Tomture61
H Hybro skrev:
Blir ytterst lite sot i ugn o skorsten efter en säsongs eldning.
Men asklådan behöver tömmas typ q gång i veckan vintertid.
Hur ser tak och omgivning ut . Blir mycket sotflagor av papper .
 
Har aldrig sett detta med flagor.

Gissningsvis beror det på hur eldstaden är utformad.
Min har t ex stort roster. Dubbla kanaler, som t ex en kakelugn har och
stor diameter på rökkanalen i skorstenen, d v s låg rökgashastighet.
Aldrig något råmande ljud vid eldning eller uppstart.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en tankevurpa.

Om rökgastemperaturen är samma vid de två alternativen, förbränningsluft utifrån och förbränningsluft från rummet, så åtgår det exakt samma mängd energi från bränslet för att värma "utetemperatur->förbränningstemperatur" som "utetemperatur->rumstemperatur->förbränningstemperatur"
Antag att det är minus 30 grader ute
och vid tillfället för att starta eldningen 15 plusgrader inne.
Tar jag förbränningsluften genom tub från utsidan grunden direkt in till eldstaden, och eldar låt säga tre timmar. Vad händer då med luften inne i huset? Höjs till låt säga 20 grader. Råder det några tveksamheter om detta?

Om vi i stället tar luft från bostaden. D v s stänger lufttillförseln genom tuben ovan, och öppnar spjället/dragluckan in till eldstaden.
Luften i bostaden som förbrukas ersätts allt eftersom till viss del genom ventiler i huset, läckage o s v.
Den luft som kommer in både här och där har tempen minus 30 grader.

För enkelhetens skull eldar vi i båda exemplen samma mängd bränsle under samma tid, under två skilda dagar med samma temperatur förutsättningar vid start.

Vad händer med inomhustemperaturen?

- Jag är av den bestämda uppfattningen att den blir åtskilligt lägre än i det första fallet.
Dessutom golvdrag, kallare golv
o s v.

Har inga andra värmekällor igång (läs aldrig) och vid tillfällena FTX avstängd.

Menar Du Dempa att detta fortfarande är en tankevurpa, så kan Du komma hit för praktisk erfarenhet.

Jag har eldat i mer än 50 år.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
4774
L Lichy68 skrev:
Vi byggde om köket i vår nya hus och tog bort en öppenspis och ersatte den mot en kamin. Den går i befintlig murstock men är flyttad till ny håll som går till de befintliga kanalen så att den kommer rätt i linjen med köksön.
Det har funkar bra men vi tycker den är svårt att tända och det rycker in vilket gör att det luktar ganska mycket rök i början tills draget har kommit igång. Bolaget som installerade den var här och gjorde en kontroll efter vår påpekande och hittade inget fel så vi fick en faktura på dryg 2000 för att de var hit. För ett tag sen var en kille här som jobbar lite med detta och påpekade röret till kaminen inte är rakt och att anslutningen är fel… han är tyvärr sjuk och kan inte komma för att kontrollera detta. Vem kan man vända sig till för att kolla detta? Vill inte Ri ha till samma bolag för ytterligare en kontroll.
Vad tycker ni när ni ser detta?
Ta dit en sotare som går igenom hela kanalen från kamin till skorstenens topp är mitt bästa råd. Brukar även krävas en brandskyddskontroll för att överhuvudtaget få rätt att elda i en kamin som är nyinstallerad just för att huset inte ska brinna ner eller ni dö av röken om det inte är rätt installation.
 
Och framledes en brandskyddskontroll med några års mellanrum. Sotaren inspekterar då rökgaskanalen med bl a kamera.
Ibland med elpatron för att kunna upptäcka läckor.

Brinner delar av eller hela huset vid eldning och det inte finns registrerad brandskyddskontroll hos sotare lär det bli svårt att få ut på eventuellt tecknad villaförsäkring.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och framledes en brandskyddskontroll med några års mellanrum. Sotaren inspekterar då rökgaskanalen med bl a kamera.
Ibland med elpatron för att kunna upptäcka läckor.

Brinner delar av eller hela huset vid eldning och det inte finns registrerad brandskyddskontroll hos sotare lär det bli svårt att få ut på eventuellt tecknad villaförsäkring.
Du menar väl rökpatron. För hur skall man använda en "elpatron" om man vill upptäcka läckor😉
 
R roli skrev:
Du menar väl rökpatron. För hur skall man använda en "elpatron" om man vill upptäcka läckor😉
Autocorect ! Ett elände för en som är ordblind🥴
 
Ett bra tips.
Själv eldar jag björkkubbar. Har lite tall också, inget annat.

Sotaren var här i våras. Kanske tre år sedan var det brandskyddskontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.