Unikt namn Unikt namn skrev:
De där 3,2kvm oönskat badrumstillbyggnad kostar säkert TS en halv mille.
500 000 SEK för ett 3,2 m² "hygienrum" låter mycket. 200 000 SEK om man bygger själv?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
500 000 SEK för ett 3,2 m² "hygienrum" låter mycket. 200 000 SEK om man bygger själv?
Byggde EXAKT detta själv 2018.
3.3m² blev det. Pga handikappkrav som TS.
Bra med extra toa och dusch på entréplan ändå. Gick inte ens på 50000kr inkl allt.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Byggde EXAKT detta själv 2018.
Vad gick kostnaden som detta rum skapade på?
 
Unikt namn
spikplanka spikplanka skrev:
500 000 SEK för ett 3,2 m² "hygienrum" låter mycket. 200 000 SEK om man bygger själv?
Jag tänkte att det behöver byggas till några kvm för att badrummet ska få plats.
Tar du totalkostnaden för tillbyggnaden så är de extra kvadratmetrarna dyra.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad gick kostnaden som detta rum skapade på?
Förstår faktiskt inte ditt språk riktigt...
Det är mitt hus som jag byggde om totalt och byggde ut ca 90m². Kostnaderna är ju mycket fasta kostnader, lite extra material för 3m² extra kvadrat blir ju inte speciellt stora.
Sedan tror jag många presumtiva köpare i framtiden värderar ner ett hus som helt saknar toalett på entréplan, eller saknar två olika bad/duschrum.
Man har garanterat igen pengarna någon gång i framtiden vid en försäljning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kostnaderna är ju mycket fasta kostnader, lite extra material för 3m² extra kvadrat blir ju inte speciellt stora.
Min fundering var just de specifikt extra kostnaderna. För det blir extra tätskikt, rör, hållare till dito, eldragning, extra väggar osv.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Sedan tror jag många presumtiva köpare i framtiden värderar ner ett hus som helt saknar toalett på entréplan,
Det har du rätt i men det är skillnad på toalett med minihandfat som kan klämmas in på 2 x 1 m? och en fyrkant som är uppåt 3,2 m².
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det har jag förstått utifrån dina inlägg så det var ingen nyhet. När släktingar (55+ då) byggde hus för 15 år sen så såg de till att välja en planlösning som även skulle fungera för en barnfamilj i framtiden samt skulle passa in i omgivningen så att det inte skulle störa grannarna.

Man kan inte stifta lagar utifrån undantag utan det får ju bli något som utgår från de flestas situation.

Du har aldrig kommit att tänka på att man kan få besök av andra som har småbarn?

I så fall är det inte bygglovsavdelningarnas folk utan grannarna. Det blir folkstorm för att folk inte gillar en massa saker som har byggts och utövar då påtryckning på politikerna som då ser till att förhindra att samma sak upprepas.

Vore det inte bra att kunna sänka kommunalskatten eller låta pengarna gå till något bättre därför att kommunen inte längre behöver anpassa bostäder?
Jag har också förstått från dina inlägg att du gillar detaljstyrning av andras liv. Kanske borde man även börja reglera vad och hur mycket folk äter, det kostar ju samhället att man äter för mycket onyttig mat?

Ifall det blir en mer långvarig besök av småbarn (hoppas verkligen inte) så får man anpassa sig den dagen, tänker inte förbereda för något som mest sannolikt inte kommer att hända. Det är ju foliehattsbeteende. Man måste kunna våga leva också utan att gå runt och förbereda ständigt för allt hemskt som skulle kanske kunna hända.

