6 533 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Felplacerad luftvärmepump på mellanplan
Jag har kört den riktad mot mitten och Med spridning i höjdled. Kan testa att även låsa den mot golvet.R Riverground skrev:
Som det är nu så får jag dessa temperaturakillnader.
Stora hallen -2
Köket -4
Fast i sovrummet vill väl de flesta ha lite kyligare? Och tyst?T Tummen86 skrev:Hej!
Har precis installerat en luftvärmepump.
Ibland har man ju inte huvudet med sig, lätt att känna sig som en idiot efteråt. Eller hur?
Ge mig gärna tips och råd hur jag ska gå vidare.
Jag har 2 plans hus med källare.
Jag bifogar en enkel ritning på mellanplan där luftvärmepumpen är monterad.
Jag upplever katastrofalt dålig värmespridning. Jag medger att den sitter knasigt monterad, vad gör jag nu?
Är det värt att sätta fläkt mellan vardagsrum och sovrum för att flytta på luften? Eller ska man flytta hela värmepumpen?
Jag har köpt installationen och har tegelfasad.[bild]
Tänker att en fläkt i väggen mellan storarum och hall, eventuellt med några meter fläktkanal så att luften kommer till köket skulle kunna funka. Den varmare luft som trycks in i köket kommer sedan kunna värma sovrummet och hallen, och från hallen också (i större usträckning än i dag) värma övervåningen.
Så borde det väl också vara möjligt att flytta innomhusdelen en del meter utan att flytta utomhusdelen och göra nya hål? Blir ju lite rör längs tak eller golv i storarummet, så beror ju lite på möblering och känslighet hur bra det blir. Men det är ju inga stora rör, så kan nog byggas in rätt snygt.
Kan du inte låta ytterdelen sitta kvar och bara flytta innerdelen 4m till höger (mitt för dörröppningen mot stora hallen) ? Behöver kanske inte ens mer kylmedium utan bara 5/7m rör som kan dras på väggen. Snyggare om de kan dras på utsidan men då behöver nytt hål göras där de dras in och gamla hålen pluggas igen.
Går ju såklart men tycker det blir för fult 😞M Matte337 skrev:Kan du inte låta ytterdelen sitta kvar och bara flytta innerdelen 4m till höger (mitt för dörröppningen mot stora hallen) ? Behöver kanske inte ens mer kylmedium utan bara 5/7m rör som kan dras på väggen. Snyggare om de kan dras på utsidan men då behöver nytt hål göras där de dras in och gamla hålen pluggas igen.
Sätt in en friskluftsventil i hålet som är taget i fasaden istället, så behöver du inte försöka åthärda hålet.T Tummen86 skrev:
Jag tror inte alls på att bygga vidare på ett dumt beslut med flera andra dumma/konstiga beslut med fläktar och olika lösningar. Du får ju dessutom väldigt varmt i sovrummet, ifall det funkar som du tänker dig. Plus en väsnande fläkt där. Nä, flytta pumpen så att den blåser från vardagsrummet, samma vägg som nu, så får du effektiv uppvärmning av både hall och vardagsrum, lite värme till sovrummet också och köket är inte lika viktigt för det får man ofta överskottsvärme av matlagning.
Samtidigt så vill firman säkert vara sina kunder till lags. Jag förutsätter att det INTE var installatören som föreslog placeringen.T Tummen86 skrev:Verkligen. Jag blir frustrerad.
Detta är ifrån installatörens hemsida.
"X är mer än bara en
tjänsteleverantör; vi är en
partner som är engagerad i
att säkerställa att din
luftvärmepump installeras
korrekt och effektivt. Varje
installation genomförs med
högsta precision, och vi
säkerställer att varje system
är optimalt anpassat for att
maximera effektiviteten och
leva upp till kundens
förväntningar"
Spelar mindre roll kan jag tycka, i ett sådant läge tycker jag att installationsfirman ska tydligt påtala att ”Vi kan givetvis montera den där du säger, men vi rekommenderar en annan placering pga. X, Y och Z. Är du säker att du ändå vill ha den där?”K Kardan79 skrev: