Vi har en pelletspanna och på senare tid har vi fått problem med att vattnet blir kallt efter en stund när man spolar, men pannan är fortfarande varm.
Vi hade en rörmokare här som bytte blandarventilen utan att det blev bättre. Han säger nu att det troligtvis är flödesvakten som inte fungerar och inte signalerar till pumpen att den ska starta.

Har fått en ny flödesvakt och bad en bekant att hjälpa mig att installera den då jag är allt annat än hemma på sådana här saker.
Han menar dock att man inte ska ha någon flödesvakt och att det måste vara en felkonstruktion av den som har satt upp detta från början.
Är inte helt med på hur han menar att det bör fungera men han pratar om att det ska vara en slinga och att den ska känna av på trycket om den behöver tillföra varmvatten.

Kan som sagt absolut inget om det här men jag försöker lära mig. Ni som vet bättre, hur brukar man göra och vad finns det för nackdelar med att ha det som vi har det?
 
Om du kommer in med lite mer info kring vad du har för panna osv är det lättare att kunna svara vettigt. Troligtvis är det som rörmokaren säger en flödesvakt om pannan har extern beredning via värmeväxlare och med pump för det. Har den slinga direkt i värmevattnet behöver du varken vakt eller pump men då borde byte av ventil gjort skillnad. Kan du fixa några bilder kan vi nog komma rätt direkt med hur det ligger till.
 
I minipannor med varmvattenväxlare som konverterats till pellets blir det oftast sådär om inte brännaren råkar vara i full drift och panntempen på topp när man ställer sig i duschen. Kan vara vettigt att komplettera med en elberedare med x-tra blandningsventil ( vilket även kan vara fördelaktigt under sommaren då elen tidvis är billigare än pellets) eller en utjämningstank/beredare i serie med växlaren
 
Ska ordna foton imorgon då jag inte är hemma nu. Ska också sägas att det har fungerat utmärkt tidigare. De här problemen har börjat nu. Det är en ren pelletspanna så det är ingen gammal panna som konverterats.
 
Då har jag fotat lite, förhoppningsvis ur en ok vinkel.

Installation av värmesystem med kopparledningar och röd expansionskärl i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men vad är det för panna?
 
Pannan: Informationsdekal på en Thermia Biomatic+ panna som visar modellnamn, serienummer och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den verkar fungera likt min CTC. Då har du en flödesvakt som känner att du tappar varmvatten. Flödesvakten skickar signal till en cirkulationspump som matar pannvatten genom en värmeväxlare.

Antingen är det flödesvakten eller cirkulationspumpen som gett sig. Cirkulationspumpen är alltså den som sitter för varmvattensslingan, inte för radiatorslingan.

Om det är en felkonstruktion eller inte kan diskuteras, men det är den lösningen panntillverkaren valt att använda.
 
Tack! Då vet jag iaf att det inte skulle ha varit något eget påhitt av den som har installerat den åtminstone. Vad har ett sådant här system för nackdelar gentemot en slinga utan pump och vakt?
 
Flödesvakten är som du nog redan vet delen på röret mitt på din första bild, den är ju enkel både att kolla eller byta om det behövs. Och som nämnts ska du kolla pumpen för detta också innan du byter. Har du en spänningsprovare kolla så att vakten sluter när du tappar varmvatten och att du får spänning till plinten på pumpen och att den snurrar hela tiden du tappar om du kollar via pluggen mot axeln på den.

Såna system har stor fördel framförallt om man kopplar VVX till acktankar men även i fallet med panna där man kan utnyttja volymen i den till varmvatten bättre än med slinga. Som du ser är volymen bara 140 liter och med slinga skulle det vara svårt att få ut speciellt stor andel av den som tappvatten.

Du får börja felsöka och komma igen med vad du hittar. Ett bra test skulle kunna vara att du byglar vakten så pumpen går hela tiden och sen gör ett test att ta varmvatten och ser om det varar längre, då är åtminstone VVX och pump ok.
 
Ok ja vakten hittade jag. Ska göra lite tester och se.
Så om man gör en nyinstallation av ett värmesystem idag så är det att föredra att göra på något liknande sätt som det är gjort här? Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Helena Jalonen
  • Laddar…
Det är åtminstone en vanlig lösning. Jag ser det mest som en källa till fel, men som GK100 säger är det ju i grund och botten ett sätt att klara sig på en mindre pannvolym. Jag har ibland samma problem som dig, men i mitt fall måste jag riva halva pannan för att kunna byta.

Ett förtydligande också. Det är inget hemmabygge du har, utan din panna har levererats med flödesvakt, cirkulationspump och värmeväxlare. Flödesvakten säljs som reservdel till just din panna.
 
Hej Robban!

Som tidigare nämnts har flödesvakten i uppgift att starta den cirkulationspump som sitter innanför kontrollpanelen när du tappar varmvatten. Detta får radiatorvatten att cirkulera genom värmeväxlaren för tappvatten. (Du kan lossa två stora stjärnskruvar och fälla ned kontrollpanelen för åtkomst.) Om du sätter en stor skruvmejsel mot cirkulationspumpen och mot ditt öra kan du höra om pumpen snurrar.

Om jag inte är ute och cyklar så kan du tvångsköra pumpen genom att slå om brytaren med en kran-symbol på pannans framsida till läge ett. Detta ska lösa ditt varmvattenproblem om det är flödesvakten som är trasig - detta till kostnaden av ökad elförbrukning på grund av konstant snurrande cirkulationspump (40 W).

I mitt fall har jag motsatt problem, flödesvakten är konstant aktiverad vilket gör att pumpen kör konstant. Jag bedömer det dock inte motiverat att lägga 2000 kr för att spara 40 W elförbrukning. Det kan också vara bra att lufta cirkulationspumpen för att öka värmeväxlarens effektivitet. Öppna den stora spårskruven på pumpen och släpp ut eventuell luft.

Mvh, Magnus
 
Hej,

Tack för bra och utvecklande svar. Det märkliga är att nu har jag och frugan duschat, lillgrabben har badat (i sin lilla badbalja förvisso), utan att det har blivit kallt. Tidigare har det blivit kallt på < 1 min. Det enda jag har gjort är att jag luftade pumpen i torsdags, men när jag kollade resultatet efteråt var det fortfarande samma problem och det var det även när frugan duschade i fredags. Känner mig dock skeptisk till att problemet skulle vara löst. Bra tips med knappen för att köra pumpen hela tiden. Var rädd att det skulle behöva kopplas kablar för att göra det.

Det jag främst ville ha hjälp med var att jag i det närmaste blev idiotförklarad för att vi hade en cirkulationspump och flödesvakt till tappvattnet. Blev orolig att vi hade ett hemmabygge på vår hals. Nu vet jag iaf att så inte är fallet och att vi har en ganska normal lösning. Huruvida det är bättre än alternativen är ju annars ganska irrelevant för mig så länge som vi inte ska byta uppvärmning.
 
Funderade på om du uteslutit andra felkällor? Märkte du samma beteende från flera blandare, eller kan det vara duschblandaren som strular? Det sitter en shunt vid pannan som ska se till att leverera varmvatten med konstant temperatur. Kan denna strula? Möjligtvis att man skulle kunna felsöka med hjälp av en IR-termometer på utsidan av rören?

Mvh, Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.