Även vi har något liknande som ni har tänkt. Liknande 4a men med upphöjd del. Det är byggt av de tidigare ägarna men uppfräschat med nya bänkskivor av oss. Vi gillar den upphöjda delen som gör att man inte ser disk och stök i köket när man sitter och äter.
P1030988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1030989.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker också alt 4 där man slipper fläkt och spis mitt i rummet ser bäst ut. Har sett flera lösningar med frihängande fläkt och är inte imponerad.

Sen tycker jag också ni ska fundera lite på det Jäderberg skrev om diskbänk. Jag tycker infälld diskbänk är skit. Det blir lätt slabbigt vid diskbänken och hel plåtbänk är mycket lättare att hålla ren. Blir också lätt fult i skarven efter några år om man inte är noggrann med att hålla torrt runt en infälld ho.

Sen tycker jag också att två stora hoar är att föredra, men det är väl en smaksak. Har man tex en 80 cm stomme under rymmer man 2*35 cm (vissa kökstillverkare har ju ännu bredare stommar också). Så gjorde vi och det är jag mycket nöjd med. En ho där det kan stå lite disk medan man lagar mat, och en där man kan skala potatis, skölja av stekpannan, hälla av pastavattnet mm. Vi hade en liten sköljho innan vi gjorde om köket, men jag ser inte riktigt vitsen med den. Jag tycker det är för liten för de mesta användningsområden man kan tänkas ha.
 
Jag röstar på alternativ 1B, för jag tror att det kommer att kännas väldigt bra för den som lagar mat. Det finns riktigt effektiva frihängande fläktar idag så det är knappast något problem. Vi har precis den lösningen hos oss och satsade på en riktigt bra fläkt - inga problem med matos. Är man rädd för bullret kan man köpa en variant med fläkten på vinden, om ni har en sådan.

Spontant skulle man kanske tycka att alt 4 är bäst, men då får du stå och laga maten med ryggen mot "publiken" och det tror jag inte är lika socialt och bekvämt som att laga mat och kunna konversera och titta ut över rummet samtidigt. Att sedan ha diskon vid fönstret är perfekt!
 
Jag gillar också 1b då det känns som en öppnare och mer social lösning. Vill man inte ha en frihängande fläkt så är mitt tips att kika på en takinfälld fläkt från ex Fjäråskupan (kräver dock lite utrymme i bjälklaget) eller en fläkt som monteras i bänkskåpet bakom hällen. Vet att Siemens har en sån modell och även att Witt har en som ligger lite bättre i pris.
 
Bifogar en bild på vårt kök. Vi har vår sociala samvaro när vi lagar mat tillsammans - förhoppningsvis slipper en stackare stå ensam bland pannorna, och det funkar det bra med spisen mot väggen, särskilt som det eg är där man står kortast tid - längst tid är vid skärbrädorna :) Skönt att inte ha heta plattor o ugn mitt i samvaron.
kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag röstar på 1B. Vi har en sådan lösning. Varje gång vi har folk på middag så slänger sig de första gästerna snabbt ned på barpallarna och håller oss sällskap när vi lagar mat. Har aldrig haft något problem med matos trots frihängande fläkt.
 
Vi ska också göra om köket och har nära identiska mått. Men en lite annan planering då köket idag har en halvö som vi upplever 'skär av' rummet och det blir mindre trivsamt image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde istället en köksö och skjuter in kyl/frys i intilliggande rum. Kommentar?
 
Kör på 1A! Smart med skåp mot matbordet även om det blir en bit att bära från diskmaskinen. Är det "finporslinet" med tillhörande glas som ska stå där så gör det nog inte så mkt ändå.

Risken är att det kommer bli lite "trångt" och kännas inklämt med fläkten om ni väljer alt 1B. Blir nog inte jättefint ur vissa vinklar (även om det förstås är skönt att slippa se disken etc när man väl satt sig ner för att äta middagen).

Var beredda på att lägga lite extra på fläkten då den kommer sätta stor prägel på hela upplevelsen av nya köket!
 
Jag skulle undvika att ha spisen vid ön. Svårare att få bort oset och även irriterande om man vill snacka med nån på andra sidan ön samtidigt som man lagar mat. Det är även grymt skönt att ha en maximerad yta på ön för stora arbetsinsatser. Upphöjningen och/eller utstickande skiva är inte heller helt nödvändig. Går bra att sitta vid en köksö som är ca 100 cm hög utan utstick också.. Då får du mer plats till förvaring istället, något man aldrig kan få för mycket av.

Jag skulle bygga 4 men strunta i barstolarna och satsa den sidan på förvaring istället.

Lycka till!
 
Väldigt bra topic !

Med vilka vertyg har ni rittat bilderna ?
@Anna-Viktoria: skulla du kunna lägga upp en bild på anda sidan av ert kök om jag får vara så nyfiken ?
Vi kommer nog planera köket som du har det...
 
Ja gör det! Vi trivs jättebra med vår lösning!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.