Har nu på allvar börjat använda min Festool Domino till ett rätt så avancerat möbelbygge.

Men till viss del blev Dominon en en besvikelse! q(;^;)p
Först och främst är listanslaget ett skämt. En ranglig plastkonstruktion med måttskalor á la Kina och lågpriskedja. De rörliga delarna är inte parallella och det är mycket komplicerat att få till en bra centrering.
Listanslaget kanske funkar för grovsnickeri när man vill slänga upp lite staketribbor och annat hantverkartjofs...

Sen så körde jag med 10x50 mm domino, dvs 10 mm fräsen. Upptäcker då att det är omöjligt att få fräsningen centrerad. Om jag ritar en centrumlinje och använder mig av den graderade plastskalan som sitter ihop med maskinen så får jag en förskjutning på över 1 mm! (åt ena hållet) Det är så grovt fel att det inte går att bruka till finsnickeri överhuvudtaget.
Det spelar ingen roll hur jag håller maskinen eller med vilken hastighet jag matar in under fräsoperationen.

Efter timmar av trixande har jag nu listat ut de flesta feltoleranser hos maskinen och tillbehören och då får man givetvis väldigt fina sammanfogningar eftersom domino-brickans inpassning mot fräshålet har väldigt fin passform, också det enda som uppvisar någon form av precision.
Jag trodde det bara var att tuta och köra, men icke, uselt för en maskin som går loss på närmare 10 000 SEK med tillbehör.

Nu undrar jag givetvis om jag gör något fel eller om maskinen är felaktig? Går det att kalibrera alla skalor eller är allt "fix"? Instruktionsmanualen beskriver bara en massa säkerhetsrisker och i princip ingenting om hur maskinen ska användas eller underhållas, fruktansvärt dåligt.

Någon van Domino-användare? Vad säger ni?
 
Plastlinjalen går att ställa in, men det är lite pyssel. Rita ett streck på två bitar och sikta efter strecket. Ställ in så att du får det smalaste spåret. Passa ihop bitarna och sätt ihop dem. Om strecken inte linjerar flyttar man linjalen halva misspassningen och gör om tills det blir bra. Det tar en stund.
 
  • Gilla
Hyvlarn
  • Laddar…
Det finns en bra "supplemental manual" här.
/B
 
  • Gilla
Hyvlarn
  • Laddar…
Där ser man! Jag googlade själv lite grann efter mitt inlägg och får väl skämmas lite över att jag inte visste att skalan går att kalibrera :blushing:
Men håll med om att det är konstigt att den inte är centrerad från början i nyskick?

Tack för alla länkar! Dessa ska jag kolla in

Förresten, det kan inte ha något med fräsdiametern att göra? Jag märkte inte detta "centreringsproblem" på 6-8 mm fräsarna, men kanske det avvek för lite för att märkas?
 
bengtn skrev:
Det finns en bra "supplemental manual" här.
/B
Den där hade ju en del godsaker! Tackar! d^_^b
 
Den mer eller kompletta listan Festool länkar finns här.
/B
 
Gruvberget skrev:
...Men håll med om att det är konstigt att den inte är centrerad från början i nyskick?...
Jag är numera uppgiven på den punkten. Mina första Festool prylar behövde inte kalibreras. Men numera vet jag att vad jag än köper från Festool måste kalibreras. Dessutom allt jag köper från Hammer (bara erfarenhet från två prylar, men jag gissar det är samma mönster).



Det finns två skäl som jag ser:
  1. Jag vill ha mina saker så exakta att jag vet att alla fel kommer från mig. Det är inte den ambitionen de har i sin kvalitetskontroll. På Dominon till exempel, så länge du alltid refererar höjd från samma "sida" på det du tillverkar, så gör det inget om höjden är en halv millimter fel, den är repeterbart densamma.
  2. Läste i en bok att en handhyvel förr motsvarade 1.5 månadslöner för snickaren. Att lägga ett par timmar på att justera den var alltså ingen kostnad för leverantören jämfört med priset. Men prylar för 4-5-6 tusen, de kan inte bära en eller två timmars kalibreringsarbete.
Att börja skruva i min Hammer hyvel var en skräckfylld känsla. Men resultatet blev en hyvel som är fantastiskt mycket bättre. Läser att till och med dyra Feldrar inte klarar av att tilta sågklingan utan att man måste justera för det. Troligen är det så att bara entusiaster bryr sig om att få bort alla dessa trots allt ganska små fel. Själv tillverkar jag det mesta så att hyllor och annat skjuter ut/glappar runt en millimeter. Då syns inte avvikelser på en halv millimeter...

