Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det vore intressant med en komplett märkeslista och en tidsaxel så man visste när tex BACHO blev skräp pga uppköp.
Jag skulle säga att det är nästan omöjligt, eftersom alla märken är bra på olika saker...
 
Det du ev betalar mer för om det står Gustavsberg på kartongen är två saker; Gustavsberg lovar att den verkligen passar i lådan och de kan ha ett högre krav på finish och slutkontroll än en lågprisprodukt från samma tillverkare. Detta för att man inte vill riskera dåligt rykte om sitt varumärke.
 
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
På samma sätt säljer ju t.ex Seat Leon mycket bättre i Spanien än vad VW Golf gör, trots att det är i princip samma bil. [media]
Lite "off topic" men Seat tillverkas i Spanien, har i princip alltid betydligt mindre ljudabsorbenter instoppat i bilen och ofta sämre rostskydd än tex Golf.
Bilar tillverkade på samma plattform kan ha helt olika kvalitéer och egenskaper.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H HMJ1 skrev:
Blir det sämre för att prylen tillverkas i Italien? I så fall får du akta dig för Electrolux som tillverkar bland annat Electrolux samt AEG i Italien samt även Husqvarna. Dammsugare i Ungern etc etc.
Många av de stora drakarna har ingen tillverkning i Sverige längre pga kostnader och rationalisering.
Det är ÖKÄNT att Elektrufusk idag inte är i närheten av de kvalitet den hade för 20-30år sedan. Mycket av det kom väl när de köpte upp sanuzzi i Italien och började bygga skiten där och i andra länder österut.
De flesta produkter bland deras varumärken betecknar jag som budgetskräp.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
E
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det vore intressant med en komplett märkeslista och en tidsaxel så man visste när tex BACHO blev skräp pga uppköp.
2005 lades fabriken i Enköping ned, då flyttades all tillverkning till framför allt Kina. Sågar och sågblad, den del som var Sandvik saws and tools, tillverkas dock fortfarande i Bollnäs och Edsbyn. Bollnäsfabriken är på väg att läggas ner och tillverkningen ska istället ske i Lidköping.
 
E Emil_K skrev:
2005 lades fabriken i Enköping ned, då flyttades all tillverkning till framför allt Kina. Sågar och sågblad, den del som var Sandvik saws and tools, tillverkas dock fortfarande i Bollnäs och Edsbyn. Bollnäsfabriken är på väg att läggas ner och tillverkningen ska istället ske i Lidköping.
Har hört rykten om att de dyrare proffssågarna fortfarande tillverkas i Sverige, stämmer det tro?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ÖKÄNT att Elektrufusk idag inte är i närheten av de kvalitet den hade för 20-30år sedan. Mycket av det kom väl när de köpte upp sanuzzi i Italien och började bygga skiten där och i andra länder österut.
De flesta produkter bland deras varumärken betecknar jag som budgetskräp.
Hörde om en diskussion i USA för många år sedan, ungefär så här:
”Svenska kylskåp håller mycket längre än era amerikanska.”
”Ja, det är nackdelen med dem. Man får stå ut med ålderdomliga kylskåp i åratal, istället för som med de amerikanska, man byter och får de senaste finesserna.”

Kan inte säga hur sant eller representativt det är, men företagen måste för att överleva anpassa sig till vad som frågas efter. Och idag tycks de många fråga efter pris före kvalitet, och då måste naturligtvis företagen anpassa sig, annars är de snart borta. Så det är vi som konsumenter som styr vad som finns på marknaden.
 
S Sajmon skrev:
Hej! Beställde en badrumsamatur från bauhaus, valet föll på en Gustavsberg Graphic 50cm eftersom jag ansåg de kändes tryggt att köpa svensktillverkat.

När jag får varan så upptäcker jag att det är en identisk armatur men från en italiensk tillverkare som heter domus line, förpackningen är märkt med både Gustavsberg etikett och domus line, men i förpackningen ligger alltså en domus

Bauhaus skyller på att det har blivit fel på lagret, men godkänner en retur.

