niklasn skrev:
Nej, KKL p40 är inte tagen ur sitt sammanhang.
3 stycket:
"Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller om köparen avvisar varan. Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva köpet."

Och om jag läst och förstått saken rätt så har varan kommit i köparens besittning och priset betalts i sin helhet.

Återstår att gå igenom gamla NoN-avtal...
Ja, men det innebär ju bara att NoN inte kan häva köpet just pga sen betalning, KKL säger ju inget mer ang hävning och då gäller ju avtalslagen. Paragraf 38-42 i KKL ligger ju under rubriken "Köparens dröjsmål".

Och läser vi NoN köpvillkor, första paragrafen tredje stycket:
"Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel."

Så är min tolkning att korrigeringar görs innan leverans med möjlighet för kunden att godkänna korrigeringen.

Min bedömning är att varan kommit i köparens besittning och priset betalts i sin helhet, helt utan korrigering innan leverans.

Men jag har haft fel förr säger min fru....

• Gilla
Boan
  • Laddar…
F
niklasn skrev:
Och läser vi NoN köpvillkor, första paragrafen tredje stycket:
"Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel."

Så är min tolkning att korrigeringar görs innan leverans med möjlighet för kunden att godkänna korrigeringen.

Min bedömning är att varan kommit i köparens besittning och priset betalts i sin helhet, helt utan korrigering innan leverans.

Men jag har haft fel förr säger min fru....
Din fru har säkert helt rätt men läser man hela stycket så håller jag på att du har rätt.

scim skrev:
Ja, men det innebär ju bara att NoN inte kan häva köpet just pga sen betalning, KKL säger ju inget mer ang hävning och då gäller ju avtalslagen. Paragraf 38-42 i KKL ligger ju under rubriken "Köparens dröjsmål".

Mmm, men priset har betalts i sin helhet och varan har kommit i köparens besittning. Då måste säljaren gå vidare till AvtL, och då måste vi titta på avtalet och det säger att om köparen inte är nöjd med korrigeringen så kan han avboka ordern.

Men nu har vi lämnat tillståndet "order" och gått över till "levererat gods".

I p10 förklarar NoN stolt att man följer ARN, KKL, DHL...

thomas33 skrev:
E-handelslagen
9 § Om en tjänsteleverantör vid tillhandahållandet av informationssamhällets tjänster anger priser på varor eller tjänster skall dessa anges klart och otvetydigt. Om skatt och leveranskostnader tillkommer skall detta anges särskilt.

Prisinformationslagen
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Det handlar ju om att priset ska framgå tydligt och att det inte ska tillkomma några dolda avgifter, det säger ju absolut ingenting om huruvida ett avtal är giltigt eller ej.

niklasn skrev:
Mmm, men priset har betalts i sin helhet och varan har kommit i köparens besittning. Då måste säljaren gå vidare till AvtL, och då måste vi titta på avtalet och det säger att om köparen inte är nöjd med korrigeringen så kan han avboka ordern.

Men nu har vi lämnat tillståndet "order" och gått över till "levererat gods".

I p10 förklarar NoN stolt att man följer ARN, KKL, DHL...
Nej, vi måste inte titta på avtalet, för hela poängen är att Netonnet kan hävda att avtalet ingåtts i ond tro och därmed inte är gällande. Jag hävdar inte nödvändigtvis att så är fallet men det är det hela det här ärendet står och faller med.

scim skrev:
Nej, vi måste inte titta på avtalet, för hela poängen är att Netonnet kan hävda att avtalet ingåtts i ond tro och därmed inte är gällande. Jag hävdar inte nödvändigtvis att så är fallet men det är det hela det här ärendet står och faller med.
Nog för att jag till viss del har god verktygskännedom men så enkelt är det inte. Jag ser inte skillnad på en Blå Bosch huruvida den kostar 1000:-, 2000:- eller 4000:-.

Hur många av er skulle kunna på rak arm kunna säga vilken som kostar 4000:- och vilken som kostar 900:- av dessa två?

