Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Imorgon ska vi försöka hinna fixa "Markera forum som läst"
Och där var sista pusselbiten på plats för mig (y)
Visst finns det några egenheter kvar men de har jag redan vant mig vid och tänker knappt på längre. Totalt tycker jag denna uppdatering funkat bra, för mig som användare har jag upplevt minimalt med strul så tack för en strong insats.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det egentligen för skillnad mellan att klicka på "Backa" och att fladdra iväg med musen någonstans för att få bort denna popup? Jag tycker det är bra som det är.
Skillnaden är att det är störande att man behöver byta sida när man får en notis som inte intresserar mig (vilket jag inte vet innan jag har gått till notissidan).
 
Strip Strip skrev:
Snyggt. Den blå pricken framför trådrubriken kanske kan vara liite större?
BirgitS BirgitS skrev:
Tack för den :D
Nu behöver jag inte hålla på med att försöka pricka den lilla blå pricken framför trådrubriken längre.
useless useless skrev:
Ok. Men jag vill ha möjligheten att gå till första inlägget också... När blir pricken större?
legion legion skrev:
Pricken som indikerar olästa inlägg är för liten och bör väl vara till vänster?!
Nu är den blåa pricken större, blåare och till vänster om rubriken (tidigare var den till höger om rubriken i mobilen).
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Det ÄR en liten smal spalt med stor text men min datorskärm är bredare än hög och är bäst på andra hållet. "Betraktas av många som svårare att läsa" - jag tycker det är en krystad ursäkt. I synnerhet mot bakgrund av vad majoriteten tycker här. Eller har vi fel och några andra "många" är de som sidan är tänkt för ?
Varför har vi då inte gått över till att skriva dokument på kvittoremsor istället för A4-papper ?

Jag inser självklart att det är svårare att hitta mallar och verktyg som inte följer dagens modefluga, samt att man gärna vill följa trenden så sidan känns "fräsch", för att använda en webbskaparklyscha.
Men sidan har gått från att vara en ögonskön men samtidigt praktisk sida som utnyttjat de olika förmågorna hjärnan har för att snabbt navigera sig, till att vara nästan lika hopplös att få överblick på som just en vit A4-sida med för smal spaltbredd, mycket avstånd mellan allt och saker utspridda lite där de fick plats.

Förlåt att jag är ganska rak, men jag kan inte låta bli.
Vart tog estetiken på sajterna vägen ? Och varför lär ingen ut till webbmakarna hu hjärnan fungerar och vill ha det för att hitta snabbt och naturligt ?

ByggaHus är dock ingalunda ensamma att haka på denna trenden. Men det är ingen ursäkt.
Anna_H Anna_H skrev:
Märker att jag får huvudvärk. Jag tror att det beror på att texten är för stor och bokstäverna för tunna, de verkar vara optimerade för pappersläsning och inte för skärmläsning.. Var ställer jag om det? Eller är det lika för alla?
roland53 roland53 skrev:
Gillar inte att varje inlägg tar för stor plats på skärmen.
Mycket mer att skrolla. Onödigt mycket info i första anblicken på kanske ett inlägg som jag inte är intresserad av.
Kompaktare design efterlyses.
Nu har vi minskat på fontstorleken och radhöjden lite så att trådarna blir lite mer kompakta och så att man ser mer på skärmen samtidigt. Jag vill göra mer förbättringar på denna front men jag tycker redan att sidan är lite skönare nu, särskilt när man sitter vid en laptop och inte har så hög bildskärm framför sig. Även fontstorleken i mobilen har minskats med 1 pixel.
 
  • Gilla
roland53 och 2 till
  • Laddar…
Hurra!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
F F_man skrev:
Jag saknar att kunna "markera detta forum som läst" (använder skrivbordsverision). Finns det någon annan stans eller har det tagits bort?
@F_man, @alfista, @Hemmakatten, @phl med flera: Nu finns "Markera forum som läst". På datorn står det "Markera som läst" på knappen och i mobilen så syns bara en bock. Och man behöver inte bekräfta att man verkligen vill markera allt som läst.

