228 009 läst · 151 svar
228k läst
151 svar
Felaktig monterad fotplåt????
Måla läkten svart. Du har glömt det till våren. Det finns viktigare saker i livet än detta.
Precis, tyckte mitt såg illa värre ut, hade iofs. rännorna lite högre upp än TS med annan krok. Målade läkten svart, har inte tänkt på det sedan förrän jag läste denna tråd.
Ingen annan har reflekterat över det heller, garaget är ju lägre än huset så det hamnar mer i blickfånget. Hade det bara varit huset så hade jag nog inte brytt mig, bara lite de första veckorna när man granskar sitt "verk".
Ingen annan har reflekterat över det heller, garaget är ju lägre än huset så det hamnar mer i blickfånget. Hade det bara varit huset så hade jag nog inte brytt mig, bara lite de första veckorna när man granskar sitt "verk".
Ja jag stör mig inte heller på mitt garage efter jag målade bärläkten och änden på ströläkten svart.
Så det blir också mitt råd till TS.
Men i övrigt tycker jag det är en intressant principdiskussion vi fört här...
Ja alltså hur man ska följa AMA, tillverkaranvisningar och/eller invant byggande. Och dessutom böjer sig för estetiska aspekter.
just detta i takfoten är nog ett av de fall där det regelmässigt bryts mot en del regler och instruktioner, men ändå verkar bli relativt OK.
Så det blir också mitt råd till TS.
Men i övrigt tycker jag det är en intressant principdiskussion vi fört här...
Ja alltså hur man ska följa AMA, tillverkaranvisningar och/eller invant byggande. Och dessutom böjer sig för estetiska aspekter.
just detta i takfoten är nog ett av de fall där det regelmässigt bryts mot en del regler och instruktioner, men ändå verkar bli relativt OK.
Det blir T O M bakfall med kilbräda vid 22 gr taklutningstorstark skrev:Vad är det som är roligt?
Ventilationen bygger på den luftspalt som ströläkten skapar (25mm) och om man kör med takfotskil så saknas både strö och stödläkt nere vid foten. Alltså får man avsevärt försämrad ventilering av underlaget.
Edit:
Att AMA Hus föreskriver att lutningen ska vara minst 22° beror på den försämring av lutningen som kilplankan ger.
Åh andra sidan är det väl inte tänkt det ska regna,snöa på pappen! Den lilla fukt som kommer där kondens eller liknande lär väl torka ändå om det ventileras riktigt!Så i slutändan är det en väl en smaksak.Taket lär inte braka ihop oavsett var man har fotplåten?Förespråkar fotplåt på läkt då ja tycker det ser bäst ut!
Säker på det Elkludde?
http://www.sodra.com/sv/Travaror/Sagade-travaror-produktlista/Lakt/Diagonalklyvt1/
Om vi tar den som exempel så bör det bli 4.52° graders fall mot rännan på kilplankan.
22° - arctan(63/200) = ~4.52°
http://www.sodra.com/sv/Travaror/Sagade-travaror-produktlista/Lakt/Diagonalklyvt1/
Om vi tar den som exempel så bör det bli 4.52° graders fall mot rännan på kilplankan.
22° - arctan(63/200) = ~4.52°
det kan nog stämma men oftast när husen varit med en tid, ger sig takstolarna då minskar lutningen,av egen erfarenhet vet jag att det är så,även plåtis ansåg det viktigt att klistra pappen väl mot plåten för bakfallets skull vid så låg taklutning,det fanns ingen fotplåt på detta hus från 70 taletstorstark skrev:
och där pappen var nervikt o klammrat i brädan med föjd att kilbrädan var upprutten
Så att lägga papp utan fotplåt på spånt eller kilbräda är inget att rekomendera
Den nedböjning du pratar om gör ingen nämnvärd skillnad.
En vanlig takstol dimensioneras för en maximal nedböjning på L/300 (L = fritt avstånd). Ett vanligt villatak med 5 meters takfall skulle alltså ha ungefär 17mm i maximal nedböjning. Detta är dimensionerad maxlast, kort och gott egentyngd + snölast för aktuell zon.
Skillnaden det skulle göra i lutning är arctan(17/2500) = 0.39°
Källa för nedböjning: http://www.svenskttra.se/MediaBinar...4e9e-8800-0728dbeb723c&FileName=Lathunden.pdf (s22)
I vilket fall som helst är det korrekt att man bör limma pappen mot fotplåten. Det bör man egentligen alltid göra.
På frågan om AMA Hus vs tillverkarens anvisningar så är det solklart att man först och främst ska uppfylla tillverkarens krav, då man annars troligtvis står utan garanti. AMA är egentligen bara en samling med beprövade sätt att utföra saker och ting på. Men det är som kanske inte alla vet, inget som helst krav såvida avtalet inte anger att arbetet ska utföras enligt AMA.
En vanlig takstol dimensioneras för en maximal nedböjning på L/300 (L = fritt avstånd). Ett vanligt villatak med 5 meters takfall skulle alltså ha ungefär 17mm i maximal nedböjning. Detta är dimensionerad maxlast, kort och gott egentyngd + snölast för aktuell zon.
Skillnaden det skulle göra i lutning är arctan(17/2500) = 0.39°
Källa för nedböjning: http://www.svenskttra.se/MediaBinar...4e9e-8800-0728dbeb723c&FileName=Lathunden.pdf (s22)
I vilket fall som helst är det korrekt att man bör limma pappen mot fotplåten. Det bör man egentligen alltid göra.
På frågan om AMA Hus vs tillverkarens anvisningar så är det solklart att man först och främst ska uppfylla tillverkarens krav, då man annars troligtvis står utan garanti. AMA är egentligen bara en samling med beprövade sätt att utföra saker och ting på. Men det är som kanske inte alla vet, inget som helst krav såvida avtalet inte anger att arbetet ska utföras enligt AMA.
Redigerat:
Dubbla plåtar är det enda rätta (AMA är endast minimum krav).Frank_Vincent skrev:
Värt att tänka på:
- Undre takfotsplåten ska täckas av pappen (ifall bitumen används), och ska hamna i springan mellan råsponten och hängrännan. Ifall den yttre takbeklädnaden (läs: pannor) läcker, rinner regnvattnet nerför underlagspappen, och ner. På så sätt märker man att något är fel. Hade plåten lagts i hängrännan, hade man inte märkt problemet i tid.
- Övre takfotsplåten fästs på bärläkten, mot hängrännans innre del.
- Ventilationen sker både genom den smala spalten mellan hängrännan och första plåten, och den större, mellan den andra plåten och pannorna.
Stort tack för alla svar och åsikter, väldigt intressant att höra hur alla resonerar! Självklart är den lättaste lösningen att måla läkten men när ja lade sponten och pappen lät ja den hänga över 2cm för att ja just skulle slippa nåt sådant, sen får man väl skylla sej själv att man inte sa till han hur man ville ha det. Hade en fotplåtsbit som ja prövat me om man skulle satsa på föreslaget exempel me dubbla plåtar, va tros om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder