Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad ??

Om man sågar av skåpssidorna strax under hyllplanet som kryddorna står på så håller skåpet väl visst det ihop... :thinking:
Med hyllan som botten så att säga.

Sen skruvar man fläkten upp i skåpssidorna.

OM man nu vill ändra det från originalet som är precis enligt bilden men där det dock saknas en täckfront över fläkten.
Ja just, jag uppfattade det som att skåpsidorna tillhörde skåpen på sidorna...

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
TS startade två kränkta trådar om sin lägenhet, Och kom sen aldrig tillbaka

Jag tror dylika trådar om hyresrätter är en bra anledning till varför så många på detta forum väljer att bo i hus :)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Det skall vara minst 50 cm mellan fläkt uk samt spis. För övrigt får man inte koppla en köksfläkt till ventilationskanalen i hyreshus! Enbart kolfilterr godtas. Klantig installation. Montera kolfilterfläkt och byt ut ena skåpet.

S seniorkonsult skrev:
Det skall vara minst 50 cm mellan fläkt uk samt spis. För övrigt får man inte koppla en köksfläkt till ventilationskanalen i hyreshus! Enbart kolfilterr godtas. Klantig installation. Montera kolfilterfläkt och byt ut ena skåpet.
Så kan du inte säga för det är ju olika höjder på olika fläktar och olika regler i olika hus. :thinking::surprised:

S seniorkonsult skrev:
Så kan du inte säga för det är ju olika höjder på olika fläktar och olika regler i olika hus. :thinking::surprised:
ja precis för på den fläkten är det 40cm som gäller till elspis. Och fö bor jag själv i hyreshus med egen kanal.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nej. Brandskydd gäller oavsett fabrikat enl byggbestämmelser. Högre om det är gasspis.
Minsta höjd mellan underkant fläkt och bänkskiva är minst 50 cm. Läs bl a bruksanvisningen!

S seniorkonsult skrev:
Nej. Brandskydd gäller oavsett fabrikat enl byggbestämmelser. Högre om det är gasspis.
Minsta höjd mellan underkant fläkt och bänkskiva är minst 50 cm. Läs bl a bruksanvisningen!
det är i bruksanvisningen det står 40cm

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
ja precis för på den fläkten är det 40cm som gäller till elspis. Och fö bor jag själv i hyreshus med egen kanal.
Att du bor i hyreshus med egen kanal gör alla som bor i hyreshus men det är en imkanal som inte får kopplas till köksfläkt som trycker in os hos grannarna.

D DFYD123 skrev:
det är i bruksanvisningen det står 40cm
Källa på det?

S seniorkonsult skrev:
Källa på det?
Räcker produktbladet?!

• Skärmdump av ett produktblad för en fläkt på en webbsida med teknisk data och måttskisser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Att du bor i hyreshus med egen kanal gör alla som bor i hyreshus men det är en imkanal som inte får kopplas till köksfläkt som trycker in os hos grannarna.
hur kan det hamna hos grannarna om du har egen kanal??

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
monterade fö en kamin för ngt år sedan och då sotarn inte ville godkänna väggenomföringen då det var för nära brännbart så tog vi fram tillverkarens riktlinjer och sotarn godkände utan problem. Så det känns som om brandskyddet baseras på tillverkares rekommendationer??

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
hur kan det hamna hos grannarna om du har egen kanal??
Hur vet du att du har egen kanal? Gamla kanaler är ofta otäta, dessutom har man ofta gemensam frånluftskanal i äldre hus.

S seniorkonsult skrev:
Hur vet du att du har egen kanal? Gamla kanaler är ofta otäta, dessutom har man ofta gemensam frånluftskanal i äldre hus.
kommer jag vara tvungen att lämna källa på det??

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jisses vad trött jag blir på folk som tjafsar och envisas utan att ha torrt under fötterna.

Jag har jobbat med kök i över 15års tid och har koll...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.