Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det ser märkligt svart ut kring skruvskallarna.
Vad är det för skruv och vilken kvalite?
Det är vanlig ”trallskruv” från Optimera, hur dålig kvalitet kan det vara

N NicholasM skrev:
Det är vanlig ”trallskruv” från Optimera, hur dålig kvalitet kan det vara
Jag frågar då det ser ut som obehandlade skruv som rostat och missfärgat trät, men det kanske bara är fukt.

Nissens Nissens skrev:
Då undrar man ju varför du vslt obehandlat trä?
Hade du valt behandlat trä så hade det inte varit något problem…
vi valde det för det var finare och ville inte ha inpregnerade brädor med allt vad det innebär.

N NicholasM skrev:
vi valde det för det var finare och ville inte ha inpregnerade brädor med allt vad det innebär.

Nästan allt ser ju likadant ut i slutändan ändå. Det "gråar" till sig.
Angående skruven så behöver man dra ner den en bit ibland för att få trallen att dra mot spikregeln. Speciellt med dagens skitvirke som kan svänga upp ner höger vänster på en och samma bräda.

Ser ut som att det är skruvat med vanlig trallskruv med tanke på de svarta markeringarna runt skruvskalkarna.

Lärk och anndra ädelträ eller obehandlat ska skruvas med rostfri skruv för att undvika det.

• Gilla
ujh och 3 till
  • Laddar…
Lärk innehåller mycket syra vilket påverkar vanlig trallskruv och du får dessa svarta utfällningar. Jag utgår nog ifrån att skruvarna kommer hålla kortare tid än förväntat.

• Gilla
Malin Charlotta
  • Laddar…
När jag la lärk för 10 år sen, så skulle man renkapa alla ändar, och förborra för skruven

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
plåtrickard plåtrickard skrev:
När jag la lärk för 10 år sen, så skulle man renkapa alla ändar, och förborra för skruven
Hur ser det ut nu efter 10 år?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Lärk innehåller mycket syra vilket påverkar vanlig trallskruv och du får dessa svarta utfällningar. Jag utgår nog ifrån att skruvarna kommer hålla kortare tid än förväntat.
Om det är behandlad trallskruv och inte rostfri så är det fel eftersom lärkens syra fräter bort beläggningen.

Det ska alltså vara rostfri (a2) eller syrafast (a4) trallskruv.

Att skruven sitter några mm ned från ytan är inga problem om det är 28 mm trall.

En del tycker att det är snyggare då skruven inte syns lika tydligt med träfiber som lägger sig ovan skruvskallen.

K kniv skrev:
Hur ser det ut nu efter 10 år?
Kan tyvärr inte svara på, gjordes hos en kund, men inga klagomål än

Hittade ett par bilder när det är hyfsat nylagt

• Nylagt trätrall på terrass med rostfria räcken och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad trätrall vid ett hus med vit vägg och räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det hade jag gjort med. Tycker lärk ofta är ful och sprucken i ändarna

Finns speciella skruv att använda vid ände på trall (fanns åtminstone vid senaste läggning)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.