När jag nu kollar samma produkt igen, så ser jag att energispecen för lampan är från domus line. Är det månne något de satt i system för att sälja billigare varor till samma pris, eller har Gustavsberg något med dessa domus line att göra?
Kände du till att vissa Volvomodeller inte är tillverkade i Sverige?
 
S Simsgrodan skrev:
Hörde om en diskussion i USA för många år sedan, ungefär så här:
”Svenska kylskåp håller mycket längre än era amerikanska.”
”Ja, det är nackdelen med dem. Man får stå ut med ålderdomliga kylskåp i åratal, istället för som med de amerikanska, man byter och får de senaste finesserna.”

Kan inte säga hur sant eller representativt det är, men företagen måste för att överleva anpassa sig till vad som frågas efter. Och idag tycks de många fråga efter pris före kvalitet, och då måste naturligtvis företagen anpassa sig, annars är de snart borta. Så det är vi som konsumenter som styr vad som finns på marknaden.
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ÖKÄNT att Elektrufusk idag inte är i närheten av de kvalitet den hade för 20-30år sedan. Mycket av det kom väl när de köpte upp sanuzzi i Italien och började bygga skiten där och i andra länder österut.
De flesta produkter bland deras varumärken betecknar jag som budgetskräp.
Kan du verifiera något av det du säger? Zanuzzi var konkursfärdigt och likaså AEG. Det finns inget som styrker nedgång i deras kvalitet på grund av flytt till Italien och Polen. Nämnas kan att flertal premium produkter har samma motorer och kompressorer samt elektronik. Du kan ju kolla råd och rön på populära vitvaror och dammsugare innan du kläcker ur dig trams.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
Bosch är räknas inte som premium längre. Däremot Siemens. Hade själv en 5 år gammal Siemens för 14000:-. Sedan gick den sönder irreparabel.
Hade Miele disk och tvätt och tork. Alla gick sönder inom 7 år. Deras berömda garanti upphörde efter två service besök. Har idag Electrolux premium produkter. Klart prisvärda.
 
H HMJ1 skrev:
Kan du verifiera något av det du säger? Zanuzzi var konkursfärdigt och likaså AEG. Det finns inget som styrker nedgång i deras kvalitet på grund av flytt till Italien och Polen. Nämnas kan att flertal premium produkter har samma motorer och kompressorer samt elektronik. Du kan ju kolla råd och rön på populära vitvaror och dammsugare innan du kläcker ur dig trams.
Råd & Rön testar inte kvalitet.
Mina referenser är från mina vänner som jobbar med reparation av vitvaror, både konsumentledet och störkök, egen erfarenhet både privat och efter kortare arbeten i branschen, och skapligt många andrad erfarenhet bland släkt och vänner.
Det är i mina ögon "ökänt". Med undantag från kanske deras damsugare, men det är ju inte vitvaror.
 
Redigerat:
H HMJ1 skrev:
Bosch är räknas inte som premium längre. Däremot Siemens.
De ingår i samma koncern, tillverkas på samma fabriker och har exakt samma komponentinnehåll.
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Råd & Rön testar inte kvalitet.
Mina referenser är från mina vänner som jobbar med reparation av vitvaror, både konsumentledet och störkök, egen erfarenhet både privat och efter kortare arbeten i branschen, och skapligt många andrad erfarenhet bland släkt och vänner.
Det är i mina ögon "ökänt".
Du har alltså ingen egen erfarenhet? Vet du hur många produkter Elux säljer? Marknadsandel?
Att dissa produkter utifrån vilket land de tillverkas ii tyder bara på stor okunskap.
Råd & Rön är det största oberoende konsument rådgivnings organenSverige och testar fortlöpande konsumentprodukter.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
De ingår i samma koncern, tillverkas på samma fabriker och har exakt samma komponentinnehåll.
De gjorde en förändring för några år sedan då Bosch fick bli mer budget och Siemens framhölls tydligare som premium alternativ. Alla stora märken tillverkas i samma fabriker på olika linor och olika komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.