6 429 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Felaktig yta vid köp av bostadsrätt
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
I vår Brf blev alla 3
r som var angivna till 65 m2 uppmätta till 60 m2. Inget att göra åt, mäklarna friskriver sig och avvikelsen är tyvärr inte heller här tillräcklig.
MEN, om det är så att föreningen sätter avgiften utefter ytan, så är det viktigt att det blir rätt! Kolla detta, kan ju vara så att hon betalat för mycket i avgift. I så fall har hon rätt att få tillbaka skillnaden för upp till två år bakot i tiden.
MEN, om det är så att föreningen sätter avgiften utefter ytan, så är det viktigt att det blir rätt! Kolla detta, kan ju vara så att hon betalat för mycket i avgift. I så fall har hon rätt att få tillbaka skillnaden för upp till två år bakot i tiden.
Det gjorde man säkert när huset byggdes och var nytt. Efter detta har säkert avgiftshöjningen varit i % eftersom alla lägenheter troligtvis inte är lika stora. Det ev. mätfel i ytan som föreligger finns med största sannolikhet även för de andra lägenheterna. För att då få rätsida på det hela bör hela huset mätas om. Tror dock inte det kommer att göras. Ligger förmodligen inom felmarginalen. Skulle mot förmodan alla lägenheter vara felmätta, de är på papperet för stora, kommer detta att innebära att de med den nya ytan s.a.s får en hyreshöjning. Budgeten för en bostadsrättsförening läggs med hänsyn till att klara alla kostnader för året samt avsättning till underhållsfond. De pengarna skall in. Fördelas den intäkten på en något lägre kvm-yta blir avgiften högre per kvm. Att någon skulle få tillbaka tror jag är en utopi.Niclas Jonsson skrev:
Mätreglerna har ändrats genom åren. Avgiften till föreningen styrs av andelstalen som delvis beror på storleken. Men det är inte ett linjärt förhållande, precis som försäljn. priset för en lgh. inte följer ytan linjärt.
För 20-30 år hade man kunnat kräva omjustering av priset. Det gjorde min svåger och fick rätt. Idag är köpare SKYLDIG att kontrollera ytan!...
TS vinner inget! Det räcker ringa mäklarsamfundet och fråga.
Ibland är de snälla och besvarar såna frågor.
TS vinner inget! Det räcker ringa mäklarsamfundet och fråga.
Ibland är de snälla och besvarar såna frågor.
Är det inte säljarens skyldighet att se till att uppgifterna mäklaren skriver och och pratar om stämmer?
Så vet jag det var med ett avlopp. Säljaren sa ditten och datten. Mäklaren skrev in det i prospektet. Köparen gick på det och när det blev strul var det säljaren som fick problemen så klart. Mäklaren (som vanligt) hade ju så klart inga skyldigheter.
Så vet jag det var med ett avlopp. Säljaren sa ditten och datten. Mäklaren skrev in det i prospektet. Köparen gick på det och när det blev strul var det säljaren som fick problemen så klart. Mäklaren (som vanligt) hade ju så klart inga skyldigheter.
Det är stor skillnad vid försäljning av villa, stuga och lägenhet.
Villa = säljaren + köparen har stora skyldigheter / 10 år skydd
Stuga och lägenhet = köparen har skyldighet.
I värsta fall vid försäljning av villa kan mäklaren få problem. Men han/hon åker aldrig på ett skadestånd. / Det tycker jag är fel. Kan få varning.
För ett antal år sen ändrades kraven vid försäljning av lägenhet. Köparen tar i princip all ansvar. Det gäller att kolla ev yta eller ev fel i lägenheten.
För 5 år sen då jag sålde min lägenhet fått köparen problem från föreningen ang ventilationen. Jag tyckte synd om killen och fixade till problemet. Men i samma veva kollade med advokaten hur det ligger till. Säljaren säljer problemen med lägenheten!
Inget rolig för köparna. Köper de en lägenhet bör de göra som villa köparna. Anlita en kunnig person för att besiktiga lägenheten. Och sen ev pruta.
Men säljaren äger rätt att sälja till vem han vill. Är köparen mycket smart, kan han kräva att få en klausul som ger honom rätt att göra avdrag om fel hittas.
Villa = säljaren + köparen har stora skyldigheter / 10 år skydd
Stuga och lägenhet = köparen har skyldighet.
I värsta fall vid försäljning av villa kan mäklaren få problem. Men han/hon åker aldrig på ett skadestånd. / Det tycker jag är fel. Kan få varning.
För ett antal år sen ändrades kraven vid försäljning av lägenhet. Köparen tar i princip all ansvar. Det gäller att kolla ev yta eller ev fel i lägenheten.
För 5 år sen då jag sålde min lägenhet fått köparen problem från föreningen ang ventilationen. Jag tyckte synd om killen och fixade till problemet. Men i samma veva kollade med advokaten hur det ligger till. Säljaren säljer problemen med lägenheten!
Inget rolig för köparna. Köper de en lägenhet bör de göra som villa köparna. Anlita en kunnig person för att besiktiga lägenheten. Och sen ev pruta.
Men säljaren äger rätt att sälja till vem han vill. Är köparen mycket smart, kan han kräva att få en klausul som ger honom rätt att göra avdrag om fel hittas.
Det går ju inte heller att räkna att kvadratmeterpriset är 50 000 så då borde den kostat 50 000 mindre om den är 1 kvm mindre då kvadratmeterpriset brukar vara högre ju mindre lägenheten är. Antagligen så skulle lägenheten ha kostat precis detsamma om den uppgivna storleken var 35 kvm. Och då ha ett kvadratmeterpris på 50 140 kr istället för 50 000 kr men precis samma slutsumma.
Klicka här för att svara