isolde skrev:
Det kan bero på profil, men normalt sett, ska inga nitar eller skruvar synas.
[bild]

Normalt sett ser man jämnt rostfria skruv eller popnit är det inte skruvat är det inte gjort enligt ama.
 
johan ivarsson skrev:
Normalt sett ser man jämnt rostfria skruv eller popnit är det inte skruvat är det inte gjort enligt ama.
Precis....o dom där gavlarna är nog inte godkända heller.
 
Det är väl tydligt att det väller in en massa konstruktioner från ett av våra grannländer på andra sidan havet, med nära kopplingar till industrilandet Tyskland :)

Många av dessa lösningar är säkert utmärkta, vad än Hus-AMA säger.

Man kan ju inte säga annat än att det Isolde visar är snyggt. Hoppas att det är bra också!
Det här med silikon och akrylfog måste ju ses som en halvmesyr ändå.
För att inte tala om att stå och bocka gavlar på blecken för hand.

Det gäller väl att vi och våra snickare får börja läsa monteringsanvisningar och ta till oss tekniken.

Svenskt är inte alltid bäst, och varar inte för evigt.

På gott och ont!
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl tydligt att det väller in en massa konstruktioner från ett av våra grannländer på andra sidan havet, med nära kopplingar till industrilandet Tyskland :)

Många av dessa lösningar är säkert utmärkta, vad än Hus-AMA säger.

Man kan ju inte säga annat än att det Isolde visar är snyggt. Hoppas att det är bra också!
Det här med silikon och akrylfog måste ju ses som en halvmesyr ändå.
För att inte tala om att stå och bocka gavlar på blecken för hand.

Det gäller väl att vi och våra snickare får börja läsa monteringsanvisningar och ta till oss tekniken.

Svenskt är inte alltid bäst, och varar inte för evigt.

På gott och ont!
Nä svenskt är absolut inte bäst alltid,finns många fina lösningar i utlandet. Åk på en byggmässa i Tyskland tex... Oj oj oj med prylar det finns. Problemet är väl att om det inte följer AMA så får det nedslag på en besiktning oavsett om det är en bättre eller sämre lösning.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
L lordi skrev:
På mina PVC-fönster har man också pop-nitat fönsterblecken, men de är istuckna i ett spår, så man ser bara några vita nitskallar. Kanske de kan göra nya plåtar och nita genom de gamla hålen.
Köpte ett hus precis och upptäckte samma sak!!! Då har jag betalt besiktningsman som missat detta!!!
Vad göra? Är det besiktningsmannens försäkring som ska ta detta?
Vet att nordiska fönster har svets som kan svetsa igen hålen med samma vita plast. Det blir väldigt bra resultat.
 
Ö Örnie69 skrev:
Köpte ett hus precis och upptäckte samma sak!!! Då har jag betalt besiktningsman som missat detta!!!
Vad göra? Är det besiktningsmannens försäkring som ska ta detta?
Vet att nordiska fönster har svets som kan svetsa igen hålen med samma vita plast. Det blir väldigt bra resultat.
Du kommenterar en 9 år gammal tråd. Gammal själv eller bara nollkoll?
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du kommenterar en 9 år gammal tråd. Gammal själv eller bara nollkoll?
Sökte tråd detta var vad som dök upp. Noll koll förmodligen
 
Ö Örnie69 skrev:
Köpte ett hus precis och upptäckte samma sak!!! Då har jag betalt besiktningsman som missat detta!!!
Vad göra? Är det besiktningsmannens försäkring som ska ta detta?
Vet att nordiska fönster har svets som kan svetsa igen hålen med samma vita plast. Det blir väldigt bra resultat.
Oj, den här gamla tråden vaknade visst till liv :)
Alltså mina är helt efter monteringsanvisning. Plåten sitter uppstucken i ett spår, alltså inte på utsidan av fönstret. Sedan är det popnitat med vita popnit.
Det ser ut ungefär som när man skruvar plåtar mot vanliga träfönster. Då har man ju en massa små skruvar i nederkant istället.
Fönstren ser fortfarande bra ut och jag har inte haft några problem under den här tiden. Plåtarna har dock blivit lite missfärgade av väder och vind, vilket ju är naturligt.
 