Vi har däremot inte hunnit ta bort bekräftelsepopupen för Markera allt som läst än.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
om senaste inlägget i en tråd endast är en bild så finns det ingen text att klicka på för att hamna på "senast olästa"-inlägget.

Kanske skulle gå att få en "[BILD]" i text där eller något?
Denna bugg är fixad nu, men det står [media] eftersom vi just i den trådlistan inte vet om det är en bild eller ett videoklipp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi kommer lägga till en ikon bredvid den gröna bocken som illustrerar vilka trådar man varit delaktig i i trådlistorna men vi har inte hunnit göra det än.
@TowaTei, @Bo.Siltberg, @Hemmakatten:
Nu har vi lagt till en liten grön gubbe som illustrerar vilka trådar du deltagit i.

Vi har också gjort listan kompaktare (mindre hög) i mobilen så att man ser fler trådar än tidigare. Nu ser man 5,5 rader i t ex en iphone 7, tidigare såg man bara 4,5 rader, dvs 22% mer :D.

Så här ser det ut:
 
  • Skärmdump av diskussionsforum med trådar angående byggprojekt och höjdpunkten är en grön figur som visar aktiv deltagande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker sidan är snygg och lättnavigerad, men det är en liten grej jag retar mig på smått. Nu tror jag inte det är just er sida, utan något som händer generellt på nätet när man använder som i mitt fall telefonen till surfning.

När man går till en sida som laddas in och direkt ser vad man vill läsa, så flyttar sig ofta denna klicktext till annan plats under tiden man klickar, så att man öppnar något helt annat än vad man tänkt sig. Jag antar att det är den dedikerade platsen för annonser och bilder som inte expanderar innan bilden/annonsen lästs in.

Antingen är jag för långsam, eller som jag hellre vill tro; för snabb. :)

Detta är inget man kan göra något åt va? mjukvarumässigt menar jag, min snabbhet (?) avtar väl ändå med åren ;)
 
S Snål-Jocke skrev:
När man går till en sida som laddas in och direkt ser vad man vill läsa, så flyttar sig ofta denna klicktext till annan plats under tiden man klickar, så att man öppnar något helt annat än vad man tänkt sig. Jag antar att det är den dedikerade platsen för annonser och bilder som inte expanderar innan bilden/annonsen lästs in.
Berätta mer. Vilken länk klickar du på och var klickar du på den? En länk i ett bevakningsmail från oss eller en länk från Senaste inläggen eller någon annan länk? Och vad har du för mobiltelefon? Och använder du mobilsajten eller appen?
 
Det här kan till exempel hända om jag går in på byggahus (startsidan) från att ha varit på en annan sida innan. Surf via nallens webbläsare. snabb telefon Galaxy S7.

Är det ingen annan som kan uppleva det här?
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Ett test nu gjorde att "Här är det flest översvämningar" hoppade ned några centimeter på skärmen och en verktygsannons tog dess plats.
Jag tycker det här är vanligt, händer på ebay och andra sidor också. Ingen verkar ha tänkt på att göra något åt det...
 
Vi laddar in annonser efter innehållet och i mobilen så hårdkodar vi inte höjden på annonserna i förväg eftersom vi inte vet hur höga annonserna är. Därför kan detta inträffa. I forumet i mobilen så upplever du däremot inte detta eftersom du är en aktiv besökare.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Ingen verkar ha tänkt på att göra något åt det...
Det är nog många som har tänkt på det men eftersom det sannolikt blir ett och annat felklick på grund av detta så är det inte så många som vill göra något åt det. ;p Men jag håller med dig om att det är lite irriterande.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tusen tack!
Nu har jag fullt upp imorgon
Tänkte först fråga hur det gick men jag ser nu att du svarade på hela 14 obesvarade trådar igår morse. Snyggt jobbat Åsa!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.