inte är godkänt.
Det måste väl vara en inställnings möjlighet.
Och har fabriken en tolerans som skulle vara sämre . Det låter inte troligt tycker jag eller är kapsågar så dåliga? inte riktigt min uppfattning.
Nu äger jag själv ingen portabel kap och ger men har dock använt dylik ett x antal gånger.
Kan någon lärd förklara för mig!
Får se om jag behöver betala för hyran av den här först - om inte kanske det blir en sväng med Bosch GDL.
Har inte särskilt mycket fritid men när det gäller investeringar i 15k klassen så vill jag gärna testa lite först så jag inte blir besviken. Har väntat ett bra tag på en möjlighet att testa den här sågen så man får ta sig tid.
Är bara en hobbyanvändare som spårat ur rejält, i gott sällskap på detta forum...
Har inte särskilt mycket fritid men när det gäller investeringar i 15k klassen så vill jag gärna testa lite först så jag inte blir besviken. Har väntat ett bra tag på en möjlighet att testa den här sågen så man får ta sig tid.
Är bara en hobbyanvändare som spårat ur rejält, i gott sällskap på detta forum...
Tråkigt att läsa att du gjort ett test på en hyrmaskin som blivit misshandlad.
Jag har själv sett hur folk har misshandlat en Kapex då de inte förstått sig på maskinen, textiltfunktionen som de drar sönder kuggarna pga de inte vet hur man justerar.
Jag har själv sett hur folk har misshandlat en Kapex då de inte förstått sig på maskinen, textiltfunktionen som de drar sönder kuggarna pga de inte vet hur man justerar.
Bra jobbat. Men projicerar inte femskärsmetoden felet över fem längder på en längd? Dvs du har ett fel som är 2mm på en meter? Fortfarande inte bra, men det blir ju bara 0,11 grader. För husbyggande absolut inga problem, för finsnickeri... kanske ok.
Metoden jag använt innebär 4 snitt och efter varje snitt vrider man biten så att man sågar nästa med föregående som referens. Tanken är att man skall såga bort så lite som möjligt vid de första tre sågningarna och sedan en bredare bit vid den sista - detta för att approximationen skall bli så rätt som möjligt. Därefter beräknar man vinkeln som blir på den sista biten - i mitt fall 2mm över 200mm vilket blir strax under 0,6 grader. För att approximera felet för ett snitt delar man därefter den vinkeln med 4 vilket ju inte är helt rätt men ändå en god approximation. Felet på ett snitt blev således 0,14grader. Då ingår ju vissa fel som metoden stär för (man kanske inte har biten exakt mot anhållet, man kanske rörde biten vid snittet, man har fel vid mätningen av längderna osv...). Uppgiften om tolerans i produktion kommer från supplemental manual.
Kanske någon Kapexägare kan göra om testet på sin (förhoppningsvis mindre misshandlade) såg?
Kanske någon Kapexägare kan göra om testet på sin (förhoppningsvis mindre misshandlade) såg?
Redigerat:
Jag är inte riktigt säker på hur testet ska fungera och hur man räknar ut graderna. Men jag har en två veckor gammal kapex jag kan göra testet på
Sågade fyra snitt och mätte skillnaden på biten. Skillnaden närmst anhållet var 104.6mm och längst ut 104.8mm mätt med skjutmått på en 200mm lång bit
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Kalas, matar man in de siffrorna i manualen jag talar om (http://www.festoolusa.com/media/pdf/kapex-ks120-supplemental-manual.pdf) så får man ett fel som är 0.014 grader, alltså en faktor 10 bättre än den såg jag tittat på.
Hade inte så mycket att välja på, Festool har inte så mycket aktiviteter häromkring och det var den här sågen som min ÅF plockade fram. Man känner ju verkligen att man tycker det är värt de där 25-30% extra som Svenska ÅF begär för produkterna...FreddaP skrev: