10 656 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Festool Domino - dålig precision
Utan att veta så kan jag tänka mig att dom fördefinierade tjocklekarna finns på den tyska marknaden....och då måste väl det gälla i alla andra länder
Lösningen ovan är smidig, den ska jag börja använda.
Vill man ta det ett steg längre så kan man modifiera trappstegen till att passa bättre för svenska förhållanden. Vill man inte förstöra originalet så är den inte dyr som reservdel och enkel att byta.
Lösningen ovan är smidig, den ska jag börja använda.
Vill man ta det ett steg längre så kan man modifiera trappstegen till att passa bättre för svenska förhållanden. Vill man inte förstöra originalet så är den inte dyr som reservdel och enkel att byta.
Nu är de fasta höjdlägena inte så avgörande för funktionen, men som sagt, många skivmaterial har andra tjocklekar om man tittar i skivgrossisternas listor.
Ovan tips är helt ok
Ovan tips är helt ok
Lite ålderstigen tråd men jag hittar ingen lämpligare för min fråga.
Har tidigare gjort en grind till trädgården bestående av reglar 45x95 och 45x70 och nu skall jag göra flera. Den ursprungliga grinden gjordes med fogningar halvt-i-halvt men eftersom jag numera har en Domino funderar jag på om det inte går att göra lite fortare med den. Har dock några funderingar...
* Hur förkastligt är det att inte används SIPO utan de vanliga domino-brickorna utomhus, grinden skall ju ändå målas...?
* Räcker det med två st 8x50 eller 10x50 i varje fog för hållfastheten? Grinden blir ju inte tung som en dörr kanske men den väger ju några kilo... Halvt-i-halvt fogar är ju ganska starka om man jämför.
Har tidigare gjort en grind till trädgården bestående av reglar 45x95 och 45x70 och nu skall jag göra flera. Den ursprungliga grinden gjordes med fogningar halvt-i-halvt men eftersom jag numera har en Domino funderar jag på om det inte går att göra lite fortare med den. Har dock några funderingar...
* Hur förkastligt är det att inte används SIPO utan de vanliga domino-brickorna utomhus, grinden skall ju ändå målas...?
* Räcker det med två st 8x50 eller 10x50 i varje fog för hållfastheten? Grinden blir ju inte tung som en dörr kanske men den väger ju några kilo... Halvt-i-halvt fogar är ju ganska starka om man jämför.
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
En liten reflektion, det faktum att det överhuvud taget går att kalibrera är det ni betalar för, se om det går att kalibrerar en Meec...
Att det en gång i tiden kalibrerades väl från fabriken innan det gick iväg och därmed en gång i tiden var bättre än de andra är vad vi fortfarande betalar för.Thomas_snickare skrev:
Faktum är att billighetsverktyg ofta kan kalibreras.Däremot har de ibland ett glapp som inte går att lösa. Efter att jag lärde mig att jag till och med behöver och tjänar på att kalibrera Hammer (och säkert även Felder har bara inte handlat så dyrt), kalibrerade jag en del billighetsverktyg, som min best tool kap. Nackdelen är att min efterlängtade dyra kap blir mycket svårmotiverad, den billiga är alltför bra.
Stulet från en bra bok: En vanlig handhyvel kostade en gång i tiden en och en halv månadslön för snickaren. Det var då självklart att när den kom hade det lagts timmar på att trimma in den. När ett verktyg nu kostar ett par timlöner, finns det ingen vinst i a trimma in det.
--- Mats ---
Badtastex, personligen skulle jag nog använda mig av halv i halvt som du tidigare hade gjort.
Angående domino, även om du målar så kommer det att krypa in fukt i virket till dominon vilket betyder att det kommer att vara fuktigare på sommaren och torrare på vintern. Om det påverkar standard domino brickorna kan jag inte svara på.
Pär
Ps Ja man måste justera en svindyr Felder.
Angående domino, även om du målar så kommer det att krypa in fukt i virket till dominon vilket betyder att det kommer att vara fuktigare på sommaren och torrare på vintern. Om det påverkar standard domino brickorna kan jag inte svara på.
Pär
Ps Ja man måste justera en svindyr Felder.
Lite gammal tråd men det här med tjocklekarna stör mig en del. I US kan man köpa Imperial Thickness Gauge från Seneca Woodworking (http://www.senecawoodworking.com/products/imperial-thickness-gauge-df500)
Den löser däremot inte heller problemet fullt ut så frågan är om det finns någon annan vettig lösning på problemet? Skulle ha en plastbit som är anpassad till måtten på det man köper på brädgårn helt enkelt. Kanske går att tillverka själv på något smidigt sätt?
Den löser däremot inte heller problemet fullt ut så frågan är om det finns någon annan vettig lösning på problemet? Skulle ha en plastbit som är anpassad till måtten på det man köper på brädgårn helt enkelt. Kanske går att tillverka själv på något smidigt sätt?
Använd skalan i stället. Den avläses som avstånd från anhållet till fräsverktygets centrum. Oftast spelar det ingen roll om måttet är exakt, så länge man använder anhållet mod de ytor som skall linjera. Om sedan dominohålet hamnar i centrum på materialet eller 1 mm under spelar ingen större roll i de flesta fall. Värre är det om man gör en tapp på traditionellt sätt utan Domino, och vill passa ihop den med ett dominihål. Då kan jag redan nu avslöja att linjeringen kommer att bli dålig, även om man har ställt in på en tjocklek som finns på plastgrejen på Dominon.
Jag skulle nog vilja hävda att det är olämpligt att placera hålen i centrum, det är mycket enklare att få det rätt vid ihoplimning om man tydligt ser att det finns en offset. Inte så kul att märka att det är en halv millimeter fel efter att man limmat ihop allting.
Då betydligt bättre att istället använda samma sida som referens som Mattias föreslår och placera dem offcenter.
Då betydligt bättre att istället använda samma sida som referens som Mattias föreslår och placera dem offcenter.
Hade hittills tur med mina maskiner, de var bra kalibrerade. Kan också tycker att man lär sig någonting om maskinen av att kalibrera själv. Om man är osäkert kan man ju be försäljaren att gör det tillsammans med en.
Sedan ser jag det också lite som Mats:
Snickeriarbete ,för mig, är mm-arbete.
Jag behöva inte den tiondedels precision vissa sträver efter.
Sedan ser jag det också lite som Mats:
Snickeriarbete ,för mig, är mm-arbete.
Jag behöva inte den tiondedels precision vissa sträver efter.
Liknande trådar
-
Excenterslip - 3m xtract, festool ets ec, mirka deros?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Festool Systainer Rails - Var hittar man dem?
Festool Domino - nybörjartråd
Festool Domino - göra egna domino brickor
FESTOOL Domino DF-500?
Verktyg, Maskiner & Fordon