När det gäller kostnaden för att anpassa bostäder så tror jag absolut inte att det är drivande faktorn för den höga kommunalskatten men kanske kan du bevisa annat. Föredrar dock ändå att man betalar för det bara i de fall det verkligen behövs.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J John Carlson skrev:
Jag har också förstått från dina inlägg att du gillar detaljstyrning av andras liv.
Nej, inte generellt. Du ser ju bara de inlägg där jag vänder mig mot andras egoism och har ingen aning om min åsikt i andra frågor.
J John Carlson skrev:
När det gäller kostnaden för att anpassa bostäder så tror jag absolut inte att det är drivande faktorn för den höga kommunalskatten men kanske kan du bevisa annat.
Varför ska jag bevisa något som jag inte har påstått?
J John Carlson skrev:
Föredrar dock ändå att man betalar för det bara i de fall det verkligen behövs.
Fast det då är dyrare?
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja man blir väldigt fri med hiss. Var ju något TV program för ett par år sedan där de löste problemet på detta sätt.
En hiss behöver inte ta upp mer utrymme än en trapp, snarare mindre.
Men en hiss är långsam jämfört med att gå i en trappa så inte vill man väl vara utan trappan.
Men som jag skrev så har jag inget emot att man löser problemet med en hiss, men det är naivt att tro att det inte ställer krav på planlösning, alltså en sorts begränsning av hur man kan göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte generellt. Du ser ju bara de inlägg där jag vänder mig mot andras egoism och har ingen aning om min åsikt i andra frågor.
OK, men i just den här frågan handlar det om detaljstyrning enligt mig. Du säger egoism, jag säger detaljstyrning.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska jag bevisa något som jag inte har påstått?

Fast det då är dyrare?
Du påstod väl här och tidigare att det skulle bli dyrare kommunalskatt om enskilda nybyggare av villor inte tvingades att följa tillgänglighetskrav till punkt och pricka. Jag påstår att det har ringa betydelse för skatten och för den som blir träffad får betala många gånger över i form av byggnationer de inte vill ha.

Och ja, jag tar gärna istället risken att jag åker på en dyrare ombyggnation ifall jag skulle bli förlamad av en trafikolycka eller skröplig när jag blir gammal då jag uppskattar att den risken kan jag lätt leva med. Även den risken att ett småbarn öppnar mina köksluckor så att jag slipper krångla med lådspärr dagligen istället.

Det är väl lite av en fråga vad var och en har för individuell riskkänslighet. Försäkringar och räntebindning är inte heller obligatoriska.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
...

Anpassningslagen är ytterligt samhällsekonomisk och merkostnaden är marginell vid ny-och ombyggnad.
Hmm, anser du det är mest samhällsekonomiskt att tillgänglighetsanpassa alla badrum oavsett behov eller att tillgänglighetsanpassa betydligt färre när och om behovet uppstår?

Det torde vara självklart för var och en att kostnaden för sistnämnda alternativet är det som är mest ekonomiskt för samhället som helhet.

Dock är jag inte principiellt emot principen vid nybyggnad men vid ombyggnad borde det finnas en rimlighetsprincip. D.v.s. så länge man inte försämrar/förändrar tillgängligheten mot innan faller kravet inte in.

Att t.ex. tvingas bygga ett nytt badrum är inte en marginell kostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
...

Det är ju just för att alla andra ska slippa betala som det är lämpligt att TS gör ett tillgänglighetsanpassat badrum nu.
...
Du motsäger ju dig själv. Alla andra får ju betala...när de ska bygga nytt eller om/till. Det är mer ekonomiskt på samhällsnivå att endast bygga om när och om behov uppstår. Det blir ju betydligt färre badrum att bygga om ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, anser du det är mest samhällsekonomiskt att tillgänglighetsanpassa alla badrum oavsett behov eller att tillgänglighetsanpassa betydligt färre när och om behovet uppstår?
Kravet gäller enbart nybyggnation och väsentlig om/tillbyggnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kravet gäller enbart nybyggnation och väsentlig om/tillbyggnad.
Och jag ifrågasatte ditt påstående att det skulle vara mer samhällsekonomiskt att alltid behöva bygga om badrum vid väsentlig om/tillbyggnad eller i de fall där behov uppstår.

Jag är intresserad av din matematik då det sistnämnda fallet torde vara betydligt färre badrum.
 
BirgitS
J John Carlson skrev:
OK, men i just den här frågan handlar det om detaljstyrning enligt mig. Du säger egoism, jag säger detaljstyrning.
Bara för att jag tycker annorlunda än vad du gör i just detta fall så säger det ju inget om vad jag tycker i alla andra fall. Du försökte generalisera utan underlag för det.
J John Carlson skrev:
Du påstod väl här och tidigare att det skulle bli dyrare kommunalskatt om enskilda nybyggare av villor inte tvingades att följa tillgänglighetskrav till punkt och pricka. Jag påstår att det har ringa betydelse för skatten och för den som blir träffad får betala många gånger över i form av byggnationer de inte vill ha.
Att allt som belastar kommunen påverkar kommunalskatten innebär verkligen inte att en viss sak är den "drivande faktorn" som du påstod att jag ansåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.