6 508 läst · 85 svar
7k läst
85 svar
Fel att registrera sig med alias Google Appel mfl ?
Efter 8 år som "Hemmakatten" hoppas jag att folk har tilltro till det jag skriver. I juridik/ekonomi-forumen brukar jag aldrig svara/göra inlägg om jag inte känner att jag har vederhäftig information. De få gånger jag svarat utan att helt säkert veta har jag skrivit "tror", "tycker" eller "troligtvis"
I andra trådar är det lättare att "tycka till", t.ex. om köksplanering eller vilken motorsåg som är bra. Har lärt mig åtskilligt av duktig folk här på byggahus och visst är det som många skriver att vissa personer här på byggahus har man "lärt känna" och har större förtroende för.
Eftersom jag har ett efternamn som bara några få i Sverige har, har jag också valt att vara anonym. Ger en viss frihet,men det betyder inte att jag är mindre seriös. Undviker forum som flashback och liknande eftersom de inte tillför överhuvudtaget något som jag har lust att ägna tid åt.
Förstår larsbj, med åren tycker man gärna att det är lite av "storebror ser dig" och jag tror att det är klokt att vara noggrann med det man lägger ut på internet.
I andra trådar är det lättare att "tycka till", t.ex. om köksplanering eller vilken motorsåg som är bra. Har lärt mig åtskilligt av duktig folk här på byggahus och visst är det som många skriver att vissa personer här på byggahus har man "lärt känna" och har större förtroende för.
Eftersom jag har ett efternamn som bara några få i Sverige har, har jag också valt att vara anonym. Ger en viss frihet,men det betyder inte att jag är mindre seriös. Undviker forum som flashback och liknande eftersom de inte tillför överhuvudtaget något som jag har lust att ägna tid åt.
Förstår larsbj, med åren tycker man gärna att det är lite av "storebror ser dig" och jag tror att det är klokt att vara noggrann med det man lägger ut på internet.
Redigerat:
Tycker det är stor skillnad på att dom vet vem jag ringt,än att dom vet vad jag sagt,och dessutom är det fritt fram att ha ett oregistrerat kontantkort.MathiasS skrev:Hur menar du att det inte är imorgon? Kommer dom kräva ditt riktiga namn och adress? Isåfall är det väl inte konstigare än att du avregistrerar dig och börjar betala med riktiga pengar för att få dessa tjänster.
Det som förvånar mig när dessa diskussioner poppar upp är att "alla" tycker google, apple, facebook etc är multinationella banditer som vilken sekund som helst övergår från att vara vinstdrivande företag till att bli överstatliga enheter som gör som dom vill SAMTIDIGT som man inte bryr sig ett skit om informationen som din favoritteleoperatör sparar om dig. Både lagstadgat och frivilligt. Och dom vet vad du heter. Var du bor. Vem du ringer till. Vem den du ringer till ringer till. Var du var när du ringde din kompis. Och var dina kompisar surfar. Och vem ni gillar på facebook. Jag har lite svårt att se logiken i detta. Konspirationsteorierna verkar bara vara applicerbara på vissa typer av företag.
Sen är i alla fall mitt förtoende större för Telia än ett amerikanskt högerextremt företag som google.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Google är också ett typiskt företag som man skulle kunna applicera sådana konspirationsteorier på tycker jag. De väver in oss i ett nät av utmärkta tjänster, gratis eller till en låg kostnad, till dess att vi inte längre kan vara utan dem. Jag tycker att de redan börjar bli lite dryga. Risken är att de börjar ta mer betalt och/eller släpper på riktad reklam etc.
Jaha, jag trodde du menade att Eric Schmidt, VD för Google var (är?) ekonomisk rådgivare åt Obama.larsbj skrev:
Det du blandar ihop det med var att Google pushade för Google+ i den amerikanska valrörelsen och därmed sponsrade alla partier som ställde upp. I vissa extremvänstermedia har detta blåsts upp på ett tokfelaktigt sätt men det är inget att bry sig om.
Ringa är ju en sak men jag antar att du använder en teleoperatör när du surfar också..... Förövrigt så sparas ju även det du säger ett tag....larsbj skrev:
Riktad reklam är ju hela poången med google.....!Bo.Siltberg skrev:Google är också ett typiskt företag som man skulle kunna applicera sådana konspirationsteorier på tycker jag. De väver in oss i ett nät av utmärkta tjänster, gratis eller till en låg kostnad, till dess att vi inte längre kan vara utan dem. Jag tycker att de redan börjar bli lite dryga. Risken är att de börjar ta mer betalt och/eller släpper på riktad reklam etc.
Ett oregistrerat kontantkort är inte så oregistrerat som du verkar tro. Tämligen enkelt att bygga en profil genom att se var du ringer, när du ringer, vilka du ringer, hur ofta du ringer dom, vilka som ringer dig, när dom ringer dig, hur ofta dom ringer dig, var du sätter på telefonen, var du stänger av den, mellan vilka master den rör sig och när. Dessutom kanske du råkar stoppa in kortet i din ordinarie telefon?larsbj skrev:
Gör dig snabbt av med tanken att ett kontantkort är säkert.
Möjligtvis om du har ett nytt kontantkort och en ny telefon varje gång men inte använder dom på samma ställen.