--- Mats ---
 
Redigerat:
Om man lär sig avvikelserna så kan man kompensera för det och repeterbarheten är det inget fel på eftersom Dominon är så rejält byggd (de delar som är av metall). Men som sagt, det är dyra grejor och då begär jag mycket mer än vad t ex Bruksbo och Meec erbjuder som kostar 1/20-del av Festool.

Även kalibrering går att automatisera, det borde t ex endast vara extremt små avvikelser på en etsad eller stansad skala eftersom grejorna massproduceras och vid massproduktion är det en baggis att trimma in produkten så optimalt som möjligt.
 
Jag undrar om det är ett nytt fenomen att Festool är dåligt kalibrerade från fabrik? Den enda Festool som jag har köpt ny är TS55-an för tre år sedan, den var perfekt ur lådan. Alla övriga Festool som jag har köpt begagnade har också varit perfekt kalibrerade (inklusive Dominon), trots (tack vare?) att vissa av dom uppenbarligen hade använts rätt hårt...

Eller har jag bara haft tur?

/fth
 
Jag tycker Festool gör ett OK jobb med kalibrering. Min Kapex laser behöver trimmas lite på ena sidan då den ligger 1 mm för långt ut, men den är helt parallell, så den är fullt användbar.

Dominon har jag inte haft några direkta kalibreringsproblem med, men det som stör mig, är att höjdjusteringen inte direkt motsvarar tjocklekar vi normalt sett ser på brädgården. Jag kanske har missat något där..

En sak ska påpekas om Jerrys manual till Dominon, han har skrivit fel när han pratar om att utöka avståndet på ett ställe. Han skriver att han lägger till en offset på 5mm för att komma till 25, men egentligen vill han till 22,5mm. Jag har påpekat detta och han har lovat rätta det, men jag tror inte det skett än.
 
agehall skrev:
Jag tycker Festool gör ett OK jobb med kalibrering. Min Kapex laser behöver trimmas lite på ena sidan då den ligger 1 mm för långt ut, men den är helt parallell, så den är fullt användbar....
Det är nog detta som gör det så svårt att jämföra, man har olika förväntningar och olika slutsatser. Fick jag en laser som var 1 mm fel skulle jag hänföra det till samma sak som jag gjorde innan, det vill säga dåligt kalibrerad. Du hänvisar trots detta till Festool som "OK jobb med kalibrering".

Samma gäller min TS75. Jag använde den länge och var nöjd, innan jag fick några problem med gersågningar. När jag väl kollade fanns det ett fel i hur 90 grader klingan var. Inte mycket, men mycket nog för att en kalibrering skulle markant förbättra resultatet. Det ser jag som att man behöver kalibrera själv (då man kan förbättra resultatet vid normal användning).

--- Mats ---
 
Redigerat:
Ja, 1mm är väl inte direkt bra kalibrering, men den är parallell och det är viktigare. Eftersom jag inte ägt en Kapex innan, så var jag ju ändå tvungen att "lära mig" hur lasern var inställd, så jag såg det inte som ett problem. TIll sommaren ska jag dock kalibrera om den lite så att den är kant-i-kant med klingan på båda sidorna.

Min TS-55a har jag aldrig upplevt några som helst problem med.

Det är klart de skulle kunna kalibrera prylarna bättre från fabrik, men samtidigt går det väl bra att bara skicka in verktygen så får deras serviceverkstad göra kalibreringen ifall man inte vill göra det själv...
 
agehall skrev:
Dominon har jag inte haft några direkta kalibreringsproblem med, men det som stör mig, är att höjdjusteringen inte direkt motsvarar tjocklekar vi normalt sett ser på brädgården. Jag kanske har missat något där..
.
Jag har reagerat på detta också. Många skivmaterial och planhyvlat har ofta de tjocklekar som inte finns i höjdjusteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.