P peroande skrev:
Varför är du så ihärdig med att få det klassat som fel i konstruktionen? Fasaden har uppenbarligen klarat sig bra utan fuktskador i 42 år. Du kommer inte kunna hävda dolt fel.
Ihärdig? Jag hör mig för bara, är väl vad forum som detta är till för?
 
Jag hatar hus Jag hatar hus skrev:
Ihärdig? Jag hör mig för bara, är väl vad forum som detta är till för?
Det spelar ingen roll. Det finns två frågor
1 är det byggt enligt beställningen? Det står Z0-luftspalt. Jag vet inte vad det betyder. Du säger att det finns ett utrymme men det är litet. Är det luftspalt? Är det Z0-luftspalt? Jag vet inte
2 är det byggt enligt reglerna (som gällde när det byggdes)? För att svara på det får man ju antingen hitta någon som är väl inläst på de äldre reglerna eller hitta dokument och böcker från den tiden som beskriver hur det ska göras (det finns säkert gott om folk som påstår att de vet vilka regler som gällde, folk har svårt att hålla kolla på aktuella regler så vilka regler som gällde för 40 år sen är ännu värre)

Även om svaret på båda frågorna är att det inte är rätt så ändras ingenting. Oavsett vilket svar du får är det samma utfall. Frågan är helt akademisk och såna frågor brukar inte engagera så mycket på forumet är min erfarenhet ☺️🤔👍🙏
 
Jag hatar hus Jag hatar hus skrev:
Absolut det är på gång men frågan är om det är fel i konstruktionen? Besiktningsmannen som sagt att fasaden är utan anmärkning kan man alltid kontakta och höra med, däremot kanske det är svårt att ta något på dolt fel eller likande om det inte finns någon skada?

Varför lämnar man inga vädringshål mellan stenarna? Flera kåkar i mitt område som är likadana men majoriteten av husen verkar ha dessa vädringshål. Sen vet jag heller inte hur deras väggar är uppbyggda bakom teglet vilket säkert också spelar roll.
Konstruktionen verkar fungerar trots detta. Var glad i onödan :=)
Alltid smart att slå en signal till en bes.man, kanske kan lugna er.
 
R
Det står 20-luftspalt som var den gamla normen för luftspalt bakom 1/2-sten tegelfasad, detta för att muraren ska kunna hålla i stenen när man murar, samt att luften ska kunna cirkulera men det upptäcktes snart att 20mm var för lite då det faller ned brukssuggor vid murningen som täpper igen luftspalten..
Nya normen är 40-50mm luftspalt för att spara på murarens fingrar samt att för att minska risken att den sätts igen av brukssuggor…
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det står 20-luftspalt som var den gamla normen för luftspalt bakom 1/2-sten tegelfasad, detta för att muraren ska kunna hålla i stenen när man murar..
Nya normen är 40-50mm luftspalt för att spara på murarens fingrar samt att för att minska risken att den sätts igen av brukssuggor…
20 .... Ja det låter mer förståeligt!😅
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.