Men vi är fulla med spårbara vanor så det skiter sig oftast....
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
För att återgå till frågan (jag tycker tråden delvis har dragit iväg).larsbj skrev:Hej
Jag undrar om man gör något olagligt när man skaffar konto hos tex Google Appel och gör det med ett namn och adress som inte finns.
Kontona är ju ett nödvändigt ont för att tex mobilen ska funka.
Och det handlar väl inte om urkundsförfalskning när man inte uppger sig för att vara någon annan som existerar.
Som jag (som inte är jurist) ser det så innehåller frågan flera frågor.
Jag tror inte att du gör dig skyldig till något olagligt (enl. brottsbalken) om du använder ett helt påhittat namn vid registrering på Google etc. Så länge det bara handlar om registreringen. Men anta att det skulle gå att handla appar, varor etc. på faktura, via din registrerade ID på Google. Då skulle det handla om bedrägeri.
På samma sätt så gör man sig troligen rent hypotetiskt skyldig till bedrägeri när du tankar ned vissa gratis appar via ditt "falska" google konto. Jag kan tänka mig att utgivarna i sina licensvillkor (för den som orkar läsa dem) ställer krav på att få veta vem som laddar ned deras app. Att då komma med en falsk ID är avtalsbrott eller ev. bedrägeri (bedrägeri är tveksamt eftersom du som laddar ned inte har vunnit något på att köra med falsk id).
Den andra frågan jag tycker mig se i inlägget, är om det är olagligt att använda ett annat namn som faktiskt finns. Det tror jag är klart olagligt. Dvs om det är en fullständig registrering där en person pekas ut entydigt, antingen via ett ovanligt namn eller via en fullständig profil med adress osv. Då kan jag inte tänka mig att det handlar om något annat än urkundsförfalskning.
Det är ju just det man inte vet. Det är hela poängen.charta77 skrev:
Läser man alla användarvillkor så brukar det (oftast) se väldigt harmlöst ut. Så svaret är ju då "man riskerar inget". Å andra sidan duggar nyheterna tätt om hur olika uppgifter använts även på annat sätt av olika företag, medier o.s.v., att användarvillkor ändrats m.m. Allt man skriver på nätet och alla uppgifter man lämnat ut finns därute. Det som inte var en risk idag kan bli uppköpt imorgon och reglerna ändras. Fick igår en fråga när jag var inne på Blocket om jag ville avslöja för Blocket var jag var. Snällt att de frågade, frågan är om de bryr sig om svaret....
Visst, man kanske inte FÅR göra ändringar utan att låta användaren tycka till om ett nytt avtal. Men när började företag bli så duktiga och Internet bry sig om att radera uppgifter som man inte längre ville skulle vara tillgängliga ? Har det gått alla förbi att vi själva måste ta ett eget ansvar numera, och att man inte faktiskt inte kan lita på något företag man inte känner till i "andra änden" ? Det finns ingen "storebror" som hjälper och övervakar, som "Svensson" vant sig vid.
Själv har jag ett riktigt namn som jag är ensam om i hela Sverige. Verkar inom många olika områden och syns - liksom t ex "kinglolle" - ibland i mer "offentliga" sammanhang. Skulle man då verka under sitt riktiga namn på forum och kanske t.o.m. ha halva sin personakt upplagd på nätet, skulle det kraftigt begränsa vilka områden man skulle kunna verka inom rent professionellt, vad man skulle kunna skriva o.s.v.
Fegt ? Nej, inte alls. Ren självbevarelsedrift och sunt förnuft. Betänk att det alltid finns folk på nätet som inte har alla verktyg i lådan och att världen faktiskt inte alls är så ideal som i de prydliga användarvillkoren. Få personer skulle ju tala om för en helt okänd människa som frågar dem på sta'n vad de heter, sin adress, telefonnummer o.s.v. Så varför göra det på nätet ? Ett papper med lite användarvillkor där det står "vi är snälla" gör väl ingen skillnad
Redigerat:
Vad jag menar är att idag kanske google och facebook använder det de vet om mig på ett relativt harmlöst kommersiellt sätt, men vem vet vilka krafter som kontrollerar dessa informationsbanker i morgon? All data finns där och raderas inte.MathiasS skrev:
En framtida regering i USA (eller något annat land för den delen) som känner för att kontrollera människor - både sina egna medborgare och andra länders - kan tvinga google och facebook att i hemlighet gå deras ärenden.
Så länge man inte använder nätet för illegal verksamhet... terrorism, Barnporr osv så är jag generellt inte speciellt orolig, IP adresser osv loggas ju ändå i många fall.
Däremot så kanske man kan klassa Byggahus.se som en högrisk site, som flera har påpekat och det gäller även mig själv så skulle det bli riktigt jobbigt om mitt nick vart kopplat till mitt namn.
Så vi kanske skulle syna BH lite närmare i sömmarna och vilka risker vi tar här:x
Däremot så kanske man kan klassa Byggahus.se som en högrisk site, som flera har påpekat och det gäller även mig själv så skulle det bli riktigt jobbigt om mitt nick vart kopplat till mitt namn.
Så vi kanske skulle syna BH lite närmare i sömmarna och vilka risker vi tar här:x