L lordi skrev:
Oj, den här gamla tråden vaknade visst till liv :)
Alltså mina är helt efter monteringsanvisning. Plåten sitter uppstucken i ett spår, alltså inte på utsidan av fönstret. Sedan är det popnitat med vita popnit.
Det ser ut ungefär som när man skruvar plåtar mot vanliga träfönster. Då har man ju en massa små skruvar i nederkant istället
Mina ser ut så här. Gör det något att väcka upp en gammal tråd?
 
  • Skugga av ett fönsterlås på en fönsterbräda vid ett smutsigt fönster i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ö Örnie69 skrev:
Mina ser ut så här. Gör det något att väcka upp en gammal tråd?
Nej det gör inget att väcka upp en gammal tråd. Nästan bättre än att starta en ny i samma ämne.

Dina fönster bör ha ett spår för plåten så den går att sticka upp underifrån, men det borde framgå av monteringsanvisningen. Man måste se till så att det finns plats för det också, därför får inte fönstret ligga kloss mot regelverket undertill.
OM man nu vill bemöda sig med att ändra på det, så kan man ju använda de befintliga nithålen, då behöver man inte täta något. Risken är dock att man har lagt silikon eller något mellan plåt och fönster
Vet du vad det är för fabrikat på fönstren?
 
L lordi skrev:
Nej det gör inget att väcka upp en gammal tråd. Nästan bättre än att starta en ny i samma ämne.

Dina fönster bör ha ett spår för plåten så den går att sticka upp underifrån, men det borde framgå av monteringsanvisningen. Man måste se till så att det finns plats för det också, därför får inte fönstret ligga kloss mot regelverket undertill.
OM man nu vill bemöda sig med att ändra på det, så kan man ju använda de befintliga nithålen, då behöver man inte täta något. Risken är dock att man har lagt silikon eller något mellan plåt och fönster
Vet du vad det är för fabrikat på fönstren?
Hej. Vet tyvärr inte fabrikat. Förmodligen nordiska fönster eller från samma fabri( tror de görs i polen)k. Jag fick tips av en plåtis att man kan täta med uretan mellan plåt o fönster om man gör så. Känns iaf att jag måste ta av och titta på möjligheterna. Sjukaste är att jag köpte huset av en byggare som varit i branschen många år..,
 
Man behöver dock inte överdriva tankesätten heller? Det är ju inte så att det automatiskt forsar in kubikmetrar med vatten bara för att det ser ut sådär...........Det kan fungera precis lika bra och även om det finns bättre sätt betyder det ju inte att alla andra sätt är förkastliga. Det finns nog en förkräcklans massa fönster därute där plåten är spikad på samma sätt.
 
S Stefan1972 skrev:
Man behöver dock inte överdriva tankesätten heller? Det är ju inte så att det automatiskt forsar in kubikmetrar med vatten bara för att det ser ut sådär...........Det kan fungera precis lika bra och även om det finns bättre sätt betyder det ju inte att alla andra sätt är förkastliga. Det finns nog en förkräcklans massa fönster därute där plåten är spikad på samma sätt.
Skrämmande tanke då det inte är godkänt enligt hus-AMA.
Det bevisar att vi har en hel yrkeskår utan adekvat utbildning.
En droppe i minuten blir mycket på ett år. Det förstår alla med någon typ av utbildning…kolla bilden, den glipan släpper in rätt mycket…
 
  • Glipa mellan en dörr och dess karm som kan leda till läckage och drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uppdatering. LF försäkringar gick motvilligt med på att ersätta mig med 100000kr
Offert som jag fått från plåtfirma/fönsterfirma kostade 164000kr
Och där ingick byte av samtliga fönster och plåtning. LF hade som argument att det inte gick att bevisa att vi skulle ha kunnat förhandla med priset vid köp av huset, då var det bra med det. Man uttryckte i princip att jag skulle vara glad att jag fick det jag fick. Dock tycker jag att de erkänt besiktningsmannens fel och då tycker jag att jag skulle hållas skadelös och ersatt helt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.