En turkos och svart Makita sladdlös borr utan batteri mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Turkos och svart Makita skruvdragare utan prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
twoody
  • Laddar…
nikasp
Hur många skulle tro att man skulle kunna köpa någon blå Bosch-maskin för 209 kr. Tycker att det faller lite på att du köpte fem st också. Kan du ärligt säga att du inte kollade Prisjakt eller liknande innan köp?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
Man kan diskutera länge och väl, både fram och tillbaka, huruvida affären bör ses som avslutad eller om NetOnNet faktiskt har rätten på sin sida.
MEN jag tycker definitivt att NetOnNet visar upp ett dåligt omdöme här. De har gott råd att stå sitt kast och se affären som en läropeng och se till att ha bättre koll på sina priser. Att de tjafsar såhär mot en enskild kund och drar på sig badwill är löjligt, de borde bara släppa det. De har utan problem råd med detta, då får de en extra nöjd kund istället.

Jag hade fullt förtroende för NetOnNet tidigare men dels av egna erfarenheter senaste halvåret och dels av vad jag läst på nätet så är snart hela mitt förtroende borta. NetOnNet verkar ha blivit experter på att visa upp usel kundservice och ett fruktansvärt nonchalant kundbemötande.
Att handla där går utmärkt så länge inget strular men om det krånglar upplever jag att de inte alls är tillmötesgående. Det brukar ofta lösa sig i slutändan men det är då efter att jag har tjatat och gnällt onödigt mycket innan.
Nej jag har börjat söka mig längre och längre bort ifrån den kedjan.

K
Chrissofsweden skrev:
Nog för att jag till viss del har god verktygskännedom men så enkelt är det inte. Jag ser inte skillnad på en Blå Bosch huruvida den kostar 1000:-, 2000:- eller 4000:-.

Hur många av er skulle kunna på rak arm kunna säga vilken som kostar 4000:- och vilken som kostar 900:- av dessa två?

[bild]

[bild]
Frågan är väl snarare hur många som tror att priset inte är felaktigt om någon av dessa modeller kostar 200 kr?

Köper man dessutom 5 st med snabbaste leveransalternativet känns det väl inte helt omöjligt att NoN tror att man försökt utnyttja ett felaktigt pris?

Med det inte sagt att NoN någonsin kommer att kunna bevisa att man förstod att priset var felaktigt.:)

/Krille

Chrissofsweden skrev:

[bild]

[bild]
Jätteenkelt! "Bälteshängaren" är ju i det närmaste ovärderlig så den nedre måste vara den dyrare. ;)

• Gilla
Raskus och 2 till
  • Laddar…
B
Men deras egna villkor säger ju faktiskt att det är bara innan vara skickats de kan ändra...

MultiMan
Chrissofsweden skrev:

Efter att ha läst en hel del av dina inlägg, bl a väldigt trevlig husbyggnadstråd, så tycker jag inte att det klär dig att försöka prata dig ur att du köpt fem blåa Bosch för runt en tusenlapp. Du insåg såklart att det var extremt billigt och testade om det skulle gå igenom. Det är inget fel i det, jag testköper ibland varor som jag vet är för billiga, men då alltid bara ett exemplar eftersom jag inte vill vara girig utan även låta andra få en chans att handla.

Skillnaden mellan oss två är att jag accepterar om butiken stryker ordern eftersom jag vet att alla kan göra fel och bakom alla företag står vanliga människor. Förra året hände det mig två gånger att butiken strök ordern pga fel prissättning. Det skulle aldrig falla mig in att fortsätta driva ett ärende där jag vet att butiken har råkat sätta fel pris, än mindre klä av mig naken i ett forum för att hävda min rätt.

Redigerat:
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
B
Men nu har de ju skickat varorna, alltså gick det

MultiManOriginal skrev:
....
Skillnaden mellan oss två är att jag accepterar om butiken stryker ordern eftersom jag vet att alla kan göra fel och bakom alla företag står vanliga människor. Förra året hände det mig två gånger att butiken strök ordern pga fel prissättning.....
Ordrarna ströks innan leverans förmodar jag och det är skillnad.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.